loadingSångforumet i New York tar emot elever med många olika mål. Ellen Warner som satsar på musikteater visar på vikten av andningskontroll. (Foto:Dayin Chen/The Epoch Times)
Sångforumet i New York tar emot elever med många olika mål. Ellen Warner som satsar på musikteater visar på vikten av andningskontroll. (Foto:Dayin Chen/The Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Diva - att dela med sig av det gudomliga

Yvonne Marcotte, Epoch Times New York

Bel Canto – är det en sång, en metod eller en teknik? Till och med i väst, där den utvecklats, ses Bel Canto som rätt annorlunda för den oinvigde men den bär med sig en slags högaktad mystik bland professionella sångare.

Mezzo-sopranen Elizabeth Russo undervisar i Bel Canto vid Sångforumet i New York. I forumet kallas Bel Canto ”en metod för sångträning baserat på vetenskapliga principer för andning, stöd och röstplacering” och man kan säga att nästan varje stor sångare i det förgångna har studerat och använt Bel Canto för att utveckla en vacker, uttrycksfull sång.

Olikt modern popsångsteknik använder man i Bel Canto ”hela instrumentet”, det vill säga hela rösten och kroppen. Lärandet är en långsam process som kräver att man först upptäcker sina röst- och nackmuskler och sedan får kontroll över dem.

När Elizabeth Russo uppträder bär hon stolt titeln som diva. Ordet som med tiden fått en negativ klang betyder egentligen att dela med sig av en gudomlig närvaro (eng: divine).

– Det är rätt nära det himmelska. Så snart jag får kontakt med publikens ögon vet jag att jag har gjort mitt jobb, säger Russo och berättar att det hon söker efter i uppträdandet är givandet och tagandet mellan henne och publiken.

Något som lockar publiken är ”squillo” – kvaliteten som får rösten att flyta över publiken. Olika etniska grupper har det på olika sätt, i en större eller mindre utsträckning och olika kroppstyper kan ge olika ljud. Russo berättar att ansiktets och kroppens form samt bröstkorgens storlek är avgörande för vilken repertoar en sångare kommer att kunna ägna sig åt.

Russo tar sin lärarroll på allvar. Under de senaste 18 åren har hon undervisat i röstteknik på alla nivåer och till elever i alla åldrar. Hennes mål är att få eleven att stå med självförtroende på scenen och ha en röst som inte sviker. Röstmusklerna måste vara tränade och säkra. Hon leder eleverna till en viss nivå och därefter skickar hon dem till nästa nivå för ”polering”.

Elisabeth Russo har uppträtt med Albanys symfoniorkester och gjort många operaroller – Ortrude i Wagners Lohengrin, Dalilah i Saint-Saens’s Samson et Daliah och i Verdis Requiem.

Läs mer om New Yorks sångforum på singersforum.org

Översatt och bearbetad från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSångforumet i New York tar emot elever med många olika mål. Ellen Warner som satsar på musikteater visar på vikten av andningskontroll. (Foto:Dayin Chen/The Epoch Times)
Sångforumet i New York tar emot elever med många olika mål. Ellen Warner som satsar på musikteater visar på vikten av andningskontroll. (Foto:Dayin Chen/The Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Diva - att dela med sig av det gudomliga

Yvonne Marcotte, Epoch Times New York

Bel Canto – är det en sång, en metod eller en teknik? Till och med i väst, där den utvecklats, ses Bel Canto som rätt annorlunda för den oinvigde men den bär med sig en slags högaktad mystik bland professionella sångare.

Mezzo-sopranen Elizabeth Russo undervisar i Bel Canto vid Sångforumet i New York. I forumet kallas Bel Canto ”en metod för sångträning baserat på vetenskapliga principer för andning, stöd och röstplacering” och man kan säga att nästan varje stor sångare i det förgångna har studerat och använt Bel Canto för att utveckla en vacker, uttrycksfull sång.

Olikt modern popsångsteknik använder man i Bel Canto ”hela instrumentet”, det vill säga hela rösten och kroppen. Lärandet är en långsam process som kräver att man först upptäcker sina röst- och nackmuskler och sedan får kontroll över dem.

När Elizabeth Russo uppträder bär hon stolt titeln som diva. Ordet som med tiden fått en negativ klang betyder egentligen att dela med sig av en gudomlig närvaro (eng: divine).

– Det är rätt nära det himmelska. Så snart jag får kontakt med publikens ögon vet jag att jag har gjort mitt jobb, säger Russo och berättar att det hon söker efter i uppträdandet är givandet och tagandet mellan henne och publiken.

Något som lockar publiken är ”squillo” – kvaliteten som får rösten att flyta över publiken. Olika etniska grupper har det på olika sätt, i en större eller mindre utsträckning och olika kroppstyper kan ge olika ljud. Russo berättar att ansiktets och kroppens form samt bröstkorgens storlek är avgörande för vilken repertoar en sångare kommer att kunna ägna sig åt.

Russo tar sin lärarroll på allvar. Under de senaste 18 åren har hon undervisat i röstteknik på alla nivåer och till elever i alla åldrar. Hennes mål är att få eleven att stå med självförtroende på scenen och ha en röst som inte sviker. Röstmusklerna måste vara tränade och säkra. Hon leder eleverna till en viss nivå och därefter skickar hon dem till nästa nivå för ”polering”.

Elisabeth Russo har uppträtt med Albanys symfoniorkester och gjort många operaroller – Ortrude i Wagners Lohengrin, Dalilah i Saint-Saens’s Samson et Daliah och i Verdis Requiem.

Läs mer om New Yorks sångforum på singersforum.org

Översatt och bearbetad från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024