loadingMånga elever skulle vilja att läraren utmanade och sporrade mer, enligt Skolinspektionen. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Många elever skulle vilja att läraren utmanade och sporrade mer, enligt Skolinspektionen. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Inrikes

Elever saknar större utmaningar

Epoch Times

Många elever skulle kunna lämna skolan med mer kunskaper och högre betyg om deras lärare hade utmanat och sporrat dem mer, enligt en ny analys från Skolinspektionen.

I stället händer det ofta att elever som har lätt för sig, helt enkelt är hyfsat duktiga i skolan, får sitta och vänta när de är färdiga med en uppgift, eller får en extrauppgift som bara är en upprepning av samma sak. ”Ofta är det elever som följer med i skolan och som just därför riskerar att bli lämnade ensamma i sitt lärande”, kommenterar Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo.

En brist Skolinspektionen kan konstatera efter ett antal granskningar är att undervisningen läggs på en medelnivå för att passa som många som möjligt. Det finns också lärare som vill ”hålla samman” klassen för att göra undervisningen mer hanterbar. Ändå behövs det bara relativt enkla medel och anpassningar av undervisningen för att eleverna skulle kunna nå betydligt längre i sitt lärande, enligt analysen.

Myndigheten konstaterar att många av eleverna vill bli sporrade. Drygt 12 000 av de niondeklassare som svarade på myndighetens stora skolenkät 2015 uppgav att de får för lite utmanande uppgifter i skolan. Men skillnaderna mellan skolor är stora och Skolinspektionen påpekar att det finns skolor som lyckas ge en varierad undervisning.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMånga elever skulle vilja att läraren utmanade och sporrade mer, enligt Skolinspektionen. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Många elever skulle vilja att läraren utmanade och sporrade mer, enligt Skolinspektionen. (Foto: Jessica Gow / TT-arkivbild)
Inrikes

Elever saknar större utmaningar

Epoch Times

Många elever skulle kunna lämna skolan med mer kunskaper och högre betyg om deras lärare hade utmanat och sporrat dem mer, enligt en ny analys från Skolinspektionen.

I stället händer det ofta att elever som har lätt för sig, helt enkelt är hyfsat duktiga i skolan, får sitta och vänta när de är färdiga med en uppgift, eller får en extrauppgift som bara är en upprepning av samma sak. ”Ofta är det elever som följer med i skolan och som just därför riskerar att bli lämnade ensamma i sitt lärande”, kommenterar Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo.

En brist Skolinspektionen kan konstatera efter ett antal granskningar är att undervisningen läggs på en medelnivå för att passa som många som möjligt. Det finns också lärare som vill ”hålla samman” klassen för att göra undervisningen mer hanterbar. Ändå behövs det bara relativt enkla medel och anpassningar av undervisningen för att eleverna skulle kunna nå betydligt längre i sitt lärande, enligt analysen.

Myndigheten konstaterar att många av eleverna vill bli sporrade. Drygt 12 000 av de niondeklassare som svarade på myndighetens stora skolenkät 2015 uppgav att de får för lite utmanande uppgifter i skolan. Men skillnaderna mellan skolor är stora och Skolinspektionen påpekar att det finns skolor som lyckas ge en varierad undervisning.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024