Infrastrukturen för elfordon håller på att byggas ut i Sverige. I dagarna invigs Katrineholms första laddstation för elfordon. Den är en av drygt 30 laddstolpar som Bixia etablerar i Sverige i ett första steg.
Etanol och biogas har visat sig vara framgångsrika alternativ till diesel- och bensindrivna fordon men de beräknas inte kunna täcka behovet för de över fyra miljoner personbilar som används i Sverige idag. Nu är elbilen på frammarsch. Elforsk tror att antalet elbilar kan komma att uppgå till 600 000 fordon inom tio år. Idag finns runt hundra bilar som uteslutande drivs av el i Sverige.
– Vi vill att alla ska kunna välja förnybar energi även som fordonsbränsle. Laddstolparna är en viktig pusselbit för elfordonens framtid och det är därför självklart för oss att vara med i denna utveckling, säger Arne Andersson från Bixia i ett pressmeddelande.
Elbilen lämpar sig bäst i tätorterna då en fulladdad bil kan köra 15-20 mil. En viktig del i elbilens utveckling är laddstolparna. Utan dem är det svårt för de elbilägare som inte har möjlighet att ladda hemma i garaget över natten.
Enligt en undersökning på uppdrag av Elforsk är tre av fyra svenskar intresserade av att köpa en elbil, men den siffran sjunker kraftigt ifall infrastrukturen för laddning inte byggs ut.
Andra orter som kommer att få laddstolpar installerade är Linköping, Mjölby, Oxelösund, Borgholm, Växjö och Nässjö.