loadingDelar till stridsflygplan som producerats av okvalificerade migrantarbetare anställda av företaget AVICSAC har orsakat allvarliga olyckor enligt en före detta anställd. (Foto från tidigare anställd vid AVICSAC)
Delar till stridsflygplan som producerats av okvalificerade migrantarbetare anställda av företaget AVICSAC har orsakat allvarliga olyckor enligt en före detta anställd. (Foto från tidigare anställd vid AVICSAC)
Utrikes

Delar till kinesiska stridsflygplan tillverkades av okvalificerad arbetskraft

Chen Yilian, Epoch Times

Korruption har förvandlat en tillverkare av delar till militära stridsflygplan till en kassako, säger en före detta anställd.

AVICSAC är Shenyang-delen av den statliga flygplansdelstillverkaren AVIC som funnits i 60 år och tillverkar delar till både militära och civila plan.

Ma Ming, tidigare anställd vid AVICSAC avslöjade för Epoch Times att dåvarande fabrikschefen Yang Yongying i slutet av 2007 började lägga ut produktionen av delar till flygplanen J-8 och J-8II, ett av Kinas mest avancerade jaktplan, på entreprenad till åtta privata verkstäder för att öka vinsten.  

Enligt Ma har de som arbetar i de privata verkstäderna inga kvalifikationer, ingen utbildning, inga yrkescertifikat eller ens grundläggande teknisk kunskap. Som ett resultat av detta har flera allvarliga olyckor inträffat. Verkstadsägarna har dock använt mutor för att tysta ner rapporter om dessa olyckor och Ma tror att många flygplan som har dessa delar i sig är farliga.

– Jag är rasande, han tog inte piloternas liv på allvar, sade Ma, som även tillade att delarna använts omfattande.

Enligt Ma rasade de årliga vinsterna för fabriken från första till sista plats inom AVIC-koncernen.
– Yang misslyckades avsiktligt med att klara av produktionskvoten så han skulle ha en ursäkt att lägga ut produktionen på underleverantörer och rekrytera privata verkstäder till mycket låga kostnader.

Dessa verkstäder använder AVICSAC:s tekonolgi, verktyg och utrustning gratis och deras bokföring har också hållits hemliga tack vare flera olika personers agerande.

Situationen förvärrades alltmer. Många högt betalda partikadrer på fabriken startade sina egna verkstäder där de använde sina släktingar som chefer och lade ut AVICSAC-produktionen till dessa.

Trots att fler representanter för flottan och flygvapnet ska övervaka hanteringen så har de enligt Ma också dragit nytta av sina militära privilegier och låtit släktingar driva den här typen av verkstäder, så ingen svarade på Mas rapporter.

– Yang har också sin egen verkstad och erbjöd ofta anställda vid fabriken att arbeta där, men deras löner skulle ändå komma från AVICSAC, sade Ma. 

Efter att ha rapporterat om denna korruption till myndigheter på olika nivåer men inte fått någon respons postade Ma till sist informationen på internet.
– Yang är inte ensam om det här. Det finns en hel grupp korrupta chefer och tjänstemän. Jag vill lära dem en läxa, eller åtminstone hindra dem från att göra mer dåliga saker.

Yang har nu avgått som chef. Ma sade att någon högre upp troligen misstänkte att detta skulle leda till mer problem. Hittills har det dock inte i någon media rapporterats något om att Yang har fått avgå.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/31665/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDelar till stridsflygplan som producerats av okvalificerade migrantarbetare anställda av företaget AVICSAC har orsakat allvarliga olyckor enligt en före detta anställd. (Foto från tidigare anställd vid AVICSAC)
Delar till stridsflygplan som producerats av okvalificerade migrantarbetare anställda av företaget AVICSAC har orsakat allvarliga olyckor enligt en före detta anställd. (Foto från tidigare anställd vid AVICSAC)
Utrikes

Delar till kinesiska stridsflygplan tillverkades av okvalificerad arbetskraft

Chen Yilian, Epoch Times

Korruption har förvandlat en tillverkare av delar till militära stridsflygplan till en kassako, säger en före detta anställd.

AVICSAC är Shenyang-delen av den statliga flygplansdelstillverkaren AVIC som funnits i 60 år och tillverkar delar till både militära och civila plan.

Ma Ming, tidigare anställd vid AVICSAC avslöjade för Epoch Times att dåvarande fabrikschefen Yang Yongying i slutet av 2007 började lägga ut produktionen av delar till flygplanen J-8 och J-8II, ett av Kinas mest avancerade jaktplan, på entreprenad till åtta privata verkstäder för att öka vinsten.  

Enligt Ma har de som arbetar i de privata verkstäderna inga kvalifikationer, ingen utbildning, inga yrkescertifikat eller ens grundläggande teknisk kunskap. Som ett resultat av detta har flera allvarliga olyckor inträffat. Verkstadsägarna har dock använt mutor för att tysta ner rapporter om dessa olyckor och Ma tror att många flygplan som har dessa delar i sig är farliga.

– Jag är rasande, han tog inte piloternas liv på allvar, sade Ma, som även tillade att delarna använts omfattande.

Enligt Ma rasade de årliga vinsterna för fabriken från första till sista plats inom AVIC-koncernen.
– Yang misslyckades avsiktligt med att klara av produktionskvoten så han skulle ha en ursäkt att lägga ut produktionen på underleverantörer och rekrytera privata verkstäder till mycket låga kostnader.

Dessa verkstäder använder AVICSAC:s tekonolgi, verktyg och utrustning gratis och deras bokföring har också hållits hemliga tack vare flera olika personers agerande.

Situationen förvärrades alltmer. Många högt betalda partikadrer på fabriken startade sina egna verkstäder där de använde sina släktingar som chefer och lade ut AVICSAC-produktionen till dessa.

Trots att fler representanter för flottan och flygvapnet ska övervaka hanteringen så har de enligt Ma också dragit nytta av sina militära privilegier och låtit släktingar driva den här typen av verkstäder, så ingen svarade på Mas rapporter.

– Yang har också sin egen verkstad och erbjöd ofta anställda vid fabriken att arbeta där, men deras löner skulle ändå komma från AVICSAC, sade Ma. 

Efter att ha rapporterat om denna korruption till myndigheter på olika nivåer men inte fått någon respons postade Ma till sist informationen på internet.
– Yang är inte ensam om det här. Det finns en hel grupp korrupta chefer och tjänstemän. Jag vill lära dem en läxa, eller åtminstone hindra dem från att göra mer dåliga saker.

Yang har nu avgått som chef. Ma sade att någon högre upp troligen misstänkte att detta skulle leda till mer problem. Hittills har det dock inte i någon media rapporterats något om att Yang har fått avgå.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/31665/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024