Sociala nätverkssajter såsom Facebook, Twitter eller bloggar har sina nackdelar. Folk skriver aningslöst om vad de ska göra på sin semester och när de ska åka dit. Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har upptäckt att detta har lett till negativa konsekvenser.
Försäkringsbolaget lät göra en undersökning och den visar att nästan 60 procent av ungdomar mellan 18-22 år har skrivit på Facebook och liknande, om sina semesterplaner och inköp. Om de dessutom har lagt in sina kontaktuppgifter, tackar inbrottstjuvarna och tar emot.
– En ökande öppenhet på nätet ger inbrottstjuvar ”en guldgruva att ösa ur”. Vi uppmanar alla att vara försiktiga med vilka upplysningar de offentliggör på nätet. På det sättet kan man bespara sig de ekonomiska och känslomässiga besvären som ett inbrott kan innebära, säger Håkan Franzén, produktspecialist inom hus- och hemförsäkring i ett pressmeddelande från Trygg-Hansa.
Håkan Franzén räknar med att det här är ett problem som kommer att öka i omfattning.