loadingEn dieselbil av modellen Volkswagen Touareg testas hos den amerikanska myndigheten EPA, Environmental Protection Agency. (Foto: Carlos Osorio/AP/TT-arkivbild)
En dieselbil av modellen Volkswagen Touareg testas hos den amerikanska myndigheten EPA, Environmental Protection Agency. (Foto: Carlos Osorio/AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Dubbel EU-granskning av VW-fusk

Epoch Times

EU-kommissionen samlar Europas konsumentorganisationer för att kunna agera gemensamt mot Volkswagens fusk med utsläppstester.

Samtidigt granskas även kommissionen själv för att reda ut vem som visste vad på förhand.

Enligt tyska tidningen Die Welt har EU-kommissionen kommit fram till att VW har brutit mot konsumentreglerna i 20 medlemsländer, exempelvis genom att i sin marknadsföring ha hävdat att deras bilar uppfyllt utsläppskraven.

– I de flesta medlemsländerna har Volkswagen tydligt brutit mot konsumentskyddslagen, säger justitie- och konsumentskyddskommissionären Vera Jourova till Die Welt, enligt AFP.

Möte på torsdag

På en presskonferens i Bryssel bekräftar hon samtidigt att ett möte ska hållas på torsdag för att samordna vad som sker – eller framför allt inte sker – när det gäller skadestånd till VW-kunder runt om i olika EU-länder. Vid mötet deltar konsumentskyddsorganisationer från hela EU som brevledes fått berätta om sin syn på saken.

– Alla eller nästan alla bekräftar att de anser sig ha fått för lite information från Volkswagen, säger Jourova.

– Vi som EU-kommission kan inte uppträda som om inget har hänt. Om vi ska leva upp till vårt åtagande att skydda konsumenternas rättigheter och intressen så måste vi börja samla in information om hur medlemsländerna agerar i den här frågan, säger Jourova som inom kort även träffar representanter för bilfirman.

– Jag har inte för avsikt att komma med några tuffa åtgärder utan en rättvis dialog med företaget.

Parallellt pågår en granskning av vem som egentligen visste vad på förhand om Volkswagens fuskande. EU-parlamentet har tillsatt ett särskilt utskott för att granska affären och ska i eftermiddag höra de tidigare EU-kommissionärerna Antonio Tajani och Janez Potocnik i Bryssel.

 Den sistnämnde svär sig fri.

– Jag visste inte att någon manipulerade utsläppstesterna. Jag fick reda på det samtidigt som ni, hävdar han i förhöret.

Potocnik säger sig samtidigt inte kunna svara på en fråga från svenske ledamoten Fredrick Federley (C) om en artikel i tyska Der Spiegel där det hävdats att kollegan Tajani, industriansvarig i EU-kommissionen 2010-14, kände till fusket redan för flera år sedan.

– Jag vet inte vad du frågar om, för jag känner inte till den artikeln, säger Potocnik.

Volkswagen-skandalen briserade i fjol då USA:s miljömyndighet EPA upptäckte att VW manipulerat mjukvara för att dieselbilar skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Volkswagen-skandalen briserade i fjol då USA:s miljömyndighet EPA upptäckte att VW manipulerat mjukvara för att dieselbilar skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

 (TT:s korrespondent i Bryssel)

VW-skandalen
USA:s miljömyndighet Environmental protection agency (EPA) upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvaran i flera bilmodeller så att fordonen släppte ut mindre avgaser vid utsläppstester än vid vanlig körning.
Volkswagen har uppgett att över elva miljoner bilar har utrustats sådan med mjukvara.
Fusket omfattar även bilar som sålts i andra delar av världen.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn dieselbil av modellen Volkswagen Touareg testas hos den amerikanska myndigheten EPA, Environmental Protection Agency. (Foto: Carlos Osorio/AP/TT-arkivbild)
En dieselbil av modellen Volkswagen Touareg testas hos den amerikanska myndigheten EPA, Environmental Protection Agency. (Foto: Carlos Osorio/AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Dubbel EU-granskning av VW-fusk

Epoch Times

EU-kommissionen samlar Europas konsumentorganisationer för att kunna agera gemensamt mot Volkswagens fusk med utsläppstester.

Samtidigt granskas även kommissionen själv för att reda ut vem som visste vad på förhand.

Enligt tyska tidningen Die Welt har EU-kommissionen kommit fram till att VW har brutit mot konsumentreglerna i 20 medlemsländer, exempelvis genom att i sin marknadsföring ha hävdat att deras bilar uppfyllt utsläppskraven.

– I de flesta medlemsländerna har Volkswagen tydligt brutit mot konsumentskyddslagen, säger justitie- och konsumentskyddskommissionären Vera Jourova till Die Welt, enligt AFP.

Möte på torsdag

På en presskonferens i Bryssel bekräftar hon samtidigt att ett möte ska hållas på torsdag för att samordna vad som sker – eller framför allt inte sker – när det gäller skadestånd till VW-kunder runt om i olika EU-länder. Vid mötet deltar konsumentskyddsorganisationer från hela EU som brevledes fått berätta om sin syn på saken.

– Alla eller nästan alla bekräftar att de anser sig ha fått för lite information från Volkswagen, säger Jourova.

– Vi som EU-kommission kan inte uppträda som om inget har hänt. Om vi ska leva upp till vårt åtagande att skydda konsumenternas rättigheter och intressen så måste vi börja samla in information om hur medlemsländerna agerar i den här frågan, säger Jourova som inom kort även träffar representanter för bilfirman.

– Jag har inte för avsikt att komma med några tuffa åtgärder utan en rättvis dialog med företaget.

Parallellt pågår en granskning av vem som egentligen visste vad på förhand om Volkswagens fuskande. EU-parlamentet har tillsatt ett särskilt utskott för att granska affären och ska i eftermiddag höra de tidigare EU-kommissionärerna Antonio Tajani och Janez Potocnik i Bryssel.

 Den sistnämnde svär sig fri.

– Jag visste inte att någon manipulerade utsläppstesterna. Jag fick reda på det samtidigt som ni, hävdar han i förhöret.

Potocnik säger sig samtidigt inte kunna svara på en fråga från svenske ledamoten Fredrick Federley (C) om en artikel i tyska Der Spiegel där det hävdats att kollegan Tajani, industriansvarig i EU-kommissionen 2010-14, kände till fusket redan för flera år sedan.

– Jag vet inte vad du frågar om, för jag känner inte till den artikeln, säger Potocnik.

Volkswagen-skandalen briserade i fjol då USA:s miljömyndighet EPA upptäckte att VW manipulerat mjukvara för att dieselbilar skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Volkswagen-skandalen briserade i fjol då USA:s miljömyndighet EPA upptäckte att VW manipulerat mjukvara för att dieselbilar skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

 (TT:s korrespondent i Bryssel)

VW-skandalen
USA:s miljömyndighet Environmental protection agency (EPA) upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvaran i flera bilmodeller så att fordonen släppte ut mindre avgaser vid utsläppstester än vid vanlig körning.
Volkswagen har uppgett att över elva miljoner bilar har utrustats sådan med mjukvara.
Fusket omfattar även bilar som sålts i andra delar av världen.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024