Strax före klockan åtta på torsdagsmorgonen krockade en cyklist med ett släp i Malmö och fördes till sjukhus. Men faktum är att många cyklister orsakar själva olyckor.
Cyklister lever farligt. Katrina Bokstöm på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, sade till DN att hon inte vet om det finns någon statistik över hur cykelolyckor går till.
”Men jag har fått uppfattningen att den typen av olycka, där en cyklist hamnar på insidan av ett stort fordon, är relativt vanlig.
Det är när ett fordon ska svänga till höger som föraren inte ser cyklisten i sin ”döda vinkel” som cyklisten kan bli trängd. Så Bokström uppmanar cyklister att istället cykla några meter efter fordonet.
I Stockholm inträffar ofta cykelolyckor. Tre personer har blivit ihjälcyklade och hundratals har skadats under de senaste två åren uppger en polisassistent till Svd.
En plats där cyklisterna håller för hög fart är Götgatsbacken på Södermalm, som är en gångväg och där maxfarten är 7 kilometer i timmen.
På onsdagen hade polisen fartkontroll där och samtliga cyklister körde för fort.
Böter skrevs ut till 15 personer. En cyklist fick en bot på 1000 kronor. Han tyckte att polisen istället borde prioritera alla stölder som begås på Drottninggatan.
Polisassistenten som Svd talade med sade att tjuvar dödar ingen och om inte polisen prioriterar cyklisternas framfart med skador och dödsfall som följd, kommer ingen att följa reglerna.