Av de omkomna i morgonens bussolycka norr om Uppsala är fem kvinnor och en man. Samtliga tros vara hemmahörande i Uppsala kommun och Östhammars kommun, uppger Christer Nordström vid Uppsalapolisen för TT. Fem av de sex är säkert identifierade. -Vi är nu på väg ut till anhöriga med dödsbesked, säger Nordström.
En av vägbanorna var oplogad längs väg 288, där sex människor omkom och flera personer skadades i en krock mellan två bussar i morse. Olyckan skedde på en raksträcka med skog på båda sidor i närheten av Rasbo.
Klockan 3 i natt saltades båda vägbanorna. Därefter började det snöa och en plogbil åkte ut strax före 05.30. Plogbilen tog bort snön på vägbanan mot Uppsala, och vände tillbaka för att ploga vägen norrut. Plogbilen hann inte fram innan olyckan inträffade utan blev kvar i den avstängda trafiken.
– Det låg ungefär en centimeter snö på den oplogade delen, säger Pia Karjalainen, pressinformatör hos Vägverket region Mälardalen.
Vägsträckan där bussolyckan inträffade är dessutom något mer olycksdrabbad än andra jämförbara vägar. Mellan 1997 och 2004 har det inträffat sex dödsolyckor på avsnittet mellan Hov och Gimo.
-Vägen finns med i länstransportplanen och planeras att byggas om år 2013, säger Pia Karjalainen, pressinformatör hos Vägverket Mälardalen.
I en förstudie från hösten 2005 skriver Vägverket att ”avsnittet mellan Hov och Gimo har i dag bristande framkomlighet och trafiksäkerhet. Vägen har bitvis dåliga siktsträckor och sidoområdet är inte trafiksäkert”.
Båda bussarna, med sammanlagt ett 50-tal passagerare, körde för Upplands Lokaltrafik och det var en buss på väg från Öregrund till Uppsala som krockade med en mötande buss i linjetrafiken.
!– D([”mb”,”-Jag vaknade upp av en kraftig smäll och såg en massa glassplitter komma farande. Sedan var det bara att försöka kravla sig ur bussen, berättar Christer Fernqvist från Uppsala, en av passagerarna, för Upsala Nya Tidnings nätupplaga.
Den ena bussens hela framruta samt den ena långsidan slets bort.
-Vägen var halkig och moddig och det tog lång tid för polisen att ta sig dit, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen, till TT.
Räddningsmanskap kallades in från angränsade län och ett tiotal ambulanser samt en helikopter kallades till platsen.
Tre av de allvarligt skadade fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala och tre flögs i helikopter till Södersjukhuset i Stockholm. Det rör sig främst om skallskador, kärlskador och svåra benbrott.
Ytterligare sju med lindrigare skador som skärsår och nackskador fördes till Akademiska och mellan sex och åtta personer till lasarettet i Enköping.
En av bussförarna fördes till Akademiska sjukhuset för vård, den andre fick lindrigare skador och togs omhand inom bussbolaget. Båda förarna arbetar hos företaget KR-trafik.
-Jag vaknade upp av en kraftig smäll och såg en massa glassplitter komma farande. Sedan var det bara att försöka kravla sig ur bussen, berättar Christer Fernqvist från Uppsala, en av passagerarna, för Upsala Nya Tidnings nätupplaga.
Den ena bussens hela framruta samt den ena långsidan slets bort.
-Vägen var halkig och moddig och det tog lång tid för polisen att ta sig dit, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen, till TT.
Räddningsmanskap kallades in från angränsade län och ett tiotal ambulanser samt en helikopter kallades till platsen.
Tre av de allvarligt skadade fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala och tre flögs i helikopter till Södersjukhuset i Stockholm. Det rör sig främst om skallskador, kärlskador och svåra benbrott.
Ytterligare sju med lindrigare skador som skärsår och nackskador fördes till Akademiska och mellan sex och åtta personer till lasarettet i Enköping.
En av bussförarna fördes till Akademiska sjukhuset för vård, den andre fick lindrigare skador och togs omhand inom bussbolaget. Båda förarna arbetar hos företaget KR-trafik.