loading
Inrikes

Färre poliskontroller i trafiken

Epoch Times

På tre år har antalet utdelade hastighetsböter och utförda alkoholkontroller halverats. Polisen skyller på gränskontroller och bilbränder.

-Trafikkontrollerna måste prioriteras, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.

En miljon nykterhetskontroller färre, hälften så många hastighetsböter. En bilförare löper betydligt mindre risk att fastna i polisens kontroller i dag än för tre år sedan.

En jämförelse av årets tre första kvartal med samma period 2013 talar sitt tydliga språk. Antalet hastighetsböter som har delats ut av svenska poliser har gått ner med 51 procent. När det gäller nykterhetskontroller är minskningen än mer dramatisk. Under perioden 2013 till 2016 har antalet utförda blåsprover minskat med hela 59 procent.

– Man har prioriterat ner kontrollerna och det har fått konsekvenser för hastigheterna. När man ser att sannolikheten att bli tagen i en fartkontroll är så låg så tror jag att respekten för hastighetsgränserna också minskar, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF, organisationen som arbetar för ökad trafiksäkerhet.

”Ett stort bekymmer”

Enligt Marie Nordén har polisens arbete i trafiken en tydligt dämpande effekt.

– Närvaron ute vad gäller blås- och fartkontroller har sjunkit, och i samma takt har trafiken ökat, så det här är ett stort bekymmer, säger hon.

Kommissarie Erling Andersson är trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum. Han delar delvis NTF:s farhågor.

– Om medelhastigheten ökar så ökar antalet döda och allvarligt skadade. Hastigheten måste ner och regelefterlydnaden måste bli bättre, säger han.

Poliser kontrollerar nykterhet vid en svensk landsväg. De senaste åren har antalet kontroller som polisen utför halverats, något som oroar trafiksäkerhetsorganisationen NTF. (Foto: Chris Maluszynski/ SvD / TT)

Poliser kontrollerar nykterhet vid en svensk landsväg. De senaste åren har antalet kontroller som polisen utför halverats, något som oroar trafiksäkerhetsorganisationen NTF. (Foto: Chris Maluszynski/ SvD / TT)

Gränskontroll och bilbränder

Enligt Andersson finns det många anledningar till att polisen de senaste åren har ägnat allt mindre tid åt fart- och nykterhetskontroller i trafiken. Han nämner polisens nya organisation och ett nytt sätt att ange mål för verksamheten, men hänvisar även till order från polisledningen.

– Det har varit en hel del andra arbetsuppgifter som har prioriterats från högsta ort, gränskontroller och bilbränder som har tagit en del resurser. Det är en del av förklaringen, säger han.

Polisen har ny strategi

Erling Andersson har varit med och tagit fram en ny strategi som ska ligga till grund för polisens arbete i trafiken. ”Ökat fokus på hastighet och nykterhet i trafiken är några av punkterna i inriktningen för polisens reviderade trafikstrategi”, heter det i sammanfattningen av den nya strategin. Tanken är att alla poliser i yttre tjänst ska ägna runt 20 minuter i veckan åt trafikkontroller.

– Jag är positiv och tror att det räcker med ganska små insatser för att få effekt om vi jobbar på rätt sätt, säger han.

NTF:s Marie Nordén är försiktigt positiv till polisens nya strategi, men understryker att det viktiga är att det blir fler poliser ute i trafiken.

– Jag hoppas att det innebär en ökad närvaro och en ökning av kotroller som ger en positiv effekt på trafiksäkerheten.

(TT)

 

Antalet poliskontroller går ner
Antal utförda nykterhetskontroller
2013: 1 685 373
2014: 1 490 653
2015: 1 096 164
2016: 690 426
(Siffrorna gäller för perioden januari-september.)
Antal fartböter utfärdade av polismän
2013: 115 443
2014: 91 894
2015: 72 525
2016: 56 604
(Siffrorna gäller för perioden januari-september och inkluderar inte fartkameror.)
Källa: Polisen

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Färre poliskontroller i trafiken

Epoch Times

På tre år har antalet utdelade hastighetsböter och utförda alkoholkontroller halverats. Polisen skyller på gränskontroller och bilbränder.

-Trafikkontrollerna måste prioriteras, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.

En miljon nykterhetskontroller färre, hälften så många hastighetsböter. En bilförare löper betydligt mindre risk att fastna i polisens kontroller i dag än för tre år sedan.

En jämförelse av årets tre första kvartal med samma period 2013 talar sitt tydliga språk. Antalet hastighetsböter som har delats ut av svenska poliser har gått ner med 51 procent. När det gäller nykterhetskontroller är minskningen än mer dramatisk. Under perioden 2013 till 2016 har antalet utförda blåsprover minskat med hela 59 procent.

– Man har prioriterat ner kontrollerna och det har fått konsekvenser för hastigheterna. När man ser att sannolikheten att bli tagen i en fartkontroll är så låg så tror jag att respekten för hastighetsgränserna också minskar, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF, organisationen som arbetar för ökad trafiksäkerhet.

”Ett stort bekymmer”

Enligt Marie Nordén har polisens arbete i trafiken en tydligt dämpande effekt.

– Närvaron ute vad gäller blås- och fartkontroller har sjunkit, och i samma takt har trafiken ökat, så det här är ett stort bekymmer, säger hon.

Kommissarie Erling Andersson är trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum. Han delar delvis NTF:s farhågor.

– Om medelhastigheten ökar så ökar antalet döda och allvarligt skadade. Hastigheten måste ner och regelefterlydnaden måste bli bättre, säger han.

Poliser kontrollerar nykterhet vid en svensk landsväg. De senaste åren har antalet kontroller som polisen utför halverats, något som oroar trafiksäkerhetsorganisationen NTF. (Foto: Chris Maluszynski/ SvD / TT)

Poliser kontrollerar nykterhet vid en svensk landsväg. De senaste åren har antalet kontroller som polisen utför halverats, något som oroar trafiksäkerhetsorganisationen NTF. (Foto: Chris Maluszynski/ SvD / TT)

Gränskontroll och bilbränder

Enligt Andersson finns det många anledningar till att polisen de senaste åren har ägnat allt mindre tid åt fart- och nykterhetskontroller i trafiken. Han nämner polisens nya organisation och ett nytt sätt att ange mål för verksamheten, men hänvisar även till order från polisledningen.

– Det har varit en hel del andra arbetsuppgifter som har prioriterats från högsta ort, gränskontroller och bilbränder som har tagit en del resurser. Det är en del av förklaringen, säger han.

Polisen har ny strategi

Erling Andersson har varit med och tagit fram en ny strategi som ska ligga till grund för polisens arbete i trafiken. ”Ökat fokus på hastighet och nykterhet i trafiken är några av punkterna i inriktningen för polisens reviderade trafikstrategi”, heter det i sammanfattningen av den nya strategin. Tanken är att alla poliser i yttre tjänst ska ägna runt 20 minuter i veckan åt trafikkontroller.

– Jag är positiv och tror att det räcker med ganska små insatser för att få effekt om vi jobbar på rätt sätt, säger han.

NTF:s Marie Nordén är försiktigt positiv till polisens nya strategi, men understryker att det viktiga är att det blir fler poliser ute i trafiken.

– Jag hoppas att det innebär en ökad närvaro och en ökning av kotroller som ger en positiv effekt på trafiksäkerheten.

(TT)

 

Antalet poliskontroller går ner
Antal utförda nykterhetskontroller
2013: 1 685 373
2014: 1 490 653
2015: 1 096 164
2016: 690 426
(Siffrorna gäller för perioden januari-september.)
Antal fartböter utfärdade av polismän
2013: 115 443
2014: 91 894
2015: 72 525
2016: 56 604
(Siffrorna gäller för perioden januari-september och inkluderar inte fartkameror.)
Källa: Polisen

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024