När du nästa gång ska fatta ett viktigt beslut och vill minska på din känslomässiga intensitet, ska du kanske först dämpa ljuset. En ny studie visar nämligen att mänskliga känslor, positiva såväl som negativa, blir intensivare i starkt ljus.
”Andra studier visar att under soliga dagar är människa mer optimistiska när det gäller aktiemarknaden, och säger sig må bättre och är hjälpsammare. Men när de utsätts för mörka, trista dagar kan det resultera i årstidbunden depression”, sade Alison Jing Xu, biträdande professor i management vid University of Toronto Scarborough.
Mediterande chefer fattar bättre beslut
”I motsats till dessa resultat har vi upptäckt att personer som är benägna att bli deprimerade blir ännu mer deprimerade under soliga dagar”, sade hon. Hon pekade på toppar i självmord under senvåren och sommaren när solljuset är rikligt.
I en ny studie, som publicerats i Journal of Consumer Psychology, bad Xu och Aparna Labroo, vid Northwestern University, deltagarna att betygsätta en rad olika saker – kryddigheten hos kycklingvingesås, aggressiviteten hos en fiktiv karaktär, hur attraktiv någon var, känslor för specifika ord och smaken på två juicer – under olika ljusförhållanden.
Resultaten visade att under starkt ljus kändes känslorna intensivare. I ett ljusare rum ville deltagare ha kryddigare kycklingvingesås, de tänkte att den fiktiva karaktären var aggressivare, de fann kvinnorna attraktivare, de kände sig bättre till mods vid positiva ord och sämre vid negativa ord och drack mer av den ”populära” juicen och mindre av den ”icke-populära” juicen.
Effekten som starkt ljus har på vårt emotionella system kan bero på att det uppfattas som värme och uppfattningen av värme kan utlösa våra känslor. ”Den inledande känslomässiga reaktionen som vi har till olika typer av stimulans, såsom produkter och människor, intensifieras av starkt ljus”, sade Xu.
Majoriteten av de dagliga besluten görs också i starkt ljus. Så om du dämpar ljuset kan det hjälpa dig att fatta mer rationella beslut, eller till och med klara av förhandlingarna lättare.
”Marknadsförare kan också justera ljuset i detaljhandeln beroende på vilka produkter som säljs”, sade Xu. ”Om man säljer emotionellt uttrycksfulla produkter, såsom blommor eller förlovningsringar, skulle det vara vettigt att göra butiken så ljus som möjligt”.
Våga varva ner – ny samhällstrend
Effekten skulle troligen bli bättre under ljusare dagar när solljuset är som starkast, och i geografiska områden som har fler soliga än molniga dagar.
Källa: University of Toronto Publicerad från Futurity.org under Creative Commons license 3.0 Bild av en lampa med svagt ljus av Shutterstock