loading
Inrikes

Elbilen på frammarsch

Epoch Times Sverige

Infrastrukturen för elfordon håller på att byggas ut i Sverige. I dagarna invigs Katrineholms första laddstation för elfordon. Den är en av drygt 30 laddstolpar som Bixia etablerar i Sverige i ett första steg.

Etanol och biogas har visat sig vara framgångsrika alternativ till diesel- och bensindrivna fordon men de beräknas inte kunna täcka behovet för de över fyra miljoner personbilar som används i Sverige idag. Nu är elbilen på frammarsch. Elforsk tror att antalet elbilar kan komma att uppgå till 600 000 fordon inom tio år. Idag finns runt hundra bilar som uteslutande drivs av el i Sverige.

– Vi vill att alla ska kunna välja förnybar energi även som fordonsbränsle. Laddstolparna är en viktig pusselbit för elfordonens framtid och det är därför självklart för oss att vara med i denna utveckling, säger Arne Andersson från Bixia i ett pressmeddelande.

Elbilen lämpar sig bäst i tätorterna då en fulladdad bil kan köra 15-20 mil. En viktig del i elbilens utveckling är laddstolparna. Utan dem är det svårt för de elbilägare som inte har möjlighet att ladda hemma i garaget över natten.

Enligt en undersökning på uppdrag av Elforsk är tre av fyra svenskar intresserade av att köpa en elbil, men den siffran sjunker kraftigt ifall infrastrukturen för laddning inte byggs ut.

Andra orter som kommer att få laddstolpar installerade är Linköping, Mjölby, Oxelösund, Borgholm, Växjö och Nässjö.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Elbilen på frammarsch

Epoch Times Sverige

Infrastrukturen för elfordon håller på att byggas ut i Sverige. I dagarna invigs Katrineholms första laddstation för elfordon. Den är en av drygt 30 laddstolpar som Bixia etablerar i Sverige i ett första steg.

Etanol och biogas har visat sig vara framgångsrika alternativ till diesel- och bensindrivna fordon men de beräknas inte kunna täcka behovet för de över fyra miljoner personbilar som används i Sverige idag. Nu är elbilen på frammarsch. Elforsk tror att antalet elbilar kan komma att uppgå till 600 000 fordon inom tio år. Idag finns runt hundra bilar som uteslutande drivs av el i Sverige.

– Vi vill att alla ska kunna välja förnybar energi även som fordonsbränsle. Laddstolparna är en viktig pusselbit för elfordonens framtid och det är därför självklart för oss att vara med i denna utveckling, säger Arne Andersson från Bixia i ett pressmeddelande.

Elbilen lämpar sig bäst i tätorterna då en fulladdad bil kan köra 15-20 mil. En viktig del i elbilens utveckling är laddstolparna. Utan dem är det svårt för de elbilägare som inte har möjlighet att ladda hemma i garaget över natten.

Enligt en undersökning på uppdrag av Elforsk är tre av fyra svenskar intresserade av att köpa en elbil, men den siffran sjunker kraftigt ifall infrastrukturen för laddning inte byggs ut.

Andra orter som kommer att få laddstolpar installerade är Linköping, Mjölby, Oxelösund, Borgholm, Växjö och Nässjö.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024