Facebook, som lämnade sin delårsrapport i går, varnar för att tillväxten kommer att sakta in under det nuvarande kvartalet. Taket börjar nås för hur mycket annonser användarna tolererar.
Investerare visade tveksamhet till om IT-jättens framgångssaga kan fortsätta, trots en stark rapport där vinsten ökade med 166 procent och omsättningen med 56 procent det senaste kvartalet.
Aktien dök sju procent i efterhandeln, efter att Facebook presenterat sin delårsrapport. Då innehöll ändå rapporten starka nyheter, och bolaget överpresterade i förhållande till analytikernas förväntningar.
Men det amerikanska bolagets ekonomichef David Wehner säger att Facebook inte kommer att kunna fortsätta att öka antalet annonser, eftersom det finns risk att användarna då avskärmar sig från de sociala medierna. Dessutom kommer 2017 att vara ett år med aggressiva investeringar, vilket ökar kostnaderna.
– Facebook har nått taket för annonsfrekvensen i flödet, så bolaget måste hitta andra sätt att öka intäkterna från andra områden som prissättning, användarengagemang eller att användarbasen växer, säger Josh Olson, analytiker vid Edward Jones.
(TT-Reuters)
Facebooks delårsrapport |
Facebook ökade vinsten med 166 procent och omsättningen med 56 procent det senaste kvartalet. Mobiltelefonannonser stod för 84 procent av bolagets totala annonsintäkter på 6,8 miljarder dollar (60,7 miljarder kronor). Analytiker hade spått något lägre intäkter: 6,7 miljarder dollar. Facebooks vinst steg under tredje kvartalet till 2,4 miljarder dollar (21,1 miljarder kronor) – att jämföra med 891 miljoner dollar under samma period i fjol. Vinsten per aktie steg från 31 till 82 cent. |