loading
Daoyong Zheng dansar klassisk kinesisk dans i Shen Yun Performing Arts. Från att ha varit kroniskt sjuk som barn till aktiv pojkflicka är hon nu en prisbelönt och internationellt hyllad dansare.
(Foto: Larry Dai)
Daoyong Zheng dansar klassisk kinesisk dans i Shen Yun Performing Arts. Från att ha varit kroniskt sjuk som barn till aktiv pojkflicka är hon nu en prisbelönt och internationellt hyllad dansare. (Foto: Larry Dai)
Shen Yun

Daoyong Zheng – dansare i Shen Yun Performing Arts

Janet Qui

I den gamla kinesiska kulturen var man övertygad om att det fanns en väg utstakad för var och en. Om man följer den vägen kan man hitta sin talang, en storslagen gudagåva att dela med sig av. Så var det för Daoyong Zheng som dansar klassisk kinesisk dans i Shen Yun Performing Arts.

När hon dansar försjunker hon helt i scenen som ska framställas. Blå himmel och vita moln framträder inför hennes ögon när hon börjar dansa en etnisk mongolisk dans som utspelar sig på den vidsträckta grässtäppen. På avstånd hör hon de galopperande hästarnas hovar. Beroende på berättelsen kan hon bli en blomma, en fågel eller en general från någon av de gamla legenderna. För henne blir dansen verklighet.

Några veckor innan Shen Yun Performing Arts säsongsstart 2017, där Daoyong Zheng är solistdansare, framstår hon som ett levande exempel på renhet och grace. Men när Zheng berättar om sin väg till att bli artist framgår det att det inte alltid varit så.

Uppväxt i Taiwan

Under uppväxten i Taiwan var Zheng ofta sjuk och inlagd på sjukhus. Hennes mamma tänkte att någon sorts aktivitet skulle vara bra för att hålla henne frisk, så när Zheng var sex år fick hon börja i dansskola.

– Läraren bad mig sitta bredvid och titta först, innan jag bestämde om jag gillade det eller inte. Jag tittade bara på en liten stund innan jag hoppade in och dansade med de andra, berättar Zheng.

Hon älskade dansen från början och visste att hon ville bli dansare när hon blev stor. Även i gymnasiet, när skolarbetet hopade sig, var hon fast besluten att fortsätta. Hon gjorde sina läxor så fort det bara gick för att få mer tid att dansa.

Då hade Zheng ännu inte förstått den konstnärliga sidan av klassisk kinesisk dans, utan drogs mer till det atletiska och själva prestationen. Zheng förklarade att hon var oförsiktig och slarvig, en riktig pojkflicka. Men hon hade stor talang.

År 2008 tyckte hennes danslärare att hon skulle provdansa för det främsta danskompaniet i klassisk kinesisk dans, Shen Yun. Det gick bra, och sedan dess har hon ingått i Shen Yuns danstrupp, vilket hon beskriver har varit som en dröm.

Shen-Yun-Dancer-Daoyong-Zheng-2-674x4067

Att konfrontera sig själv

Sedan Zheng kom med i Shen Yun har hon genomgått enorma inre förändringar. Zheng berättade att samtidigt som hon utvecklats som dansare har de största förändringarna skett inom henne, hela hennes karaktär har förändrats.

Trots att hon beskriver sig som en pojkflicka fick Zheng snabbt lära sig att spela rollen som mor. En av de första rollerna hon fick provdansa för var som gudinnan San Sheng Mu. Enligt legenden blev gudinnan och en ung student vid namn Liu Xiang gång på gång sammanförda av ödet i en förbjuden kärlekshistoria. Efter en tid gifte de sig och fick barnet Chen Xiang.

Gudinnans bror, gudomen Erlang Shen, blir rasande när han upptäcker att hans syster gift sig med en dödlig, och spärrar in henne i ett av taoismens heliga berg, Hua. Några år senare har sonen Chen Xiang växt upp och blivit undervisad i kampsport av taoistmunkarna. Han besegrar Erlang Shen och klyver berget med en magisk yxa och kan befria sin mor.

I dansen som berättar den här historien ingår en kärleksfull gest där San Sheng Mu smeker sitt barn på kinden. Zhen kommer ihåg att dansläraren sade till henne att det såg ut som hon klappade en vägg. Så hon började noggrant studera berättelsen och hur den framförts i olika pjäser.

– En dansare i klassisk kinesisk dans, även om hon har det som krävs för att vara dansare och är väldigt skicklig, blir ingen bra artist om hon inte lägger hela sitt hjärta i det. En dansare måste inte bara hålla en hög konstnärlig nivå utan också ha modet och ödmjukheten att möta sina egna tillkortakommanden, sade Zheng.

Som yngre dansare försökte Zheng undvika att konfronteras med sina egna brister. Men så fort hon blev dansare i Shen Yun blev det omöjligt att komma undan.

– När jag var liten var jag angelägen att göra allt bra och brydde mig inte särskilt mycket om andra, berättade Zheng.

Det svåraste har varit att möta sig själv. Hon har tidigare haft svårt att erkänna när hon dansat dåligt eller inte kunde göra något bra. Hon har varit angelägen att göra allt bra och inte tänkt på andra.

– Jag hade ingen ödmjukhet, och kunde säga saker som kunde såra andras känslor.

Men miljön i det här danskompaniet har uppmuntrat henne att förändra sig inifrån och ut. Hon insåg att hon behövde ha barmhärtighet både för sig själv och andra. Snart var hon inte längre rädd för att andra skulle peka ut hennes brister utan välkomnade istället det som en möjlighet till förbättring.

– Här tänker alla på andra; när någon ser ett problem är det inte för att lägga skuld på någon. Istället handlar det om hur alla kan förbättras, sade Zheng. Den här gruppen är som en stor familj.

Redan efter ett år hos Shen Yun blev hon solodansare. Nu efter åtta år är Zheng en av de äldre i danskompaniet, och har blivit som en storasyster för andra.

– Det som är viktigt är att alla gör framsteg. Jag har kommit att inse vad det innebär att göra en osjälvisk insats, sade Zheng.

Shen-Yun-Dancer-Daoyong-Zheng-2-674x4067-1

Uppvisning av ren skönhet

Ett år efter att Zheng blev solodansare kom hon tillbaka till Taiwan under den internationella turnén, och fick uppträda inför sin farfar och sina föräldrar.

Zheng kommer ihåg att hennes farfar alltid spelade klassisk musik när hon var liten. Tack vare det lärde hon sig tidigt att uppskatta klassisk konst och kultur. Han har också hela tiden uppmuntrat henne att försöka bli bättre.

Tidigare var han tveksam till hennes planer på att bli dansare, men det bara stärkte Zhengs beslutsamhet att bli bättre. Hon är tacksam för hans stöd under de åtta år som hon har turnerat.

En del av Zhengs utveckling beror på en bättre förståelse av den klassiska kinesiska dansens rötter – traditionell kultur.

För att inspireras har hon lärt sig om den traditionella kinesiska kulturen. Förr i tiden kultiverade människor renhet för att förbättra sig själva, och det försöker hon också göra. De som har hög moral har ett vänligt sätt och uttrycker sin barmhärtighet, sade hon.

– Om en dansare kan göra det, blir dansen en uppvisning av ren barmhärtighet och ren skönhet, sade Zheng.

Zheng avslutade med att säga att hon inte kunnat fatta ett bättre beslut än att ägna sitt liv åt dans.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Daoyong Zheng dansar klassisk kinesisk dans i Shen Yun Performing Arts. Från att ha varit kroniskt sjuk som barn till aktiv pojkflicka är hon nu en prisbelönt och internationellt hyllad dansare.
(Foto: Larry Dai)
Daoyong Zheng dansar klassisk kinesisk dans i Shen Yun Performing Arts. Från att ha varit kroniskt sjuk som barn till aktiv pojkflicka är hon nu en prisbelönt och internationellt hyllad dansare. (Foto: Larry Dai)
Shen Yun

Daoyong Zheng – dansare i Shen Yun Performing Arts

Janet Qui

I den gamla kinesiska kulturen var man övertygad om att det fanns en väg utstakad för var och en. Om man följer den vägen kan man hitta sin talang, en storslagen gudagåva att dela med sig av. Så var det för Daoyong Zheng som dansar klassisk kinesisk dans i Shen Yun Performing Arts.

När hon dansar försjunker hon helt i scenen som ska framställas. Blå himmel och vita moln framträder inför hennes ögon när hon börjar dansa en etnisk mongolisk dans som utspelar sig på den vidsträckta grässtäppen. På avstånd hör hon de galopperande hästarnas hovar. Beroende på berättelsen kan hon bli en blomma, en fågel eller en general från någon av de gamla legenderna. För henne blir dansen verklighet.

Några veckor innan Shen Yun Performing Arts säsongsstart 2017, där Daoyong Zheng är solistdansare, framstår hon som ett levande exempel på renhet och grace. Men när Zheng berättar om sin väg till att bli artist framgår det att det inte alltid varit så.

Uppväxt i Taiwan

Under uppväxten i Taiwan var Zheng ofta sjuk och inlagd på sjukhus. Hennes mamma tänkte att någon sorts aktivitet skulle vara bra för att hålla henne frisk, så när Zheng var sex år fick hon börja i dansskola.

– Läraren bad mig sitta bredvid och titta först, innan jag bestämde om jag gillade det eller inte. Jag tittade bara på en liten stund innan jag hoppade in och dansade med de andra, berättar Zheng.

Hon älskade dansen från början och visste att hon ville bli dansare när hon blev stor. Även i gymnasiet, när skolarbetet hopade sig, var hon fast besluten att fortsätta. Hon gjorde sina läxor så fort det bara gick för att få mer tid att dansa.

Då hade Zheng ännu inte förstått den konstnärliga sidan av klassisk kinesisk dans, utan drogs mer till det atletiska och själva prestationen. Zheng förklarade att hon var oförsiktig och slarvig, en riktig pojkflicka. Men hon hade stor talang.

År 2008 tyckte hennes danslärare att hon skulle provdansa för det främsta danskompaniet i klassisk kinesisk dans, Shen Yun. Det gick bra, och sedan dess har hon ingått i Shen Yuns danstrupp, vilket hon beskriver har varit som en dröm.

Shen-Yun-Dancer-Daoyong-Zheng-2-674x4067

Att konfrontera sig själv

Sedan Zheng kom med i Shen Yun har hon genomgått enorma inre förändringar. Zheng berättade att samtidigt som hon utvecklats som dansare har de största förändringarna skett inom henne, hela hennes karaktär har förändrats.

Trots att hon beskriver sig som en pojkflicka fick Zheng snabbt lära sig att spela rollen som mor. En av de första rollerna hon fick provdansa för var som gudinnan San Sheng Mu. Enligt legenden blev gudinnan och en ung student vid namn Liu Xiang gång på gång sammanförda av ödet i en förbjuden kärlekshistoria. Efter en tid gifte de sig och fick barnet Chen Xiang.

Gudinnans bror, gudomen Erlang Shen, blir rasande när han upptäcker att hans syster gift sig med en dödlig, och spärrar in henne i ett av taoismens heliga berg, Hua. Några år senare har sonen Chen Xiang växt upp och blivit undervisad i kampsport av taoistmunkarna. Han besegrar Erlang Shen och klyver berget med en magisk yxa och kan befria sin mor.

I dansen som berättar den här historien ingår en kärleksfull gest där San Sheng Mu smeker sitt barn på kinden. Zhen kommer ihåg att dansläraren sade till henne att det såg ut som hon klappade en vägg. Så hon började noggrant studera berättelsen och hur den framförts i olika pjäser.

– En dansare i klassisk kinesisk dans, även om hon har det som krävs för att vara dansare och är väldigt skicklig, blir ingen bra artist om hon inte lägger hela sitt hjärta i det. En dansare måste inte bara hålla en hög konstnärlig nivå utan också ha modet och ödmjukheten att möta sina egna tillkortakommanden, sade Zheng.

Som yngre dansare försökte Zheng undvika att konfronteras med sina egna brister. Men så fort hon blev dansare i Shen Yun blev det omöjligt att komma undan.

– När jag var liten var jag angelägen att göra allt bra och brydde mig inte särskilt mycket om andra, berättade Zheng.

Det svåraste har varit att möta sig själv. Hon har tidigare haft svårt att erkänna när hon dansat dåligt eller inte kunde göra något bra. Hon har varit angelägen att göra allt bra och inte tänkt på andra.

– Jag hade ingen ödmjukhet, och kunde säga saker som kunde såra andras känslor.

Men miljön i det här danskompaniet har uppmuntrat henne att förändra sig inifrån och ut. Hon insåg att hon behövde ha barmhärtighet både för sig själv och andra. Snart var hon inte längre rädd för att andra skulle peka ut hennes brister utan välkomnade istället det som en möjlighet till förbättring.

– Här tänker alla på andra; när någon ser ett problem är det inte för att lägga skuld på någon. Istället handlar det om hur alla kan förbättras, sade Zheng. Den här gruppen är som en stor familj.

Redan efter ett år hos Shen Yun blev hon solodansare. Nu efter åtta år är Zheng en av de äldre i danskompaniet, och har blivit som en storasyster för andra.

– Det som är viktigt är att alla gör framsteg. Jag har kommit att inse vad det innebär att göra en osjälvisk insats, sade Zheng.

Shen-Yun-Dancer-Daoyong-Zheng-2-674x4067-1

Uppvisning av ren skönhet

Ett år efter att Zheng blev solodansare kom hon tillbaka till Taiwan under den internationella turnén, och fick uppträda inför sin farfar och sina föräldrar.

Zheng kommer ihåg att hennes farfar alltid spelade klassisk musik när hon var liten. Tack vare det lärde hon sig tidigt att uppskatta klassisk konst och kultur. Han har också hela tiden uppmuntrat henne att försöka bli bättre.

Tidigare var han tveksam till hennes planer på att bli dansare, men det bara stärkte Zhengs beslutsamhet att bli bättre. Hon är tacksam för hans stöd under de åtta år som hon har turnerat.

En del av Zhengs utveckling beror på en bättre förståelse av den klassiska kinesiska dansens rötter – traditionell kultur.

För att inspireras har hon lärt sig om den traditionella kinesiska kulturen. Förr i tiden kultiverade människor renhet för att förbättra sig själva, och det försöker hon också göra. De som har hög moral har ett vänligt sätt och uttrycker sin barmhärtighet, sade hon.

– Om en dansare kan göra det, blir dansen en uppvisning av ren barmhärtighet och ren skönhet, sade Zheng.

Zheng avslutade med att säga att hon inte kunnat fatta ett bättre beslut än att ägna sitt liv åt dans.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024