Facebook har tillåtit annonsörer att exkludera etniska grupper när de har köpt reklamplats.
Diskriminerande enligt kritikerna – och nu slutar Facebook med den här typen av reklam.
Mer specifikt kommer Facebook att inaktivera det reklamverktyg som kallas för ”etnisk affinitet” och som gäller för annonser om boende, arbete och kreditförlängning, rapporterar Reuters.
Det är områden inom vilka vissa grupper av människor har mött diskriminering, skriver Facebook i ett blogginlägg.
”Det finns många icke-diskriminerande syften med vår etniska affinitet inom dessa områden, men vi har beslutat att vi bäst skyddar mot diskriminering genom att avbryta den här typen av annonser”, skriver Erin Egan, Facebooks sekretesschef.
Framöver kommer Facebook att använda verktyg som automatiskt upptäcker och förhindrar annonser som erbjuder boende, arbete eller kredit som förlitar sig på etniskt urval, enligt Erin Egan.
Företaget kommer också att uppdatera sina principer för att kräva att annonsörer inte annonserar på ett diskriminerande sätt.
(TT)