loadingÄgarna till taxifirman Wherever Shuttle, Ryan Wilcox och Bruno Mora, framför deras Mercedes-minibuss som går på biodiesel. (Joshua Philipp/The Epoch Times)
Ägarna till taxifirman Wherever Shuttle, Ryan Wilcox och Bruno Mora, framför deras Mercedes-minibuss som går på biodiesel. (Joshua Philipp/The Epoch Times)
Vetenskap

De kör grönt med minibussen

Joshua Philipp, Epoch Times San Diego

Wherever Shuttle säger sig vara San Diegos första gröna taxifirma. Det började med att två vänner ville främja en renare miljö med alternativ energi. Fordonen i företagets bilpark drivs av ren biodiesel eller en blandning av återvunnen vegetabilisk olja.

– Det finns gratis energi därute och det vi gör är att lansera det för allmänheten, säger Ryan Wilcox, en av ägarna till Wherever Shuttle.

Wilcox och hans affärspartner Bruno Mora startade sitt taxiföretag i början av 2007 med en stor vit Mercedes-minibuss med texten ”Körs på biobränsle” på sidan. Vid sidan av de tjänster som erbjuds av många andra på marknaden tog Wilcox och Mora konceptet till en helt ny nivå och ger kunderna en utbildning under resan.

Medan de kör kunderna till flygplatser, evenemang eller på rundturer i staden förser en TV-skärm passagerarna med en underhållande inblick i hur Wilcox och Mora tillverkar sitt eget biobränsle samtidigt som de lär passagerarna hur de ska kunna göra det själva.

– De får se hur det går till [att tillverka bränslet] och hur två personer enkelt kan göra det. Jag är en stor anhängare och det är lätt att göra det. Jag var bara en högskoleelev som inte visste vad jag skulle göra i livet och till och med jag kunde göra det. Det är ingen raketteknologi att filtrera vegetabilisk olja, säger Wilcox.

Wilcox säger att hans intresse för alternativa energikällor tog fart efter att hans klass fått besök av en person som tog upp den globala uppvärmningen och miljöfrågor medan han fortfarande var student på Cuyamaca College. Wilcox fick inspiration och gjorde en del research på nätet och började med sina första försök att tillverka biodiesel tillsammans med vännen och medarbetaren Bruno Mora.

– Det var då vi fick idén. Ryan försökte tillverka biodiesel i hemmet. Han ville att jag skulle komma dit och vi började tillverka biodiesel tillsammans, säger Mora.

De körde från restaurang till restaurang och samlade in använd vegetabilisk olja och det krävdes många försök innan formeln var fullbordad. Mora, som ursprungligen kommer från São Paulo i Brasilien, skojar om att de inte riktigt visste vad de skulle göra med allt bränsle när det väl var tillverkat.

– Vi visste inte varför vi tillverkade det men vi var intresserade av det och ville öppna vår egen affärsrörelse, säger Mora. Plötsligt fick vi idén om att skaffa en taxi, en dieseltaxi, och så kopplade vi ihop de båda idéerna.

Wilcox ler när han minns en av de största erfarenheterna med att experimentera med det nya bränslet. Medan de gjorde efterforskningar på nätet hade han fastnat på en närmast katastrofal process som beskrevs på en webbsida.

– Hela deras grej handlade om hur man gör processen verkligt billig, men man kan i själva verket inte göra på det sättet. Man måste ha kraftiga pumpar till den vegetabiliska oljan eftersom den är så tjock, säger Wilcox. Den satte igen alla våra filter och Bruno fastnade vid sidan av motorvägen.

Wilcox fortsätter med att förklara att roten till problemet var att de inte insåg att de måste filtrera ut transfetterna från oljan eftersom den sätter igen allting. Senare bestämde de sig för att låta yrkesmän konvertera minibussen så att den kunde gå på biodiesel.

– Det de gör är i grund och botten att ta ut det vanliga bränslefiltret och istället sätta in ett filter med hög kapacitet och upphettning, säger Wilcox. Det filtrerar oljan väldigt bra och hettar upp den tillräckligt för att den ska kunna brinna i motorn – det är väldigt enkelt. Det är också ganska billigt i jämförelse med andra konverteringssatser på marknaden. Det har fungerat mycket bra på minibussen.

Wilcox förklarar att det han och Mora försöker främja mest är den enkla användningen av vegetabilisk olja som alternativt bränsle.

– Alla komplikationer elimineras om man använder vegetabilisk olja, filtrerar använd vegetabilisk olja. Man tar bort alla faror och komplikationer från biodieseltillverkningen och det är mycket enkelt. Bara man har en konverterare i bilen ska det gå bra. Vi har upptäckt att det är det enklaste sättet om man ska göra det själv.

Trots att de bara har haft sin affärsrörelse i ett drygt halvår har de nyligen köpt ytterligare en bil till firman. De säger att de i några av sina framtida bilar planerar att gå över till andra alternativa bränslen och ytterligare främja det växande området ekologiska transporter.

– Elektriska bilar är en dröm vi har. Men så länge det är grönt är det okej för oss, säger Wilcox.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-2-16/66035.html

Mest lästa

Rekommenderat

loadingÄgarna till taxifirman Wherever Shuttle, Ryan Wilcox och Bruno Mora, framför deras Mercedes-minibuss som går på biodiesel. (Joshua Philipp/The Epoch Times)
Ägarna till taxifirman Wherever Shuttle, Ryan Wilcox och Bruno Mora, framför deras Mercedes-minibuss som går på biodiesel. (Joshua Philipp/The Epoch Times)
Vetenskap

De kör grönt med minibussen

Joshua Philipp, Epoch Times San Diego

Wherever Shuttle säger sig vara San Diegos första gröna taxifirma. Det började med att två vänner ville främja en renare miljö med alternativ energi. Fordonen i företagets bilpark drivs av ren biodiesel eller en blandning av återvunnen vegetabilisk olja.

– Det finns gratis energi därute och det vi gör är att lansera det för allmänheten, säger Ryan Wilcox, en av ägarna till Wherever Shuttle.

Wilcox och hans affärspartner Bruno Mora startade sitt taxiföretag i början av 2007 med en stor vit Mercedes-minibuss med texten ”Körs på biobränsle” på sidan. Vid sidan av de tjänster som erbjuds av många andra på marknaden tog Wilcox och Mora konceptet till en helt ny nivå och ger kunderna en utbildning under resan.

Medan de kör kunderna till flygplatser, evenemang eller på rundturer i staden förser en TV-skärm passagerarna med en underhållande inblick i hur Wilcox och Mora tillverkar sitt eget biobränsle samtidigt som de lär passagerarna hur de ska kunna göra det själva.

– De får se hur det går till [att tillverka bränslet] och hur två personer enkelt kan göra det. Jag är en stor anhängare och det är lätt att göra det. Jag var bara en högskoleelev som inte visste vad jag skulle göra i livet och till och med jag kunde göra det. Det är ingen raketteknologi att filtrera vegetabilisk olja, säger Wilcox.

Wilcox säger att hans intresse för alternativa energikällor tog fart efter att hans klass fått besök av en person som tog upp den globala uppvärmningen och miljöfrågor medan han fortfarande var student på Cuyamaca College. Wilcox fick inspiration och gjorde en del research på nätet och började med sina första försök att tillverka biodiesel tillsammans med vännen och medarbetaren Bruno Mora.

– Det var då vi fick idén. Ryan försökte tillverka biodiesel i hemmet. Han ville att jag skulle komma dit och vi började tillverka biodiesel tillsammans, säger Mora.

De körde från restaurang till restaurang och samlade in använd vegetabilisk olja och det krävdes många försök innan formeln var fullbordad. Mora, som ursprungligen kommer från São Paulo i Brasilien, skojar om att de inte riktigt visste vad de skulle göra med allt bränsle när det väl var tillverkat.

– Vi visste inte varför vi tillverkade det men vi var intresserade av det och ville öppna vår egen affärsrörelse, säger Mora. Plötsligt fick vi idén om att skaffa en taxi, en dieseltaxi, och så kopplade vi ihop de båda idéerna.

Wilcox ler när han minns en av de största erfarenheterna med att experimentera med det nya bränslet. Medan de gjorde efterforskningar på nätet hade han fastnat på en närmast katastrofal process som beskrevs på en webbsida.

– Hela deras grej handlade om hur man gör processen verkligt billig, men man kan i själva verket inte göra på det sättet. Man måste ha kraftiga pumpar till den vegetabiliska oljan eftersom den är så tjock, säger Wilcox. Den satte igen alla våra filter och Bruno fastnade vid sidan av motorvägen.

Wilcox fortsätter med att förklara att roten till problemet var att de inte insåg att de måste filtrera ut transfetterna från oljan eftersom den sätter igen allting. Senare bestämde de sig för att låta yrkesmän konvertera minibussen så att den kunde gå på biodiesel.

– Det de gör är i grund och botten att ta ut det vanliga bränslefiltret och istället sätta in ett filter med hög kapacitet och upphettning, säger Wilcox. Det filtrerar oljan väldigt bra och hettar upp den tillräckligt för att den ska kunna brinna i motorn – det är väldigt enkelt. Det är också ganska billigt i jämförelse med andra konverteringssatser på marknaden. Det har fungerat mycket bra på minibussen.

Wilcox förklarar att det han och Mora försöker främja mest är den enkla användningen av vegetabilisk olja som alternativt bränsle.

– Alla komplikationer elimineras om man använder vegetabilisk olja, filtrerar använd vegetabilisk olja. Man tar bort alla faror och komplikationer från biodieseltillverkningen och det är mycket enkelt. Bara man har en konverterare i bilen ska det gå bra. Vi har upptäckt att det är det enklaste sättet om man ska göra det själv.

Trots att de bara har haft sin affärsrörelse i ett drygt halvår har de nyligen köpt ytterligare en bil till firman. De säger att de i några av sina framtida bilar planerar att gå över till andra alternativa bränslen och ytterligare främja det växande området ekologiska transporter.

– Elektriska bilar är en dröm vi har. Men så länge det är grönt är det okej för oss, säger Wilcox.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-2-16/66035.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024