loadingChristian Senger, chef för Volkswagens elbilsutveckling, på ett foto från bilmässan i Paris tidigare under hösten. Arkvibild.
(Björn Ewenfeldt/TT)
Christian Senger, chef för Volkswagens elbilsutveckling, på ett foto från bilmässan i Paris tidigare under hösten. Arkvibild. (Björn Ewenfeldt/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Elbilar hotar tiotusentals jobb i VW

Epoch Times

Tiotusentals jobb kan komma att försvinna de närmaste åren i fordonstillverkaren Volkswagen. Orsaken är övergången till elbilar, enligt koncernens personaldirektör Karlheinz Blessing.

I en intervju med tidningen Frankfurter Allgemeine säger han att tillverkningen av elmotorer kan ske med färre anställda än i dag.

VW:s fackföreningar för diskussioner med koncernledningen om ett stort spar- och framtidspaket, som väntas innebära kring 25 000 färre anställda under de kommande decennierna. Blessing återupprepar dock sina tidigare löften om att ingen ska tvingas att sluta utan inriktningen är att bantningen ska ske genom att de som går i pension inte ersätts med nyanställda.

Facken och ledningen försöker att komma överens om ett sparpaket och en strategi innan ett styrelsemöte den 18 november ska fatta beslut om en ekonomisk framtidsplan.

VW:s fackföreningar har varnat för att samtalen med ledningen kan misslyckas om biltillverkaren inte går med på att investera i egen elbilsbatteriproduktion. Blessing säger att det är under övervägande, men inga beslut är fattade.

-Om 30 procent av värdet som skapas i framtiden består av batterisystem är det rätt att fundera på om vi ska gå in och i vilken omfattning. Vi kan inte lämna över det till andra, säger Karlheinz Blessing.

Fakta: Över 610 000 anställda
 Fordonstillverkaren Volkswagen har över 610 000 anställda.
Sammanlagt 121 fabriker i 20 europeiska länder, bland annat en i Södertälje, och i totalt elva länder i Nord- och Latinamerika, Asien och Afrika.
Tolv varumärken: Volkswagen (passagerarbilar), Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles (mindre lastbilar, skåpbilar och liknande) samt Scania and MAN (lastbilar och långtradare).
Källa: Volkswagen

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingChristian Senger, chef för Volkswagens elbilsutveckling, på ett foto från bilmässan i Paris tidigare under hösten. Arkvibild.
(Björn Ewenfeldt/TT)
Christian Senger, chef för Volkswagens elbilsutveckling, på ett foto från bilmässan i Paris tidigare under hösten. Arkvibild. (Björn Ewenfeldt/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Elbilar hotar tiotusentals jobb i VW

Epoch Times

Tiotusentals jobb kan komma att försvinna de närmaste åren i fordonstillverkaren Volkswagen. Orsaken är övergången till elbilar, enligt koncernens personaldirektör Karlheinz Blessing.

I en intervju med tidningen Frankfurter Allgemeine säger han att tillverkningen av elmotorer kan ske med färre anställda än i dag.

VW:s fackföreningar för diskussioner med koncernledningen om ett stort spar- och framtidspaket, som väntas innebära kring 25 000 färre anställda under de kommande decennierna. Blessing återupprepar dock sina tidigare löften om att ingen ska tvingas att sluta utan inriktningen är att bantningen ska ske genom att de som går i pension inte ersätts med nyanställda.

Facken och ledningen försöker att komma överens om ett sparpaket och en strategi innan ett styrelsemöte den 18 november ska fatta beslut om en ekonomisk framtidsplan.

VW:s fackföreningar har varnat för att samtalen med ledningen kan misslyckas om biltillverkaren inte går med på att investera i egen elbilsbatteriproduktion. Blessing säger att det är under övervägande, men inga beslut är fattade.

-Om 30 procent av värdet som skapas i framtiden består av batterisystem är det rätt att fundera på om vi ska gå in och i vilken omfattning. Vi kan inte lämna över det till andra, säger Karlheinz Blessing.

Fakta: Över 610 000 anställda
 Fordonstillverkaren Volkswagen har över 610 000 anställda.
Sammanlagt 121 fabriker i 20 europeiska länder, bland annat en i Södertälje, och i totalt elva länder i Nord- och Latinamerika, Asien och Afrika.
Tolv varumärken: Volkswagen (passagerarbilar), Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles (mindre lastbilar, skåpbilar och liknande) samt Scania and MAN (lastbilar och långtradare).
Källa: Volkswagen

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024