loadingFelicia Margineanus samhällsengagemang och fotokunskaper ledde fram till företaget OhSnap! Sweden. (Foto: Tobias Elvhage)
Felicia Margineanus samhällsengagemang och fotokunskaper ledde fram till företaget OhSnap! Sweden. (Foto: Tobias Elvhage)
Ekonomi & Näringsliv

Kvinnliga entreprenörer: Felicia Margineanu vill förändra

Hanna Kästel - Epoch Times Sverige

Felicia Margineanu är en ung drivkraftig kvinna med många järn i elden. Hon är fotograf, författare, social entreprenör och driver företaget OhSnap Sweden. Där hjälper hon unga tjejer att stärka sin självkänsla och självförtroende genom fotografering. Hon vill öka medvetenheten om hur media objektifierar kvinnor och män och hur det påverkar oss. Dessutom föreläser hon om sociala mediers möjligheter och har sin egen konsultverksamhet.

– Jag har inte lyssnat på vad andra tycker att jag bör eller ska göra. Jag går på hur jag vill leva. Frihet är jätteviktigt för mig, säger Felicia.

I 17-årsåldern hoppade hon av gymnasiet för jobba som fotograf i modebranschen. Men att redigera kroppar i photoshop väckte frågor, och till slut kom hon till en punkt där hon inte kunde rättfärdiga och fortsätta med det hon höll på med. Samhällsengagemanget och fotokunskaperna ledde fram till företaget OhSnap Sweden.

Att starta företag i sig var inte viktigt. Det är det starka engagemanget till att vara med och påverka som är huvudsaken.  Men det finns många attribut som säger hur man ska eller bör vara för att passa in. Som att man måste var 18 år för att starta eget.

– Jag har aldrig trott på vad någon annan har definierat mig som. Jag har vågat lokalisera mig själv, hitta mig själv i allt det här som säger vad en ung kvinna ska vara idag.

Att tänka nytt är en utmaning

Felicia flyttade hemifrån när hon var 17 år för att avlasta sin mamma, och de första två åren var tuffa ekonomiskt. Men envisheten att uppnå drömmen har varit starkare. Hon konstaterar att det finns många yttre motstånd, men att en stor del finns inom en själv, som att man förminskar sig själv.

Som egen företagare måste man ta plats, visa vem man är och vad man har för tjänster eller produkt.

Felicia funderar över det att hon som kvinna, går in i mer manliga egenskaper när hon agerar som entreprenör, då tar hon plats och är mer dominant. Hon resonerar att det har med överlevnad att göra.

– Jag är ingen man, men med mina kvinnliga egenskaper kan jag bidra till ett annat näringsliv.

Med fler kvinnliga ledare blir det en helt annan kultur och miljö, så det är viktig att hitta sin feminina sida i sitt ledarskap

– I OhSnap jobbar vi mycket med stereotypa könsroller. Hur man identifierar sig som kvinna och hur man påverkas utifrån av olika ideal.

Felicia förundras över varför det ska vara så svårt för kvinnliga entreprenörer, som uppfyller alla krav och ändå diskrimineras. Själv fick hon kämpa med finansieringen av OhSnap i början, och till slut kom hon fram till att hon inte ville fortsätta som ideell organisation eftersom det var så tröttsamt att söka pengar. Hon fick med sig Anna Berggren, före detta vd på Fotografiska som affärspartner. Idag är OhSnap aktiebolag och ett socialt företag. Man har unga ledare som leder kurser, inspirerar och tar egna initiativ och ansvar.

– I OhSnap kan vi vara förebilder för varandra.

Råd och tips om kreativitet och att starta eget

– Har du en tanke som inte släpper dig så är det något du ska göra!

När något förföljer en, så ska man ta tag i det och börja processa, skissa, skriva eller måla. Tänka att det får bli vad det blir. Felicia poängterar vikten av struktur – att sätta mål, delmål och ha en tidsplan.

– Sluta tänka så mycket, bara gör. Det är inte svårare än så!

Nätverka är superviktigt, och sociala medier är gjort för att nätverka.

Om hon vill veta något så drar hon sig inte för att ringa en expert, och då den allra bästa inom sitt område, för att bjuda personen på lunch. På det sättet har hon fått många kloka tips.

– Vem vet, i framtiden kanske det blir en kund.

Framtiden

I framtiden vill hon att OhSnap Sweden ska bli internationellt. En barnbok för att förändra attityder och inställningar är färdigskriven och ska ges ut. Men privat är den högsta drömmen att någon dag få bli mamma.

– Jag är inte en sådan som springer för karriären, jag har alltid reflektionen över hur jag kan få det här livet till ett bra familjeliv.

Kvinnliga entreprenörer – Intervju med Felicia Margineanu vill förändra

Jessica Stark stöttar startups i SUP46 till framgång

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFelicia Margineanus samhällsengagemang och fotokunskaper ledde fram till företaget OhSnap! Sweden. (Foto: Tobias Elvhage)
Felicia Margineanus samhällsengagemang och fotokunskaper ledde fram till företaget OhSnap! Sweden. (Foto: Tobias Elvhage)
Ekonomi & Näringsliv

Kvinnliga entreprenörer: Felicia Margineanu vill förändra

Hanna Kästel - Epoch Times Sverige

Felicia Margineanu är en ung drivkraftig kvinna med många järn i elden. Hon är fotograf, författare, social entreprenör och driver företaget OhSnap Sweden. Där hjälper hon unga tjejer att stärka sin självkänsla och självförtroende genom fotografering. Hon vill öka medvetenheten om hur media objektifierar kvinnor och män och hur det påverkar oss. Dessutom föreläser hon om sociala mediers möjligheter och har sin egen konsultverksamhet.

– Jag har inte lyssnat på vad andra tycker att jag bör eller ska göra. Jag går på hur jag vill leva. Frihet är jätteviktigt för mig, säger Felicia.

I 17-årsåldern hoppade hon av gymnasiet för jobba som fotograf i modebranschen. Men att redigera kroppar i photoshop väckte frågor, och till slut kom hon till en punkt där hon inte kunde rättfärdiga och fortsätta med det hon höll på med. Samhällsengagemanget och fotokunskaperna ledde fram till företaget OhSnap Sweden.

Att starta företag i sig var inte viktigt. Det är det starka engagemanget till att vara med och påverka som är huvudsaken.  Men det finns många attribut som säger hur man ska eller bör vara för att passa in. Som att man måste var 18 år för att starta eget.

– Jag har aldrig trott på vad någon annan har definierat mig som. Jag har vågat lokalisera mig själv, hitta mig själv i allt det här som säger vad en ung kvinna ska vara idag.

Att tänka nytt är en utmaning

Felicia flyttade hemifrån när hon var 17 år för att avlasta sin mamma, och de första två åren var tuffa ekonomiskt. Men envisheten att uppnå drömmen har varit starkare. Hon konstaterar att det finns många yttre motstånd, men att en stor del finns inom en själv, som att man förminskar sig själv.

Som egen företagare måste man ta plats, visa vem man är och vad man har för tjänster eller produkt.

Felicia funderar över det att hon som kvinna, går in i mer manliga egenskaper när hon agerar som entreprenör, då tar hon plats och är mer dominant. Hon resonerar att det har med överlevnad att göra.

– Jag är ingen man, men med mina kvinnliga egenskaper kan jag bidra till ett annat näringsliv.

Med fler kvinnliga ledare blir det en helt annan kultur och miljö, så det är viktig att hitta sin feminina sida i sitt ledarskap

– I OhSnap jobbar vi mycket med stereotypa könsroller. Hur man identifierar sig som kvinna och hur man påverkas utifrån av olika ideal.

Felicia förundras över varför det ska vara så svårt för kvinnliga entreprenörer, som uppfyller alla krav och ändå diskrimineras. Själv fick hon kämpa med finansieringen av OhSnap i början, och till slut kom hon fram till att hon inte ville fortsätta som ideell organisation eftersom det var så tröttsamt att söka pengar. Hon fick med sig Anna Berggren, före detta vd på Fotografiska som affärspartner. Idag är OhSnap aktiebolag och ett socialt företag. Man har unga ledare som leder kurser, inspirerar och tar egna initiativ och ansvar.

– I OhSnap kan vi vara förebilder för varandra.

Råd och tips om kreativitet och att starta eget

– Har du en tanke som inte släpper dig så är det något du ska göra!

När något förföljer en, så ska man ta tag i det och börja processa, skissa, skriva eller måla. Tänka att det får bli vad det blir. Felicia poängterar vikten av struktur – att sätta mål, delmål och ha en tidsplan.

– Sluta tänka så mycket, bara gör. Det är inte svårare än så!

Nätverka är superviktigt, och sociala medier är gjort för att nätverka.

Om hon vill veta något så drar hon sig inte för att ringa en expert, och då den allra bästa inom sitt område, för att bjuda personen på lunch. På det sättet har hon fått många kloka tips.

– Vem vet, i framtiden kanske det blir en kund.

Framtiden

I framtiden vill hon att OhSnap Sweden ska bli internationellt. En barnbok för att förändra attityder och inställningar är färdigskriven och ska ges ut. Men privat är den högsta drömmen att någon dag få bli mamma.

– Jag är inte en sådan som springer för karriären, jag har alltid reflektionen över hur jag kan få det här livet till ett bra familjeliv.

Kvinnliga entreprenörer – Intervju med Felicia Margineanu vill förändra

Jessica Stark stöttar startups i SUP46 till framgång

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024