loadingTvå bussar kolliderade i morse i Rasbo norr om Uppsala. På bilden syns den svårast skadade bussen. (Foto: AFP / SCANPIX / Staffan Claesson)
Två bussar kolliderade i morse i Rasbo norr om Uppsala. På bilden syns den svårast skadade bussen. (Foto: AFP / SCANPIX / Staffan Claesson)
Inrikes

Fem kvinnor och en man dog i olyckan utanför Uppsala

Uppsala (TT)

Av de omkomna i morgonens bussolycka norr om Uppsala är fem kvinnor och en man. Samtliga tros vara hemmahörande i Uppsala kommun och Östhammars kommun, uppger Christer Nordström vid Uppsalapolisen för TT. Fem av de sex är säkert identifierade. -Vi är nu på väg ut till anhöriga med dödsbesked, säger Nordström.

En av vägbanorna var oplogad längs väg 288, där sex människor omkom och flera personer skadades i en krock mellan två bussar i morse. Olyckan skedde på en raksträcka med skog på båda sidor i närheten av Rasbo.

Klockan 3 i natt saltades båda vägbanorna. Därefter började det snöa och en plogbil åkte ut strax före 05.30. Plogbilen tog bort snön på vägbanan mot Uppsala, och vände tillbaka för att ploga vägen norrut. Plogbilen hann inte fram innan olyckan inträffade utan blev kvar i den avstängda trafiken.

– Det låg ungefär en centimeter snö på den oplogade delen, säger Pia Karjalainen, pressinformatör hos Vägverket region Mälardalen.
Vägsträckan där bussolyckan inträffade är dessutom något mer olycksdrabbad än andra jämförbara vägar. Mellan 1997 och 2004 har det inträffat sex dödsolyckor på avsnittet mellan Hov och Gimo.

-Vägen finns med i länstransportplanen och planeras att byggas om år 2013, säger Pia Karjalainen, pressinformatör hos Vägverket Mälardalen.

I en förstudie från hösten 2005 skriver Vägverket att ”avsnittet mellan Hov och Gimo har i dag bristande framkomlighet och trafiksäkerhet. Vägen har bitvis dåliga siktsträckor och sidoområdet är inte trafiksäkert”.

Båda bussarna, med sammanlagt ett 50-tal passagerare, körde för Upplands Lokaltrafik och det var en buss på väg från Öregrund till Uppsala som krockade med en mötande buss i linjetrafiken.

!– D([”mb”,”-Jag vaknade upp av en kraftig smäll och såg en massa glassplitter komma farande. Sedan var det bara att försöka kravla sig ur bussen, berättar Christer Fernqvist från Uppsala, en av passagerarna, för Upsala Nya Tidnings nätupplaga.
Den ena bussens hela framruta samt den ena långsidan slets bort.
-Vägen var halkig och moddig och det tog lång tid för polisen att ta sig dit, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen, till TT.
Räddningsmanskap kallades in från angränsade län och ett tiotal ambulanser samt en helikopter kallades till platsen.
Tre av de allvarligt skadade fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala och tre flögs i helikopter till Södersjukhuset i Stockholm. Det rör sig främst om skallskador, kärlskador och svåra benbrott.
Ytterligare sju med lindrigare skador som skärsår och nackskador fördes till Akademiska och mellan sex och åtta personer till lasarettet i Enköping.
En av bussförarna fördes till Akademiska sjukhuset för vård, den andre fick lindrigare skador och togs omhand inom bussbolaget. Båda förarna arbetar hos företaget KR-trafik.

-Jag vaknade upp av en kraftig smäll och såg en massa glassplitter komma farande. Sedan var det bara att försöka kravla sig ur bussen, berättar Christer Fernqvist från Uppsala, en av passagerarna, för Upsala Nya Tidnings nätupplaga.

Den ena bussens hela framruta samt den ena långsidan slets bort.
-Vägen var halkig och moddig och det tog lång tid för polisen att ta sig dit, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen, till TT.

Räddningsmanskap kallades in från angränsade län och ett tiotal ambulanser samt en helikopter kallades till platsen.
Tre av de allvarligt skadade fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala och tre flögs i helikopter till Södersjukhuset i Stockholm. Det rör sig främst om skallskador, kärlskador och svåra benbrott.

Ytterligare sju med lindrigare skador som skärsår och nackskador fördes till Akademiska och mellan sex och åtta personer till lasarettet i Enköping.

En av bussförarna fördes till Akademiska sjukhuset för vård, den andre fick lindrigare skador och togs omhand inom bussbolaget. Båda förarna arbetar hos företaget KR-trafik.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTvå bussar kolliderade i morse i Rasbo norr om Uppsala. På bilden syns den svårast skadade bussen. (Foto: AFP / SCANPIX / Staffan Claesson)
Två bussar kolliderade i morse i Rasbo norr om Uppsala. På bilden syns den svårast skadade bussen. (Foto: AFP / SCANPIX / Staffan Claesson)
Inrikes

Fem kvinnor och en man dog i olyckan utanför Uppsala

Uppsala (TT)

Av de omkomna i morgonens bussolycka norr om Uppsala är fem kvinnor och en man. Samtliga tros vara hemmahörande i Uppsala kommun och Östhammars kommun, uppger Christer Nordström vid Uppsalapolisen för TT. Fem av de sex är säkert identifierade. -Vi är nu på väg ut till anhöriga med dödsbesked, säger Nordström.

En av vägbanorna var oplogad längs väg 288, där sex människor omkom och flera personer skadades i en krock mellan två bussar i morse. Olyckan skedde på en raksträcka med skog på båda sidor i närheten av Rasbo.

Klockan 3 i natt saltades båda vägbanorna. Därefter började det snöa och en plogbil åkte ut strax före 05.30. Plogbilen tog bort snön på vägbanan mot Uppsala, och vände tillbaka för att ploga vägen norrut. Plogbilen hann inte fram innan olyckan inträffade utan blev kvar i den avstängda trafiken.

– Det låg ungefär en centimeter snö på den oplogade delen, säger Pia Karjalainen, pressinformatör hos Vägverket region Mälardalen.
Vägsträckan där bussolyckan inträffade är dessutom något mer olycksdrabbad än andra jämförbara vägar. Mellan 1997 och 2004 har det inträffat sex dödsolyckor på avsnittet mellan Hov och Gimo.

-Vägen finns med i länstransportplanen och planeras att byggas om år 2013, säger Pia Karjalainen, pressinformatör hos Vägverket Mälardalen.

I en förstudie från hösten 2005 skriver Vägverket att ”avsnittet mellan Hov och Gimo har i dag bristande framkomlighet och trafiksäkerhet. Vägen har bitvis dåliga siktsträckor och sidoområdet är inte trafiksäkert”.

Båda bussarna, med sammanlagt ett 50-tal passagerare, körde för Upplands Lokaltrafik och det var en buss på väg från Öregrund till Uppsala som krockade med en mötande buss i linjetrafiken.

!– D([”mb”,”-Jag vaknade upp av en kraftig smäll och såg en massa glassplitter komma farande. Sedan var det bara att försöka kravla sig ur bussen, berättar Christer Fernqvist från Uppsala, en av passagerarna, för Upsala Nya Tidnings nätupplaga.
Den ena bussens hela framruta samt den ena långsidan slets bort.
-Vägen var halkig och moddig och det tog lång tid för polisen att ta sig dit, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen, till TT.
Räddningsmanskap kallades in från angränsade län och ett tiotal ambulanser samt en helikopter kallades till platsen.
Tre av de allvarligt skadade fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala och tre flögs i helikopter till Södersjukhuset i Stockholm. Det rör sig främst om skallskador, kärlskador och svåra benbrott.
Ytterligare sju med lindrigare skador som skärsår och nackskador fördes till Akademiska och mellan sex och åtta personer till lasarettet i Enköping.
En av bussförarna fördes till Akademiska sjukhuset för vård, den andre fick lindrigare skador och togs omhand inom bussbolaget. Båda förarna arbetar hos företaget KR-trafik.

-Jag vaknade upp av en kraftig smäll och såg en massa glassplitter komma farande. Sedan var det bara att försöka kravla sig ur bussen, berättar Christer Fernqvist från Uppsala, en av passagerarna, för Upsala Nya Tidnings nätupplaga.

Den ena bussens hela framruta samt den ena långsidan slets bort.
-Vägen var halkig och moddig och det tog lång tid för polisen att ta sig dit, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen, till TT.

Räddningsmanskap kallades in från angränsade län och ett tiotal ambulanser samt en helikopter kallades till platsen.
Tre av de allvarligt skadade fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala och tre flögs i helikopter till Södersjukhuset i Stockholm. Det rör sig främst om skallskador, kärlskador och svåra benbrott.

Ytterligare sju med lindrigare skador som skärsår och nackskador fördes till Akademiska och mellan sex och åtta personer till lasarettet i Enköping.

En av bussförarna fördes till Akademiska sjukhuset för vård, den andre fick lindrigare skador och togs omhand inom bussbolaget. Båda förarna arbetar hos företaget KR-trafik.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024