loadingFacebook slutar med etnicitetsbaserade annonser för vissa annonsörer. Arkivbild. (Foto: Janerik Henriksson/ TT)
Facebook slutar med etnicitetsbaserade annonser för vissa annonsörer. Arkivbild. (Foto: Janerik Henriksson/ TT)
Utrikes

Facebook slopar särbehandlande reklam

Epoch Times

Facebook har tillåtit annonsörer att exkludera etniska grupper när de har köpt reklamplats.

Diskriminerande enligt kritikerna – och nu slutar Facebook med den här typen av reklam.

Mer specifikt kommer Facebook att inaktivera det reklamverktyg som kallas för ”etnisk affinitet” och som gäller för annonser om boende, arbete och kreditförlängning, rapporterar Reuters.

Det är områden inom vilka vissa grupper av människor har mött diskriminering, skriver Facebook i ett blogginlägg.

”Det finns många icke-diskriminerande syften med vår etniska affinitet inom dessa områden, men vi har beslutat att vi bäst skyddar mot diskriminering genom att avbryta den här typen av annonser”, skriver Erin Egan, Facebooks sekretesschef.

Framöver kommer Facebook att använda verktyg som automatiskt upptäcker och förhindrar annonser som erbjuder boende, arbete eller kredit som förlitar sig på etniskt urval, enligt Erin Egan.

Företaget kommer också att uppdatera sina principer för att kräva att annonsörer inte annonserar på ett diskriminerande sätt.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFacebook slutar med etnicitetsbaserade annonser för vissa annonsörer. Arkivbild. (Foto: Janerik Henriksson/ TT)
Facebook slutar med etnicitetsbaserade annonser för vissa annonsörer. Arkivbild. (Foto: Janerik Henriksson/ TT)
Utrikes

Facebook slopar särbehandlande reklam

Epoch Times

Facebook har tillåtit annonsörer att exkludera etniska grupper när de har köpt reklamplats.

Diskriminerande enligt kritikerna – och nu slutar Facebook med den här typen av reklam.

Mer specifikt kommer Facebook att inaktivera det reklamverktyg som kallas för ”etnisk affinitet” och som gäller för annonser om boende, arbete och kreditförlängning, rapporterar Reuters.

Det är områden inom vilka vissa grupper av människor har mött diskriminering, skriver Facebook i ett blogginlägg.

”Det finns många icke-diskriminerande syften med vår etniska affinitet inom dessa områden, men vi har beslutat att vi bäst skyddar mot diskriminering genom att avbryta den här typen av annonser”, skriver Erin Egan, Facebooks sekretesschef.

Framöver kommer Facebook att använda verktyg som automatiskt upptäcker och förhindrar annonser som erbjuder boende, arbete eller kredit som förlitar sig på etniskt urval, enligt Erin Egan.

Företaget kommer också att uppdatera sina principer för att kräva att annonsörer inte annonserar på ett diskriminerande sätt.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024