loadingVi klarar konkurrensen från de stora kedjorna genom att ha bra priser, ett hållbart koncept med naturliga och ekologiska produkter, och att vi drivs av ett hjärta, säger  Johannes Cullberg, grundare av Paradiset. (Foto: Frida Hammar J)
Vi klarar konkurrensen från de stora kedjorna genom att ha bra priser, ett hållbart koncept med naturliga och ekologiska produkter, och att vi drivs av ett hjärta, säger Johannes Cullberg, grundare av Paradiset. (Foto: Frida Hammar J)
Hälsa & Livsstil

Ekokedjan Paradiset klarar konkurrensen – öppnar sin tredje butik

Malin Nordstrand

Både efterfrågan och utbudet av ekologiskt och naturliga produkter ökar i en rasande fart. Stora livsmedelskedjor som Ica och Coop går i en allt grönare riktning. Trots det klarar ekoinriktade Paradiset konkurrensen fint och öppnar inom kort sin tredje butik i Stockholm.

Under 2015 ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 40 procent jämfört med året innan, och ekotrenden håller i sig. Enligt Ekowebs halvårsprognos för 2016 har försäljningen hittills stigit med ytterligare 23 procent, vilket innebär att svenska konsumenter just nu handlar mest ekologisk mat i världen tillsammans med danskarna.

Leonardo DiCaprios klimatfilm Before the Flood öppnar ögon och manar till handling

Det här skapar bra förutsättningar även för mindre aktörer, som livsmedelskedjan Paradiset, att expandera. I dagsläget består kedjan av två butiker på tillsammans 2 750 kvadratmeter i Stockholms innerstad. I slutet av januari öppnar portarna till deras tredje butik i Sickla köpcentrum söder om Stockholm. Dit har de haft ambitionen att komma under lång tid, berättar Johannes Cullberg, grundare och vd för Paradiset.

– Det är den bästa handelsplatsen i Sverige. Vi får bättre och bättre lägen ju mer stabila vi blir. Läget är ju allt i den här världen, så det här ökar våra chanser för att lyckas ännu mer.

”Vår tanke är att du ska kunna göra din vardagshandling hos oss med bara schyssta produkter”

Bara naturliga produkter

Paradiset  tar allt större plats bland Stockholms miljö- och ekomedvetna konsumenter. Butikens grundidé är att sälja 100 procent naturliga produkter, och inte som kanske många tror, enbart ekologiskt.

– Skillnaden är kanske inte främst det vi säljer, utan framför allt det vi inte säljer. Vi kommer aldrig att sälja sådant som kemiskt smågodis, Coca-cola eller mat som vi vet bara är skräp.

De onödiga och onaturliga tillsatsämnena har tagits bort från maten, och man hittar inget GMO i det som säljs i butiken. Andelen ekologiskt är omkring 70%, och de icke-ekologiska produkterna är noggrant kontrollerade.

– När det gäller en icke-ekologisk kyckling till exempel, så är den från en gård som vi vet hanterar djuren på ett bra sätt, säger Johannes Cullberg.

IMG_8678

I butikerna finns en deli med färdiga rätter. Man kan också välja att äta sin mat i en av restaurangerna som ligger i samma lokaler. (Foto: Frida Hammar J)

Priset är viktigt

Men för att klara konkurrensen från de stora jättarna räcker det inte med att konsumenten kan känna sig trygg med att allt i butiken är naturligt och miljövänligt. Lika viktigt är att prislappen är rätt.

– Vi har väldigt bra priser. En undersökning som Icanyheter gjorde nyligen visade att våra kunder tycker att vi har bäst priser av alla dagligvarukedjor. Vi var på första plats, och det är jättekul.

Om hållbarhet: Kan vi vända klimatutvecklingen?

Hur klarar ni att hålla nere priserna?

– Vi har bra avtal med våra leverantörer, och det finns många som vill ha in ökad konkurrens på den här marknaden. Sedan har vi många direktleverantörer, vilket gör att vi skippar mellanleden.

– Vår tanke är att du ska kunna göra din vardagshandling hos oss med bara schyssta produkter. Därför är det också viktigt att vi har bra priser.

Hur ser framtiden ut för Paradiset?

– Vi ska först och främst sätta två butiker till i Storstockholm. Sedan tittar vi på att gå utanför till andra storstäder och universitetsstäder. På sikt kanske vi även börjar nosa på närliggande länder.

… och för naturligt och eko?

– Jag tror att ekologiskt kommer att bli mer av en självklarhet. Tittar man bara över Atlanten så talar man mycket mer om ”naturligt” och att det finns så mycket skräp i de konventionella produkterna som man inte har en aning om. Det kommer att komma hit också.

IMG_8404

Det ska vara en härlig och inspirerande miljö att handla i, och man ska känna att personalen har stor kunskap, säger Johannes Cullberg. (Foto: Frida Hammar J)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVi klarar konkurrensen från de stora kedjorna genom att ha bra priser, ett hållbart koncept med naturliga och ekologiska produkter, och att vi drivs av ett hjärta, säger  Johannes Cullberg, grundare av Paradiset. (Foto: Frida Hammar J)
Vi klarar konkurrensen från de stora kedjorna genom att ha bra priser, ett hållbart koncept med naturliga och ekologiska produkter, och att vi drivs av ett hjärta, säger Johannes Cullberg, grundare av Paradiset. (Foto: Frida Hammar J)
Hälsa & Livsstil

Ekokedjan Paradiset klarar konkurrensen – öppnar sin tredje butik

Malin Nordstrand

Både efterfrågan och utbudet av ekologiskt och naturliga produkter ökar i en rasande fart. Stora livsmedelskedjor som Ica och Coop går i en allt grönare riktning. Trots det klarar ekoinriktade Paradiset konkurrensen fint och öppnar inom kort sin tredje butik i Stockholm.

Under 2015 ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 40 procent jämfört med året innan, och ekotrenden håller i sig. Enligt Ekowebs halvårsprognos för 2016 har försäljningen hittills stigit med ytterligare 23 procent, vilket innebär att svenska konsumenter just nu handlar mest ekologisk mat i världen tillsammans med danskarna.

Leonardo DiCaprios klimatfilm Before the Flood öppnar ögon och manar till handling

Det här skapar bra förutsättningar även för mindre aktörer, som livsmedelskedjan Paradiset, att expandera. I dagsläget består kedjan av två butiker på tillsammans 2 750 kvadratmeter i Stockholms innerstad. I slutet av januari öppnar portarna till deras tredje butik i Sickla köpcentrum söder om Stockholm. Dit har de haft ambitionen att komma under lång tid, berättar Johannes Cullberg, grundare och vd för Paradiset.

– Det är den bästa handelsplatsen i Sverige. Vi får bättre och bättre lägen ju mer stabila vi blir. Läget är ju allt i den här världen, så det här ökar våra chanser för att lyckas ännu mer.

”Vår tanke är att du ska kunna göra din vardagshandling hos oss med bara schyssta produkter”

Bara naturliga produkter

Paradiset  tar allt större plats bland Stockholms miljö- och ekomedvetna konsumenter. Butikens grundidé är att sälja 100 procent naturliga produkter, och inte som kanske många tror, enbart ekologiskt.

– Skillnaden är kanske inte främst det vi säljer, utan framför allt det vi inte säljer. Vi kommer aldrig att sälja sådant som kemiskt smågodis, Coca-cola eller mat som vi vet bara är skräp.

De onödiga och onaturliga tillsatsämnena har tagits bort från maten, och man hittar inget GMO i det som säljs i butiken. Andelen ekologiskt är omkring 70%, och de icke-ekologiska produkterna är noggrant kontrollerade.

– När det gäller en icke-ekologisk kyckling till exempel, så är den från en gård som vi vet hanterar djuren på ett bra sätt, säger Johannes Cullberg.

IMG_8678

I butikerna finns en deli med färdiga rätter. Man kan också välja att äta sin mat i en av restaurangerna som ligger i samma lokaler. (Foto: Frida Hammar J)

Priset är viktigt

Men för att klara konkurrensen från de stora jättarna räcker det inte med att konsumenten kan känna sig trygg med att allt i butiken är naturligt och miljövänligt. Lika viktigt är att prislappen är rätt.

– Vi har väldigt bra priser. En undersökning som Icanyheter gjorde nyligen visade att våra kunder tycker att vi har bäst priser av alla dagligvarukedjor. Vi var på första plats, och det är jättekul.

Om hållbarhet: Kan vi vända klimatutvecklingen?

Hur klarar ni att hålla nere priserna?

– Vi har bra avtal med våra leverantörer, och det finns många som vill ha in ökad konkurrens på den här marknaden. Sedan har vi många direktleverantörer, vilket gör att vi skippar mellanleden.

– Vår tanke är att du ska kunna göra din vardagshandling hos oss med bara schyssta produkter. Därför är det också viktigt att vi har bra priser.

Hur ser framtiden ut för Paradiset?

– Vi ska först och främst sätta två butiker till i Storstockholm. Sedan tittar vi på att gå utanför till andra storstäder och universitetsstäder. På sikt kanske vi även börjar nosa på närliggande länder.

… och för naturligt och eko?

– Jag tror att ekologiskt kommer att bli mer av en självklarhet. Tittar man bara över Atlanten så talar man mycket mer om ”naturligt” och att det finns så mycket skräp i de konventionella produkterna som man inte har en aning om. Det kommer att komma hit också.

IMG_8404

Det ska vara en härlig och inspirerande miljö att handla i, och man ska känna att personalen har stor kunskap, säger Johannes Cullberg. (Foto: Frida Hammar J)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024