Kinas statliga TV-bolag CCTV (China Central Television) bytte nyhetsankare i sina morgonnyheter den 27 juli. 26-åriga Hu Die, som kallats kanalens ”vackraste nyhetsankare”, ersatte veteranen Wen Jing som programledare för kinesiska regimens flaggskepp på nyhetssidan.
Iögonenfallande grafik, rubriker, undertexter och bilder har ersatt programmets ursprungliga rigida format och stela framtoning. Det uppsnyggade programmet sänds riksomfattande varje vardagsmorgon och har förlängts från två och en halv till tre timmar. Producenterna siktar också på en ”mer balanserad” täckning av inrikes och utrikes nyheter.
Den mer pikanta stilen förenad med en ny, ungdomlig programledare är tänkt att göra programmet mer avancerat och tilltalande för tittarna. Det är ännu ett steg i CCTV:s försök att fräscha upp sin nyhetsrapportering och vinna tillbaka tittare som tröttnat på trista och byråkratiska nyhetssändningar. Tidigare i månaden uppdaterade man kvällsnyheterna.
En tittarundersökning på sohu.com samma dag som man genomförde ändringen visade att 50% av de tillfrågade var nöjda med förändringen. ”Det ser ut som ett nyhetsprogram från Taiwan eller CNN”, skrev sohu.com. Kritiker och nätanvändare insisterade på att de uppiffade mogonnyheterna är en imitation av kändare internationella förlagor som de på CNN, BBC och TVBS.
Den 20 juni i fjol sade kommunistpartiets generalsekreterare Hu Jintao till People’s Daily att 450 miljoner yuan skulle avsättas till de statliga medierna för att öka nyhetsinnehållet, direktsändningar och få in ett större antal experter för att ge kommentarer.
Kommunistpartiets media exporteras även utomlands. CCTV har startat språktjänster på arabiska och ryska för utländska tittare och man omförpackar sig och omstöper sitt varumärke i processen.
Trots partiets försök att modernisera sitt budskap är kritiken omfattande. Zhan Jiang, professor vid departementet för journalistik vid China Youth University for Political Sciences and Communication, sade att CCTV har mycket lite nyhetsprogram och att innehållet är ytligt. Man tjänar regeringsföreträdare snarare än allmänheten, menar han.
– Den lätt förändrade presentationen kanske gör publiken intresserad ett tag men eftersom innehållet fortfarande är detsamma kommer stationen att förlora tittarnas intresse i det långa loppet, sade han till Nanfang Daily i början av juli i år.
Han menar att CCTV har alltid haft informationsmonopolet och saknar motivation att förändras.
– Det fundamentala problemet med CCTV:s dagsnyheter ligger på systemnivå; de är gammaldags och ser väldigt officiella ut men vill samtidigt gå bra rent kommersiellt och locka till sig annonsörer. Deras huvudsakliga mål är ämbetsmän och annonsörer. De är inte intresserade av intellektuella. Allt eftersom tiden går blir deras problem allt mer uppenbara. När det gäller en TV-station kommer publiken acceptera den mindre ju mer officiell den framstår som.
Tidigare i år publicerade 22 kinesiska akademiker ett öppet brev där de uppmanade till en allomfattande bojkott av CCTV. ”Vi opponerar oss mot det vulgära, propagandistiska innehållet på CCTV under det kinesiska nyåret”, skrev de bland annat.
”CCTV:s kvällsnyheter fortsätter att använda en föråldrad rapporteringsmetod. Man rapporterar bara det positiva och undviker det negativa när det gäller inhemska nyheter och gör precis tvärtom när det gäller internationella nyheter. De borde kallas kvällspropagandan, inte kvällsnyheterna”, skrev de vidare.
Xinhua har också etablerat ett engelskspråkigt TV-bolag. Det började testsända den 1 juli i år.
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20374/