loadingFacebook ökade vinsten kraftigt under årets andra kvartal. (Foto: Matt Rourke /TT/AP)
Facebook ökade vinsten kraftigt under årets andra kvartal. (Foto: Matt Rourke /TT/AP)
Ekonomi & Näringsliv

Facebook lyfte till ny rekordnivå

Epoch Times Sverige

Facebook slog Wall Streets förväntningar och aktien lyfte till nya rekordnivåer. Kvartalsvinsten ökade kraftigt sedan mobilappen lockat nya annonsörer och fått gamla att plöja ner mer pengar på marknadsföring i den sociala mediejätten.

Facebookaktien slog nytt kursrekord redan under den ordinarie onsdagshandeln, och sedan börsen stängt och bolaget redovisat sitt resultat lyfte den ytterligare med som mest 7 procent i efterhandeln, för att sedan bromsa in något och handlas för 130:45 dollar. På område efter område – försäljning, vinst, användartillväxt och nästan allt annat – slogs analytikernas prognoser.

Vinsten uppgår till 2,05 miljarder dollar (17,4 miljarder kronor), eller 71 cent per aktie, under andra kvartalet. Det kan jämföras med en vinst på 25 cent per aktie eller 715 miljoner dollar (6,0 miljarder kronor) under motsvarande kvartal i fjol.

Ökade inkomster

Intäkterna steg till 6,4 miljarder dollar (55,4 miljarder kronor) jämfört med 4 miljarder dollar (34,2 miljarder kronor) under andra kvartalet 2015.

Merparten av intäkterna, 84 procent, kom från annonser i de mobila plattformarna. Den sammanlagda annonseringen uppgick till 6,2 miljarder dollar (52,8 miljarder kronor) vilket var mer än de 5,8 miljarder dollar analytiker väntat.

Facebook är ett av företagen som tjänat mest på att annonsörer flyttar pengar från tv till nätet och mobila plattformar. Bolaget har på senare tid satsat mer på den mobila filmmarknaden där Snapchat och Youtube är hårda konkurrenter. Samtidigt manar det annonsörer att experimentera med dess nyligen lanserade Facebook Live.

Fler användare

Antalet personer som använder Facebook minst en gång i månaden har ökat till 1,7 miljarder personer i slutet av juni jämfört med 1,5 miljarder för ett år sedan, enligt Facebook som uppger att det är en ökning med 60 miljoner användare sedan förra kvartalet.

På mobilsidan, där Facebook en gång ansågs brottas med problem, fanns det 1,6 miljarder aktiva användare i slutet av juni, enligt bolaget som på senare tid ökat investeringarna i virtual reality-teknik, meddelandetjänster och till och med drönare.

Facebooktjänsten Messenger sprängde nyligen enmiljardsvallen, det vill säga att minst 1 miljard personer använder den minst en gång i månaden. Samma gräns har passerat av bolagets Whatsapp och Facebook Groups, enligt företagets egen redovisning. Därmed finns det totalt fyra Facebooktjänster med mer än 1 miljard användare.

Instagram, också ägt av Facebook, har samtidigt ökat till 500 miljoner användare, och väntas generera 1,5 miljarder dollar i intäkter från mobilannonsering i år, enligt en bedömning av analysfirman Emarketer.

Facebooks finanschef David Wehner pekar ut Asien-Stillahavsområdet, och i synnerhet Indien, som ett av de mest lovande områdena för fortsatt användartillväxt.

(TT-Reuters)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFacebook ökade vinsten kraftigt under årets andra kvartal. (Foto: Matt Rourke /TT/AP)
Facebook ökade vinsten kraftigt under årets andra kvartal. (Foto: Matt Rourke /TT/AP)
Ekonomi & Näringsliv

Facebook lyfte till ny rekordnivå

Epoch Times Sverige

Facebook slog Wall Streets förväntningar och aktien lyfte till nya rekordnivåer. Kvartalsvinsten ökade kraftigt sedan mobilappen lockat nya annonsörer och fått gamla att plöja ner mer pengar på marknadsföring i den sociala mediejätten.

Facebookaktien slog nytt kursrekord redan under den ordinarie onsdagshandeln, och sedan börsen stängt och bolaget redovisat sitt resultat lyfte den ytterligare med som mest 7 procent i efterhandeln, för att sedan bromsa in något och handlas för 130:45 dollar. På område efter område – försäljning, vinst, användartillväxt och nästan allt annat – slogs analytikernas prognoser.

Vinsten uppgår till 2,05 miljarder dollar (17,4 miljarder kronor), eller 71 cent per aktie, under andra kvartalet. Det kan jämföras med en vinst på 25 cent per aktie eller 715 miljoner dollar (6,0 miljarder kronor) under motsvarande kvartal i fjol.

Ökade inkomster

Intäkterna steg till 6,4 miljarder dollar (55,4 miljarder kronor) jämfört med 4 miljarder dollar (34,2 miljarder kronor) under andra kvartalet 2015.

Merparten av intäkterna, 84 procent, kom från annonser i de mobila plattformarna. Den sammanlagda annonseringen uppgick till 6,2 miljarder dollar (52,8 miljarder kronor) vilket var mer än de 5,8 miljarder dollar analytiker väntat.

Facebook är ett av företagen som tjänat mest på att annonsörer flyttar pengar från tv till nätet och mobila plattformar. Bolaget har på senare tid satsat mer på den mobila filmmarknaden där Snapchat och Youtube är hårda konkurrenter. Samtidigt manar det annonsörer att experimentera med dess nyligen lanserade Facebook Live.

Fler användare

Antalet personer som använder Facebook minst en gång i månaden har ökat till 1,7 miljarder personer i slutet av juni jämfört med 1,5 miljarder för ett år sedan, enligt Facebook som uppger att det är en ökning med 60 miljoner användare sedan förra kvartalet.

På mobilsidan, där Facebook en gång ansågs brottas med problem, fanns det 1,6 miljarder aktiva användare i slutet av juni, enligt bolaget som på senare tid ökat investeringarna i virtual reality-teknik, meddelandetjänster och till och med drönare.

Facebooktjänsten Messenger sprängde nyligen enmiljardsvallen, det vill säga att minst 1 miljard personer använder den minst en gång i månaden. Samma gräns har passerat av bolagets Whatsapp och Facebook Groups, enligt företagets egen redovisning. Därmed finns det totalt fyra Facebooktjänster med mer än 1 miljard användare.

Instagram, också ägt av Facebook, har samtidigt ökat till 500 miljoner användare, och väntas generera 1,5 miljarder dollar i intäkter från mobilannonsering i år, enligt en bedömning av analysfirman Emarketer.

Facebooks finanschef David Wehner pekar ut Asien-Stillahavsområdet, och i synnerhet Indien, som ett av de mest lovande områdena för fortsatt användartillväxt.

(TT-Reuters)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024