loadingUnder förarbetet inför utställningen fann man ett oväntat fynd. Det var en röd version av Zémire, en av klänningarna i Diors kollektion Ligne H. (Foto: Getty Images)
Under förarbetet inför utställningen fann man ett oväntat fynd. Det var en röd version av Zémire, en av klänningarna i Diors kollektion Ligne H. (Foto: Getty Images)
Hälsa & Livsstil

Elegansens återkomst i Europa

Rosemarie Frühauf, Epoch Times Tyskland

Det var en kall vinterdag i Paris 1947 som den berömda modeperioden haute couture startade med kollektionen Lingne Corolle. Detta var början på en tid då kvinnor över hela världen klädde sig som prinsessor, influerade av Christian Diors så kallade ”nya stil”. Dior blev känd över en natt och hans arbete resulterade i ett genombrott för ett nytt sätt att klä sig och ett nytt sätt att se på livet. Dior skapade kläder av ren lyx mitt i misären under efterkrigstiden, då behovet av att tänka ekonomiskt fortfarande styrde sättet man klädde sig.

Plötsligt kunde de uniformsliknande mörka dräkterna som kvinnorna bar under kriget, räknas till det förflutna. Kvinnorna hade haft dem för att visa moraliskt stöd till sina män i kriget och för att spara materialresurser. Nu var allt de längtade efter ett gott liv och att återigen få klä sig kvinnligt. Getingmidjor och kjolar av tiotals meter tyg gav åter Paris kvinnor sin ursprungliga stolthet, elegans och sinne för skönhet. Fram till sin död 1957 lanserade Christian Dior varje år en ny siluett och de andra modedesignerna följde entusiastiskt i hans fotspår. Inspirerade av hans optimism skapade de ett mode av elegans, vilket förblivit oöverträffat fram till idag.

Fler än hundra mästerverk från denna ”gyllene era” kan nu bevittnas i museet Victoria and Albert i London. Fram till den sjätte januari 2008 visar museet cocktail- och aftonklänningar vilka designats för såväl allmänheten som för kungligheter. Christian Dior, Hubert Givenchy och Christobál Balenciaga är de franska designpersonligheter som står i fokus. Hardy Amies och Norman Hartnell är deras brittiska motsvarigheter. Dessa förde haute couture till en extraordinär topp under femtiotalet.

Fotografier från Richard Avedon och Cecil Beaton samt scener från Hollywood-filmer och dokumentära ljudinspelningar gör utställningen till en spännande resa i det förflutna. Skisser, sedlar och brev målar upp bilden från vardagen i ateljén. Här får man lära sig om designerna och deras arbete, couture-husen och deras kunder och sist men inte minst upptäcka hur haute couture påverkade allmänhetens mode.

Handsydda sömmar och etiketter med bleknande namn förtäljer historien om de okända fingrar som skapat kläderna som kom att bli designernas stora berömmelse.

Under förarbetet inför utställningen fann man ett oväntat fynd. Det var en röd version av Zémire, en av klänningarna i Diors kollektion Ligne H, som åter dök upp i en källare i Paris nära Seine.

Klänningen som består av ett åtsittande liv, en jacka och en lång kjol, har varit försvunnen i flera årtionden och endast känts till från fotografier. En perfektionistisk restaurering har gjort detta slående eleganta och enkla plagg till showens huvudattraktion.

Läs originalartikeln på tyska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUnder förarbetet inför utställningen fann man ett oväntat fynd. Det var en röd version av Zémire, en av klänningarna i Diors kollektion Ligne H. (Foto: Getty Images)
Under förarbetet inför utställningen fann man ett oväntat fynd. Det var en röd version av Zémire, en av klänningarna i Diors kollektion Ligne H. (Foto: Getty Images)
Hälsa & Livsstil

Elegansens återkomst i Europa

Rosemarie Frühauf, Epoch Times Tyskland

Det var en kall vinterdag i Paris 1947 som den berömda modeperioden haute couture startade med kollektionen Lingne Corolle. Detta var början på en tid då kvinnor över hela världen klädde sig som prinsessor, influerade av Christian Diors så kallade ”nya stil”. Dior blev känd över en natt och hans arbete resulterade i ett genombrott för ett nytt sätt att klä sig och ett nytt sätt att se på livet. Dior skapade kläder av ren lyx mitt i misären under efterkrigstiden, då behovet av att tänka ekonomiskt fortfarande styrde sättet man klädde sig.

Plötsligt kunde de uniformsliknande mörka dräkterna som kvinnorna bar under kriget, räknas till det förflutna. Kvinnorna hade haft dem för att visa moraliskt stöd till sina män i kriget och för att spara materialresurser. Nu var allt de längtade efter ett gott liv och att återigen få klä sig kvinnligt. Getingmidjor och kjolar av tiotals meter tyg gav åter Paris kvinnor sin ursprungliga stolthet, elegans och sinne för skönhet. Fram till sin död 1957 lanserade Christian Dior varje år en ny siluett och de andra modedesignerna följde entusiastiskt i hans fotspår. Inspirerade av hans optimism skapade de ett mode av elegans, vilket förblivit oöverträffat fram till idag.

Fler än hundra mästerverk från denna ”gyllene era” kan nu bevittnas i museet Victoria and Albert i London. Fram till den sjätte januari 2008 visar museet cocktail- och aftonklänningar vilka designats för såväl allmänheten som för kungligheter. Christian Dior, Hubert Givenchy och Christobál Balenciaga är de franska designpersonligheter som står i fokus. Hardy Amies och Norman Hartnell är deras brittiska motsvarigheter. Dessa förde haute couture till en extraordinär topp under femtiotalet.

Fotografier från Richard Avedon och Cecil Beaton samt scener från Hollywood-filmer och dokumentära ljudinspelningar gör utställningen till en spännande resa i det förflutna. Skisser, sedlar och brev målar upp bilden från vardagen i ateljén. Här får man lära sig om designerna och deras arbete, couture-husen och deras kunder och sist men inte minst upptäcka hur haute couture påverkade allmänhetens mode.

Handsydda sömmar och etiketter med bleknande namn förtäljer historien om de okända fingrar som skapat kläderna som kom att bli designernas stora berömmelse.

Under förarbetet inför utställningen fann man ett oväntat fynd. Det var en röd version av Zémire, en av klänningarna i Diors kollektion Ligne H, som åter dök upp i en källare i Paris nära Seine.

Klänningen som består av ett åtsittande liv, en jacka och en lång kjol, har varit försvunnen i flera årtionden och endast känts till från fotografier. En perfektionistisk restaurering har gjort detta slående eleganta och enkla plagg till showens huvudattraktion.

Läs originalartikeln på tyska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024