loadingDonald Trump vid en presskonferens på en av sina golfklubbar i Florida. Bilden är från i mars. (Foto: Lynne Sladky/AP/TT)
Donald Trump vid en presskonferens på en av sina golfklubbar i Florida. Bilden är från i mars. (Foto: Lynne Sladky/AP/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Expert: Trump skyddar sitt varumärke

Epoch Times

Mediemannen Donald Trump kan ha en slug baktanke med att låta väljarna sväva i ovisshet om han kommer att respektera valresultatet eller inte. Uttalandet kan spåras till ett försök att skydda varumärket, tror experter.

Republikanernas presidentkandidat Donald Trump har förstått hur dåligt det går i USA:s valrörelse och att risken är stor att han aldrig kommer att få flytta in i Vita huset i början av nästa år. Därför vill fastighetsmagnaten och tv-kändisen dämpa fallet vid en eventuell förlust genom att se till att hans varumärke inte tar mer stryk än nödvändigt. Om han lyckas så tvivel i frågan om Hillary Clinton verkligen fick flest röster i valet, kan Trump till viss del undvika förlorarstämpeln som följer med ett nederlag, resonerar journalistikprofessorn Christan Christensen.

Funderar på tv-kanal

– Glöm inte att Trump är en affärsman som äger flera hotell och golfbanor, med ett helt märke som han måste försvara. Jag tror att det rakt upp och ner handlar om ego och makt, säger Christan Christensen vid Stockholms universitet.

Christensen, som forskar om just amerikanska medier, säger att det har skvallrats om att Trump planerar att öppna en ny högerinriktad tv-kanal efter valet.

– Många tror att han försöker skapa en liten nisch för sig själv med en ganska stor mängd följare som han kan ta med sig till tv-kanalen.

Mikael Törnwall, USA-expert på pr-byrån Hill Knowlton Strategies i Stockholm, har liknande tankar:

– Om han förlorar, och det inser han nu att risken är stor för, vill han kunna visa att det skedde eftersom valet var riggat, på grund av att medierna var emot honom, så han slipper erkänna att han förlorade på grund av att han var en sämre kandidat.

Utnyttjar medielogiken

Han lägger till att mediemannen Donald Trump vet precis vad han gör när han kastar ur sig kontroversiella uttalanden.

Trump, som figurerat i amerikanska medier under större delen av sin karriär, har drillats i mer än ett decennium genom att programleda såpan ”The Apprentice”.

– Han är oerhört duktig på att maximera närvaron i medierna, men jag tror inte att han fullt ut förstår hur mycket det skadar honom politiskt.

(TT /Erik Paulsson Rönnbäck)

Vad sade Donald Trump?
Fox-ankaret Chris Wallace frågade Trump om han helt och fullt kommer att acceptera valresultatet. Trump svarar:
-Jag kommer att titta på det då, jag tittar inte på någonting nu. Det jag sett hittills är så dåligt. Först och främst, medierna är så oärliga och korrupta, och påhoppen är så häpnadsväckande. New York Times skrev till och med en artikel om att de inte ens bryr sig. Det är så oärligt, och de har förgiftat väljarnas sinnen. Men oturligt nog för dem, tror jag att väljarna genomskådar det. Jag tror att de kommer att genomskåda det. Det kommer vi att få reda på den 8 november.
Senare frågar Wallace om Trump är beredd att följa principen om att förloraren erkänner vinnaren.
-Det jag säger är att jag kommer att berätta det då. Jag kommer att låta er sväva i ovisshet, okej?

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDonald Trump vid en presskonferens på en av sina golfklubbar i Florida. Bilden är från i mars. (Foto: Lynne Sladky/AP/TT)
Donald Trump vid en presskonferens på en av sina golfklubbar i Florida. Bilden är från i mars. (Foto: Lynne Sladky/AP/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Expert: Trump skyddar sitt varumärke

Epoch Times

Mediemannen Donald Trump kan ha en slug baktanke med att låta väljarna sväva i ovisshet om han kommer att respektera valresultatet eller inte. Uttalandet kan spåras till ett försök att skydda varumärket, tror experter.

Republikanernas presidentkandidat Donald Trump har förstått hur dåligt det går i USA:s valrörelse och att risken är stor att han aldrig kommer att få flytta in i Vita huset i början av nästa år. Därför vill fastighetsmagnaten och tv-kändisen dämpa fallet vid en eventuell förlust genom att se till att hans varumärke inte tar mer stryk än nödvändigt. Om han lyckas så tvivel i frågan om Hillary Clinton verkligen fick flest röster i valet, kan Trump till viss del undvika förlorarstämpeln som följer med ett nederlag, resonerar journalistikprofessorn Christan Christensen.

Funderar på tv-kanal

– Glöm inte att Trump är en affärsman som äger flera hotell och golfbanor, med ett helt märke som han måste försvara. Jag tror att det rakt upp och ner handlar om ego och makt, säger Christan Christensen vid Stockholms universitet.

Christensen, som forskar om just amerikanska medier, säger att det har skvallrats om att Trump planerar att öppna en ny högerinriktad tv-kanal efter valet.

– Många tror att han försöker skapa en liten nisch för sig själv med en ganska stor mängd följare som han kan ta med sig till tv-kanalen.

Mikael Törnwall, USA-expert på pr-byrån Hill Knowlton Strategies i Stockholm, har liknande tankar:

– Om han förlorar, och det inser han nu att risken är stor för, vill han kunna visa att det skedde eftersom valet var riggat, på grund av att medierna var emot honom, så han slipper erkänna att han förlorade på grund av att han var en sämre kandidat.

Utnyttjar medielogiken

Han lägger till att mediemannen Donald Trump vet precis vad han gör när han kastar ur sig kontroversiella uttalanden.

Trump, som figurerat i amerikanska medier under större delen av sin karriär, har drillats i mer än ett decennium genom att programleda såpan ”The Apprentice”.

– Han är oerhört duktig på att maximera närvaron i medierna, men jag tror inte att han fullt ut förstår hur mycket det skadar honom politiskt.

(TT /Erik Paulsson Rönnbäck)

Vad sade Donald Trump?
Fox-ankaret Chris Wallace frågade Trump om han helt och fullt kommer att acceptera valresultatet. Trump svarar:
-Jag kommer att titta på det då, jag tittar inte på någonting nu. Det jag sett hittills är så dåligt. Först och främst, medierna är så oärliga och korrupta, och påhoppen är så häpnadsväckande. New York Times skrev till och med en artikel om att de inte ens bryr sig. Det är så oärligt, och de har förgiftat väljarnas sinnen. Men oturligt nog för dem, tror jag att väljarna genomskådar det. Jag tror att de kommer att genomskåda det. Det kommer vi att få reda på den 8 november.
Senare frågar Wallace om Trump är beredd att följa principen om att förloraren erkänner vinnaren.
-Det jag säger är att jag kommer att berätta det då. Jag kommer att låta er sväva i ovisshet, okej?

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024