loading
Allt fler pendlare cyklar till jobbet, särskilt i större städer. Några håller ut även vintertid. Bilden togs i Oslo häromdagen. (Foto:Berit Roald / NTB)
Allt fler pendlare cyklar till jobbet, särskilt i större städer. Några håller ut även vintertid. Bilden togs i Oslo häromdagen. (Foto:Berit Roald / NTB)
Inrikes

Dubbdäck gör cykeln het på vintern

TT

Att cykla till jobbet även på vintern ger motion efter julmaten. Men det är bra att se över sin utrustning. Dubbdäck gör färden säkrare. Bromsar och växlar slits mindre om de är inbyggda.

I kyla, snö, halka och slask testas cyklisten. Trenden är att allt fler antar utmaningen. Det visar både trafikräkningar och försäljning av exempelvis dubbdäck, enligt organisationen Svensk Cykling. I takt med att fler väljer cykeln för att pendla till jobbet, blir det också fler som cyklar vintertid – fast ökningen sker från en låg nivå.

FAKTA: Cykla på vintern
Råd att tänka på:
Ha en bra hjälm! En hjälm som redan fått ett par smällar ger inte längre samma skydd.
Sätt på dubbdäck! Bromssträckan blir betydligt kortare, enligt tester.
Inkapslade bromsar och växlar klarar vinterns påfrestningar betydligt bättre.
Ta på ordentliga vinterkläder!
Ett tips är att köpa engångs-handvärmare som kan läggas i handskarna och håller värmen i omkring en halvtimme.
Källa: cykelkraft.se, VTI

Cyklandet ger motion och är miljövänligt.
– Det som brukar hamna på minuskontot är trafiksäkerheten, säger Anna Niska, cykelforskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

– Åtta av tio olyckor med cykel är singelolyckor. Halka är den främsta orsaken till singelolyckor, och snö och is är den främsta parametern i halka, säger Niska.

Men det finns tydliga ljuspunkter. Kommunerna har generellt sett blivit bättre på att sköta vinterväghållningen av cykelbanor – snöröja, sanda och salta. I dag har också många cyklister dubbdäck, som ger mycket bättre bromskraft och stabilitet.

Den personliga utrustningen är förstås viktig. Dit hör en bra hjälm, kläder och kanske handvärmare att ha i handskarna.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Allt fler pendlare cyklar till jobbet, särskilt i större städer. Några håller ut även vintertid. Bilden togs i Oslo häromdagen. (Foto:Berit Roald / NTB)
Allt fler pendlare cyklar till jobbet, särskilt i större städer. Några håller ut även vintertid. Bilden togs i Oslo häromdagen. (Foto:Berit Roald / NTB)
Inrikes

Dubbdäck gör cykeln het på vintern

TT

Att cykla till jobbet även på vintern ger motion efter julmaten. Men det är bra att se över sin utrustning. Dubbdäck gör färden säkrare. Bromsar och växlar slits mindre om de är inbyggda.

I kyla, snö, halka och slask testas cyklisten. Trenden är att allt fler antar utmaningen. Det visar både trafikräkningar och försäljning av exempelvis dubbdäck, enligt organisationen Svensk Cykling. I takt med att fler väljer cykeln för att pendla till jobbet, blir det också fler som cyklar vintertid – fast ökningen sker från en låg nivå.

FAKTA: Cykla på vintern
Råd att tänka på:
Ha en bra hjälm! En hjälm som redan fått ett par smällar ger inte längre samma skydd.
Sätt på dubbdäck! Bromssträckan blir betydligt kortare, enligt tester.
Inkapslade bromsar och växlar klarar vinterns påfrestningar betydligt bättre.
Ta på ordentliga vinterkläder!
Ett tips är att köpa engångs-handvärmare som kan läggas i handskarna och håller värmen i omkring en halvtimme.
Källa: cykelkraft.se, VTI

Cyklandet ger motion och är miljövänligt.
– Det som brukar hamna på minuskontot är trafiksäkerheten, säger Anna Niska, cykelforskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

– Åtta av tio olyckor med cykel är singelolyckor. Halka är den främsta orsaken till singelolyckor, och snö och is är den främsta parametern i halka, säger Niska.

Men det finns tydliga ljuspunkter. Kommunerna har generellt sett blivit bättre på att sköta vinterväghållningen av cykelbanor – snöröja, sanda och salta. I dag har också många cyklister dubbdäck, som ger mycket bättre bromskraft och stabilitet.

Den personliga utrustningen är förstås viktig. Dit hör en bra hjälm, kläder och kanske handvärmare att ha i handskarna.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024