loading
Det är här, före avfärd, som vinterkörningen med elbil börjar. Om kupén värms när bilen är kopplad till elnätet ökar den sträcka man sedan kan köra. (Foto: Varfjell, Fredrik)
Det är här, före avfärd, som vinterkörningen med elbil börjar. Om kupén värms när bilen är kopplad till elnätet ökar den sträcka man sedan kan köra. (Foto: Varfjell, Fredrik)
Inrikes

Färre mil med elbil i många minusgrader

TT

Elbil i 20 eller 30 minusgrader – hur funkar det? Bättre än vad många kanske tror, menar experter.

– Vad folk som kör fossila bilar tycker och tror om elbilar är inte alltid alldeles relevant, säger Robert Granström, som jobbar med vintertester av fordon.

Han körde nyligen en tur på 20 mil i sin elbil, en Tesla, med start och mål hemma i Älvsbyn i Norrbotten. Temperaturen låg på 36 minus.

– Den trippen kostade mig tre kronor milen, om man räknar med att en kilowattimma kostar en krona. En normal långresa på sommaren kostar drygt två kronor milen, säger han.

– Men snittförbrukningen är underordnad räckvidden och då brukar jag säga att om tillverkaren uppger att elbilen går 20 mil ska du inte räkna med mer än halva sträckan.

FAKTA: Smart elbilskörning i kyla
Avfrosta bilen och värm kupén före avfärd då bilen är kopplad till elnätet.
Behåll varm kupéluft genom recirkulation. Byt till friskluft efter tio minuter.
Planera körningen så att du inte behöver göra hårda inbromsningar.
Använd istället motorbromsen så att rörelseenergin kan återvinnas.
Farter över 90 kräver mycket mer el på grund av ökat luftmotstånd.
Rätt däcktryck är särskilt viktigt i kyla för att inte öka förbrukningen.
Källa: Gröna Bilister

Ingen sirapsklump

Att tänka halverad körsträcka ger rejält tilltagen säkerhetsmarginal. Ett syfte med de tester Robert Granström gör för Test Site Sweden, partner till statliga Vinnova, är att få mer kunskaper om räckvidd i kyla för att därmed kunna krympa marginalerna.

Oftast påverkar kylan inte fullt så mycket, enligt de experter TT pratat med. Och elbilens fördelar är tydliga, menar Ola Carlson, biträdande professor i elteknik på Chalmers.

– En bensindriven bil har olja i sig som är som en stor sirapsklump när det är kallt. Den nackdelen har inte elbilar, säger han.

– Så fort du behöver värma bilen, och det är ju vid plus tio också, så minskar körsträckan. Det är en linjär skala neråt.

– Möjligen att en framtida elbil för kallt klimat har bättre isolering i sig. I dag har man stora glasytor och ingen extra isolering i elbilarna, säger Ola Carlson.

Startar alltid

Gordon Strömfelt, expert på elbilar och laddinfrastruktur hos Gröna Bilister, betonar att körstil också spelar in.
– Det sitter väldigt mycket i hur föraren framför fordonet. Planera körningen, håll hastigheten och håll avstånd för att undvika hårda inbromsningar, säger han.

Flertalet bilister kör inte mer än 7-8 mil per dygn och Gordon Strömfelt ser elbilen som den självklara pendlarbilen i hushållet. Även om energin i batteriet försvagas något i kylan och även om uppvärmning och ökat motstånd i snö och slask tar extra energi.

– Det finns inga trögflytande oljor, inga isproppar i bränslesystemet och inget kylsystem som fryser sönder. Elbilen startar alltid oavsett hur kallt det är, säger han.

– Det sitter väldigt mycket i hur föraren framför fordonet.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Det är här, före avfärd, som vinterkörningen med elbil börjar. Om kupén värms när bilen är kopplad till elnätet ökar den sträcka man sedan kan köra. (Foto: Varfjell, Fredrik)
Det är här, före avfärd, som vinterkörningen med elbil börjar. Om kupén värms när bilen är kopplad till elnätet ökar den sträcka man sedan kan köra. (Foto: Varfjell, Fredrik)
Inrikes

Färre mil med elbil i många minusgrader

TT

Elbil i 20 eller 30 minusgrader – hur funkar det? Bättre än vad många kanske tror, menar experter.

– Vad folk som kör fossila bilar tycker och tror om elbilar är inte alltid alldeles relevant, säger Robert Granström, som jobbar med vintertester av fordon.

Han körde nyligen en tur på 20 mil i sin elbil, en Tesla, med start och mål hemma i Älvsbyn i Norrbotten. Temperaturen låg på 36 minus.

– Den trippen kostade mig tre kronor milen, om man räknar med att en kilowattimma kostar en krona. En normal långresa på sommaren kostar drygt två kronor milen, säger han.

– Men snittförbrukningen är underordnad räckvidden och då brukar jag säga att om tillverkaren uppger att elbilen går 20 mil ska du inte räkna med mer än halva sträckan.

FAKTA: Smart elbilskörning i kyla
Avfrosta bilen och värm kupén före avfärd då bilen är kopplad till elnätet.
Behåll varm kupéluft genom recirkulation. Byt till friskluft efter tio minuter.
Planera körningen så att du inte behöver göra hårda inbromsningar.
Använd istället motorbromsen så att rörelseenergin kan återvinnas.
Farter över 90 kräver mycket mer el på grund av ökat luftmotstånd.
Rätt däcktryck är särskilt viktigt i kyla för att inte öka förbrukningen.
Källa: Gröna Bilister

Ingen sirapsklump

Att tänka halverad körsträcka ger rejält tilltagen säkerhetsmarginal. Ett syfte med de tester Robert Granström gör för Test Site Sweden, partner till statliga Vinnova, är att få mer kunskaper om räckvidd i kyla för att därmed kunna krympa marginalerna.

Oftast påverkar kylan inte fullt så mycket, enligt de experter TT pratat med. Och elbilens fördelar är tydliga, menar Ola Carlson, biträdande professor i elteknik på Chalmers.

– En bensindriven bil har olja i sig som är som en stor sirapsklump när det är kallt. Den nackdelen har inte elbilar, säger han.

– Så fort du behöver värma bilen, och det är ju vid plus tio också, så minskar körsträckan. Det är en linjär skala neråt.

– Möjligen att en framtida elbil för kallt klimat har bättre isolering i sig. I dag har man stora glasytor och ingen extra isolering i elbilarna, säger Ola Carlson.

Startar alltid

Gordon Strömfelt, expert på elbilar och laddinfrastruktur hos Gröna Bilister, betonar att körstil också spelar in.
– Det sitter väldigt mycket i hur föraren framför fordonet. Planera körningen, håll hastigheten och håll avstånd för att undvika hårda inbromsningar, säger han.

Flertalet bilister kör inte mer än 7-8 mil per dygn och Gordon Strömfelt ser elbilen som den självklara pendlarbilen i hushållet. Även om energin i batteriet försvagas något i kylan och även om uppvärmning och ökat motstånd i snö och slask tar extra energi.

– Det finns inga trögflytande oljor, inga isproppar i bränslesystemet och inget kylsystem som fryser sönder. Elbilen startar alltid oavsett hur kallt det är, säger han.

– Det sitter väldigt mycket i hur föraren framför fordonet.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024