loading
Inrikes

Cyklister som cyklar för fort lever farligt

Barbro Plogander, Epoch Times

Strax före klockan åtta på torsdagsmorgonen krockade en cyklist med ett släp i Malmö och fördes till sjukhus. Men faktum är att många cyklister orsakar själva olyckor.

Cyklister lever farligt. Katrina Bokstöm på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, sade till DN att hon inte vet om det finns någon statistik över hur cykelolyckor går till.

”Men jag har fått uppfattningen att den typen av olycka, där en cyklist hamnar på insidan av ett stort fordon, är relativt vanlig.

Det är när ett fordon ska svänga till höger som föraren inte ser cyklisten i sin ”döda vinkel” som cyklisten kan bli trängd. Så Bokström uppmanar cyklister att istället cykla några meter efter fordonet.

I Stockholm inträffar ofta cykelolyckor. Tre personer har blivit ihjälcyklade och hundratals har skadats under de senaste två åren uppger en polisassistent till Svd.

En plats där cyklisterna håller för hög fart är Götgatsbacken på Södermalm, som är en gångväg och där maxfarten är 7 kilometer i timmen.

På onsdagen hade polisen fartkontroll där och samtliga cyklister körde för fort.

Böter skrevs ut till 15 personer. En cyklist fick en bot på 1000 kronor. Han tyckte att polisen istället borde prioritera alla stölder som begås på Drottninggatan.

Polisassistenten som Svd talade med sade att tjuvar dödar ingen och om inte polisen prioriterar cyklisternas framfart med skador och dödsfall som följd, kommer ingen att följa reglerna.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Cyklister som cyklar för fort lever farligt

Barbro Plogander, Epoch Times

Strax före klockan åtta på torsdagsmorgonen krockade en cyklist med ett släp i Malmö och fördes till sjukhus. Men faktum är att många cyklister orsakar själva olyckor.

Cyklister lever farligt. Katrina Bokstöm på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, sade till DN att hon inte vet om det finns någon statistik över hur cykelolyckor går till.

”Men jag har fått uppfattningen att den typen av olycka, där en cyklist hamnar på insidan av ett stort fordon, är relativt vanlig.

Det är när ett fordon ska svänga till höger som föraren inte ser cyklisten i sin ”döda vinkel” som cyklisten kan bli trängd. Så Bokström uppmanar cyklister att istället cykla några meter efter fordonet.

I Stockholm inträffar ofta cykelolyckor. Tre personer har blivit ihjälcyklade och hundratals har skadats under de senaste två åren uppger en polisassistent till Svd.

En plats där cyklisterna håller för hög fart är Götgatsbacken på Södermalm, som är en gångväg och där maxfarten är 7 kilometer i timmen.

På onsdagen hade polisen fartkontroll där och samtliga cyklister körde för fort.

Böter skrevs ut till 15 personer. En cyklist fick en bot på 1000 kronor. Han tyckte att polisen istället borde prioritera alla stölder som begås på Drottninggatan.

Polisassistenten som Svd talade med sade att tjuvar dödar ingen och om inte polisen prioriterar cyklisternas framfart med skador och dödsfall som följd, kommer ingen att följa reglerna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024