loadingHillary Clinton spenderar mycket mer på sin valkampanj än Donald Trump inför presidentvalet i USA. (Foto: AP/TT-arkivbild)
Hillary Clinton spenderar mycket mer på sin valkampanj än Donald Trump inför presidentvalet i USA. (Foto: AP/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Clinton har störst spenderbyxor

Epoch Times

Hillary Clinton har inte bara ett övertag över Donald Trump i opinionsmätningarna inför presidentvalet i USA. Hennes spenderbyxor är dessutom mer än dubbelt så stora som hans.

Nu blir det siffertungt – men valrörelsen i USA är en mångmiljardhistoria. Den demokratiska kandidatens kampanj och den ”super-pac” som stöttar henne har spenderat nära 3,26 miljarder kronor på olika former av reklam under valrörelsen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Republikanen Trump och de två superkommittéerna på hans sida har under samma period lagt drygt 1,33 miljarder kronor på reklam.

Enorma reklampengar

Donald Trump sade nyligen till CNN att han skulle lägga närmare en miljard kronor av sina egna pengar på sin presidentvalskampanj. Men så lär det inte bli, rapporterar NBC News. I slutet av september hade han spenderat 507 miljoner egna kronor, och hans kampanj har beställt reklam för 293 miljoner kronor från den 20 oktober fram till valet den 8 november.
Hillary Clintons kampanj och ”super-pac” har under samma period budgeterat för att lägga totalt 498 miljoner kronor på tv-reklam.

Trump har skulder

Trump rapporteras dessutom ha likviditetsproblem. Den republikanske presidentkandidaten har ”bara” 145 miljoner kronor tillgängliga, och dessutom 18 miljoner i skulder, enligt den federala valmyndigheten FEC, som reglerar kampanjfinansiering i USA. Med hjälp av sina superkommittéer kommer han att ha 612 miljoner kronor under valrörelsens slutspurt.

Samtidigt har Clinton med kommittéernas hjälp tillgång till sammanlagt 1,39 miljarder kronor.

Men Donald Trump har ett ess i rockärmen: Han är en mästare på att få genomslag i medierna. Enligt ett analysföretag kommer han när valet är över att ha fått ett utrymme i massmedierna värt cirka 45 miljarder kronor – helt gratis. Mer än dubbelt så mycket som Hillary Clinton.

(TT)

Super-pac
Fenomenet ”political action committee” (pac) har länge varit en maktfaktor i USA:s politik. En politisk aktionskommitté kan till exempel bildas inom ett företag eller en rörelse för att samla in pengar till politiska kandidater eller frågor.
Efter beslut i USA:s högsta domstol 2010 om vallagar och kampanjfinansiering har pac-fenomenet vuxit sig ännu större. Begreppet ”super-pac” (superkommitté), föddes 2010. En sådan kan i princip samla in och spendera hur mycket pengar som helst vid sidan av de politiska kandidaternas egna kampanjer.
Medel får samlas in från såväl individer som företag och organisationer.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHillary Clinton spenderar mycket mer på sin valkampanj än Donald Trump inför presidentvalet i USA. (Foto: AP/TT-arkivbild)
Hillary Clinton spenderar mycket mer på sin valkampanj än Donald Trump inför presidentvalet i USA. (Foto: AP/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Clinton har störst spenderbyxor

Epoch Times

Hillary Clinton har inte bara ett övertag över Donald Trump i opinionsmätningarna inför presidentvalet i USA. Hennes spenderbyxor är dessutom mer än dubbelt så stora som hans.

Nu blir det siffertungt – men valrörelsen i USA är en mångmiljardhistoria. Den demokratiska kandidatens kampanj och den ”super-pac” som stöttar henne har spenderat nära 3,26 miljarder kronor på olika former av reklam under valrörelsen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Republikanen Trump och de två superkommittéerna på hans sida har under samma period lagt drygt 1,33 miljarder kronor på reklam.

Enorma reklampengar

Donald Trump sade nyligen till CNN att han skulle lägga närmare en miljard kronor av sina egna pengar på sin presidentvalskampanj. Men så lär det inte bli, rapporterar NBC News. I slutet av september hade han spenderat 507 miljoner egna kronor, och hans kampanj har beställt reklam för 293 miljoner kronor från den 20 oktober fram till valet den 8 november.
Hillary Clintons kampanj och ”super-pac” har under samma period budgeterat för att lägga totalt 498 miljoner kronor på tv-reklam.

Trump har skulder

Trump rapporteras dessutom ha likviditetsproblem. Den republikanske presidentkandidaten har ”bara” 145 miljoner kronor tillgängliga, och dessutom 18 miljoner i skulder, enligt den federala valmyndigheten FEC, som reglerar kampanjfinansiering i USA. Med hjälp av sina superkommittéer kommer han att ha 612 miljoner kronor under valrörelsens slutspurt.

Samtidigt har Clinton med kommittéernas hjälp tillgång till sammanlagt 1,39 miljarder kronor.

Men Donald Trump har ett ess i rockärmen: Han är en mästare på att få genomslag i medierna. Enligt ett analysföretag kommer han när valet är över att ha fått ett utrymme i massmedierna värt cirka 45 miljarder kronor – helt gratis. Mer än dubbelt så mycket som Hillary Clinton.

(TT)

Super-pac
Fenomenet ”political action committee” (pac) har länge varit en maktfaktor i USA:s politik. En politisk aktionskommitté kan till exempel bildas inom ett företag eller en rörelse för att samla in pengar till politiska kandidater eller frågor.
Efter beslut i USA:s högsta domstol 2010 om vallagar och kampanjfinansiering har pac-fenomenet vuxit sig ännu större. Begreppet ”super-pac” (superkommitté), föddes 2010. En sådan kan i princip samla in och spendera hur mycket pengar som helst vid sidan av de politiska kandidaternas egna kampanjer.
Medel får samlas in från såväl individer som företag och organisationer.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024