loadingAnställningen av 200 bilbyggare på den tidigare Saab-fabriken i Trollhättan skjuts på framtiden. (Foto: Adam Ihse /TT-arkivbild) 
Anställningen av 200 bilbyggare på den tidigare Saab-fabriken i Trollhättan skjuts på framtiden. (Foto: Adam Ihse /TT-arkivbild) 
Utrikes

Fabrik och bil i Kina först för Nevs

Epoch Times

Den svensk-kinesiska biltillverkaren Nevs prioriterar marknaden i Kina. Nyanställningar i Trollhättan försenas när fabriken i Tianjin påskyndas, och den första bilmodellen kanske inte ens ska säljas i Sverige.

Nevs köpte det mesta av konkursade Saab Automobile 2012 med målet att bygga elbilar. Först ut blir en eldriven variant av Saab 9-3, men under namnet Nevs.

Den är avsedd för marknaden i Kina och ska byggas på en fabrik i hamnstaden Tianjin. Tanken har varit att målade karosser skulle byggas i Trollhättan och skickas till Kina för montering.

Men nu har Nevs beslutat att göra anläggningen i Tianjin till en komplett bilfabrik från början. Det innebär att 200 nyanställningar av bilbyggare i Trollhättan blir uppskjutna tills vidare. Bakom beslutet finns en oro över skärpta krav för att få tillverkningslicens i Kina, uppger P4 Väst.

Nevs 9-3 väntas bli lanserad i Kina under slutet av nästa år eller början av 2018.

– Det är inte bestämt om den kommer att säljas i Sverige, säger Nevs presschef Ulrika Hultgren till TT.

Nevs har cirka 650 anställda i Trollhättan, främst ingenjörer, och dessutom 200 konsulter. Förutom 9-3 arbetar man bland annat med en elbil för Turkiet, och med helt nya modeller som bygger på den Saab-utvecklade plattformen Phoenix.

(TT)

Nevs
National Electric Vehicle Sweden, förkortat Nevs, köpte huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo 2012.
Efter svårigheter med att få in kapital sattes företaget i rekonstruktion 2014. Denna avslutades i april 2015 med att skulder på cirka 300 miljoner kronor blev avskrivna.
Huvudägare är bolaget NME, som i sin tur ägs av svensk-kinesen Kai Johan Jiang. Staden Tianjin och det kinesiska IT-företaget SRIT gick in som delägare efter rekonstruktionen.
I december fick Nevs en order från kinesiska Panda New Energy om totalt 250 000 elbilar, bland dem 150 000 av modellen 9-3 senast 2020. Värdet beräknades till cirka 100 miljarder kronor.
Nevs har samarbetsavtal med den kinesiska fordonsjätten Dongfeng och rymdteknikbolaget Huateng.
I juni meddelade Nevs att man gett upp planerna på att använda varumärket Saab, som ägs av försvarskoncernen.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAnställningen av 200 bilbyggare på den tidigare Saab-fabriken i Trollhättan skjuts på framtiden. (Foto: Adam Ihse /TT-arkivbild) 
Anställningen av 200 bilbyggare på den tidigare Saab-fabriken i Trollhättan skjuts på framtiden. (Foto: Adam Ihse /TT-arkivbild) 
Utrikes

Fabrik och bil i Kina först för Nevs

Epoch Times

Den svensk-kinesiska biltillverkaren Nevs prioriterar marknaden i Kina. Nyanställningar i Trollhättan försenas när fabriken i Tianjin påskyndas, och den första bilmodellen kanske inte ens ska säljas i Sverige.

Nevs köpte det mesta av konkursade Saab Automobile 2012 med målet att bygga elbilar. Först ut blir en eldriven variant av Saab 9-3, men under namnet Nevs.

Den är avsedd för marknaden i Kina och ska byggas på en fabrik i hamnstaden Tianjin. Tanken har varit att målade karosser skulle byggas i Trollhättan och skickas till Kina för montering.

Men nu har Nevs beslutat att göra anläggningen i Tianjin till en komplett bilfabrik från början. Det innebär att 200 nyanställningar av bilbyggare i Trollhättan blir uppskjutna tills vidare. Bakom beslutet finns en oro över skärpta krav för att få tillverkningslicens i Kina, uppger P4 Väst.

Nevs 9-3 väntas bli lanserad i Kina under slutet av nästa år eller början av 2018.

– Det är inte bestämt om den kommer att säljas i Sverige, säger Nevs presschef Ulrika Hultgren till TT.

Nevs har cirka 650 anställda i Trollhättan, främst ingenjörer, och dessutom 200 konsulter. Förutom 9-3 arbetar man bland annat med en elbil för Turkiet, och med helt nya modeller som bygger på den Saab-utvecklade plattformen Phoenix.

(TT)

Nevs
National Electric Vehicle Sweden, förkortat Nevs, köpte huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo 2012.
Efter svårigheter med att få in kapital sattes företaget i rekonstruktion 2014. Denna avslutades i april 2015 med att skulder på cirka 300 miljoner kronor blev avskrivna.
Huvudägare är bolaget NME, som i sin tur ägs av svensk-kinesen Kai Johan Jiang. Staden Tianjin och det kinesiska IT-företaget SRIT gick in som delägare efter rekonstruktionen.
I december fick Nevs en order från kinesiska Panda New Energy om totalt 250 000 elbilar, bland dem 150 000 av modellen 9-3 senast 2020. Värdet beräknades till cirka 100 miljarder kronor.
Nevs har samarbetsavtal med den kinesiska fordonsjätten Dongfeng och rymdteknikbolaget Huateng.
I juni meddelade Nevs att man gett upp planerna på att använda varumärket Saab, som ägs av försvarskoncernen.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024