Många elever skulle kunna lämna skolan med mer kunskaper och högre betyg om deras lärare hade utmanat och sporrat dem mer, enligt en ny analys från Skolinspektionen.
I stället händer det ofta att elever som har lätt för sig, helt enkelt är hyfsat duktiga i skolan, får sitta och vänta när de är färdiga med en uppgift, eller får en extrauppgift som bara är en upprepning av samma sak. ”Ofta är det elever som följer med i skolan och som just därför riskerar att bli lämnade ensamma i sitt lärande”, kommenterar Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo.
En brist Skolinspektionen kan konstatera efter ett antal granskningar är att undervisningen läggs på en medelnivå för att passa som många som möjligt. Det finns också lärare som vill ”hålla samman” klassen för att göra undervisningen mer hanterbar. Ändå behövs det bara relativt enkla medel och anpassningar av undervisningen för att eleverna skulle kunna nå betydligt längre i sitt lärande, enligt analysen.
Myndigheten konstaterar att många av eleverna vill bli sporrade. Drygt 12 000 av de niondeklassare som svarade på myndighetens stora skolenkät 2015 uppgav att de får för lite utmanande uppgifter i skolan. Men skillnaderna mellan skolor är stora och Skolinspektionen påpekar att det finns skolor som lyckas ge en varierad undervisning.
(TT)