Hundar och katter i all ära, men nu föredrar vissa att ha en orangutang hemma. I Asien används sociala medier i allt större utsträckning för olaglig handel med en rad hotade djurarter.
Trenden innebär ett nytt hot mot vilda djur i regionen där produkter från en rad olika arter används i traditionella läkemedel och exotiska djur säljs som husdjur, enligt en rapport från det internationella nätverket Traffic och Världsnaturfonden (WWF).
”Det är tydligt att försäljare börjat använda icke-konventionella metoder för försäljning. Online-portaler och sociala medier har blivit populära plattformar för att undvika att bli upptäckta, nå en bredare publik och öka effektivitet och bekvämlighet vid transaktionerna”, står det i rapporten.
Allt fler försäljare använder slutna grupper på Facebook och lösenordsskyddade forum för att nå asiatiska kunder.
Organisationerna har i rapporten främst riktat in sig på Malaysia, där Facebook är en populär marknadsplats för olaglig handel med hotade arter. Under 50 timmar lades mer än 200 erbjudanden ut om att köpa levande vilda djur, allt från ovanliga fåglar till orangutanger och malajbjörnar.
– Det räcker inte längre att ha en hund eller katt. Folk vill ha ovanliga och exotiska husdjur, konstaterar Elizabeth John, talesperson för Traffic.
Kraftsamling mot tjuvjakt i Afrika
Miljontals utrotningshotade myrkottar dödade de senaste tio åren