loadingTabellen visar vägegenskaperna vid körning med tre olika typer av däck.
Tabellen visar vägegenskaperna vid körning med tre olika typer av däck.
Inrikes

Dubbfritt bäst för miljö och hälsa

Epoch Times Sverige

Vägverket vill att bilister i tätorter ska köra med moderna dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden för miljöns och hälsans skuld. De små partiklar som frigörs från vägbanan när dubbarna nöter mot den är ett av de allvarligaste miljöproblem i svenska tätorter.

Partiklarna förorenar luften vi andas in och tränger in i blodomloppet och orsakar bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och luftsjukdomar.

Bilister kan bidra till att minska partikelhalten i luften genom att välja lämpligt däck efter trafikmiljön. Vägverket experimenterar med vägbeläggningar som släpper mindre partiklar men den snabbaste åtgärden för bättre trafikmiljö och hälsa är bilisternas egen insatts, enligt Vägverket.

Svensk forskning säger att dubbdäck sliter loss 40 gånger mer partiklar än dubbfria vinterdäck.

Vägverkets rekommendation är följande:

• Du som mest kör i tätort kan byta till dubbfria vinterdäck för nordiska vinterförhållanden.

• Du som kör mest på mindre vägar utanför tätorter kan välja dubbade vinterdäck om det ger högre trygghet. Samma gäller om du kör ofta och långt på vägar som tillåter höga hastigheter.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTabellen visar vägegenskaperna vid körning med tre olika typer av däck.
Tabellen visar vägegenskaperna vid körning med tre olika typer av däck.
Inrikes

Dubbfritt bäst för miljö och hälsa

Epoch Times Sverige

Vägverket vill att bilister i tätorter ska köra med moderna dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden för miljöns och hälsans skuld. De små partiklar som frigörs från vägbanan när dubbarna nöter mot den är ett av de allvarligaste miljöproblem i svenska tätorter.

Partiklarna förorenar luften vi andas in och tränger in i blodomloppet och orsakar bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och luftsjukdomar.

Bilister kan bidra till att minska partikelhalten i luften genom att välja lämpligt däck efter trafikmiljön. Vägverket experimenterar med vägbeläggningar som släpper mindre partiklar men den snabbaste åtgärden för bättre trafikmiljö och hälsa är bilisternas egen insatts, enligt Vägverket.

Svensk forskning säger att dubbdäck sliter loss 40 gånger mer partiklar än dubbfria vinterdäck.

Vägverkets rekommendation är följande:

• Du som mest kör i tätort kan byta till dubbfria vinterdäck för nordiska vinterförhållanden.

• Du som kör mest på mindre vägar utanför tätorter kan välja dubbade vinterdäck om det ger högre trygghet. Samma gäller om du kör ofta och långt på vägar som tillåter höga hastigheter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024