loadingVi vet att olika färger på tallrikarna kan påverka hur maten "smakar", och nu vet vi att det samma gäller för kaffe. (Pete,CC BY)
Vi vet att olika färger på tallrikarna kan påverka hur maten "smakar", och nu vet vi att det samma gäller för kaffe. (Pete,CC BY)
Hälsa & Livsstil

Byt färg på koppen om kaffe smakar beskt

Federation University Australia, George Van Doorn

I Australien dricker man omkring en miljard koppar kaffe på ett år i caféer, restauranger och andra försäljningsställen. Även i Storbritannien, en nation som älskar sitt te, har man på senare år sett en dramatisk ökning av kaffekonsumptionen med uppskattningsvis 70 miljoner koppar kaffe varje dag.

Med tanke de ekonomiska motiven som caféägare, krögare, porslindesigners och tillverkare har för att få konsumenterna att fortsätta dricka kaffe, kommer dessa förmodligen att vara intresserade av allt som kan öka kundernas upplevelse av kaffedrickande.

I en undersökning, gjord av kollegor och mig och publicerad i  veckotidningen Flavour, verkar det som färgen på kaffekoppen spelar en stor roll i hur kaffet smakar på morgonen.

En dag på kvarterets café….

Tanken bakom studien kom till av en slump. En barista berättade en gång för mig att när kaffet dracks ur en vit keramikmugg smakade det beskare än när det dracks ur en klar glasmugg. Dessa två muggtyper är bland de mest använda muggarna i australiska caféer och restauranger.


En kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

En kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

Mina kollegor och jag försökte sedan fastställa giltigheten i påståendet som enligt vår vetskap inte hade testats förut.

Även om många studier har publicerats genom åren på samspelet mellan färg och smak, finns det brister i forskning om kaffekopparnas psykologiska effekter. Denna brist är förvånande när vi ser till antalet koppar kaffe som dricks varje dag.

Tanken att färgen,i det här fallet kaffekoppens, kan påverka ens uppfattning av smak/arom, kan relateras till konsumentstudieforskaren Betina Piqueras-Fiszman med kollegor, som visade att en röd mousse smaksatt med jordgubb och upplagd på en vit tallrik bedömdes som 10% sötare och 15% smakfullare än exakt samma mat som lades upp på en svart tallrik.

Kaffe och kontrast

Om man tar principen ett steg längre och med tanke på diskussionen med baristan, föreslog vi att brun färg skulle kunna kopplas till beskhet (eller kanske kopplas negativt till sötma) och att kaffe i vit mugg skulle rankas som något beskare än exakt samma kaffe som dricks av genomskinlig mugg.

Det är möjligt att någon annan mekanism kan påverka smakuppfattningen. Om ljust, ogenomskinligt kaffe förknippas med beskhet, då skulle en ljusblå mugg  intensifiera  kaffets bruna färg eftersom blått är komplementfärg till brunt så skulle det bruna hos kaffet att ”dyka upp”.


En lite ljusare färg på en kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

En lite ljusare färg på en kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

Det skulle i sin tur föra med sig att bedömningar av beskhet ökade i förhållande till samma kaffe när det serveras i en genomskinlig mugg.

Några kända exempel på denna kontrastverkan är när Heinz använde en grönblå burk för att framhäva sina röd-oranga bönor med sås, och Cadburys användning av en lila förpackningar för att förstärka färgen på sin choklad.

I ett experiment förbättrades kaffesmakens ”intensitet”  av en vit mugg, jämfört med den transparenta muggen. Med små skillnader i muggarna, utfördes ett andra försök med identiska glasmuggar fast med en färgad hållare till den heta muggen.

Ännu en gång påverkade muggens färg deltagarnas uppskattning av kaffet. Särskilt uppskattades kaffet vara mindre sött i en vit mugg jämfört med genomskinlig eller blå mugg.

Ta med-budskapet

Vår studie visar tydligt att färgen på muggen påverkar hur kaffesmaken uppfattas.

Den holländska psykologen Ap Dijksterhuis föreslog intressant nog att användningen av ordet ”stark” i reklamen får konsumenterna att ofta förväxla kaffets styrka eller intensitet med dess ”beskhet”. I vår forskning fann vi en trend i skattning av beskheten som speglade skattning av intensitet.


En annan färg på en kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

En annan färg på en kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

Vi fann också att varje minskning av ”sötma” i kaffe när det presenterades från en vit mugg också kan få kaffedrickaren att förvänta sig en ökad upplevd beskhet (eller styrka). Detta stödjer forskning (se ovan) som visar att brunt, bland andra färger, är negativt associerad med sötma.Den sensoriska effekten av muggens färg på kaffesmaken som redovisas här, antyder att caféägare, baristas, samt porslinstillverkare noga bör ta sig en funderare på muggarnas färg.

De potentiella effekterna kan betyda skillnaden mellan engångskund och en återvändande kund.

George Van Doorn arbetar inte för, är inte konsult för, äger inte aktier i eller få finansiering från något företag eller organisation som skulle ha nytta av den här artikeln, och har inga relevanta anknytningar.

Denna artikel publicerades ursprungligen på The Conversation. Läs den ursprungliga artikeln här.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVi vet att olika färger på tallrikarna kan påverka hur maten "smakar", och nu vet vi att det samma gäller för kaffe. (Pete,CC BY)
Vi vet att olika färger på tallrikarna kan påverka hur maten "smakar", och nu vet vi att det samma gäller för kaffe. (Pete,CC BY)
Hälsa & Livsstil

Byt färg på koppen om kaffe smakar beskt

Federation University Australia, George Van Doorn

I Australien dricker man omkring en miljard koppar kaffe på ett år i caféer, restauranger och andra försäljningsställen. Även i Storbritannien, en nation som älskar sitt te, har man på senare år sett en dramatisk ökning av kaffekonsumptionen med uppskattningsvis 70 miljoner koppar kaffe varje dag.

Med tanke de ekonomiska motiven som caféägare, krögare, porslindesigners och tillverkare har för att få konsumenterna att fortsätta dricka kaffe, kommer dessa förmodligen att vara intresserade av allt som kan öka kundernas upplevelse av kaffedrickande.

I en undersökning, gjord av kollegor och mig och publicerad i  veckotidningen Flavour, verkar det som färgen på kaffekoppen spelar en stor roll i hur kaffet smakar på morgonen.

En dag på kvarterets café….

Tanken bakom studien kom till av en slump. En barista berättade en gång för mig att när kaffet dracks ur en vit keramikmugg smakade det beskare än när det dracks ur en klar glasmugg. Dessa två muggtyper är bland de mest använda muggarna i australiska caféer och restauranger.


En kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

En kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

Mina kollegor och jag försökte sedan fastställa giltigheten i påståendet som enligt vår vetskap inte hade testats förut.

Även om många studier har publicerats genom åren på samspelet mellan färg och smak, finns det brister i forskning om kaffekopparnas psykologiska effekter. Denna brist är förvånande när vi ser till antalet koppar kaffe som dricks varje dag.

Tanken att färgen,i det här fallet kaffekoppens, kan påverka ens uppfattning av smak/arom, kan relateras till konsumentstudieforskaren Betina Piqueras-Fiszman med kollegor, som visade att en röd mousse smaksatt med jordgubb och upplagd på en vit tallrik bedömdes som 10% sötare och 15% smakfullare än exakt samma mat som lades upp på en svart tallrik.

Kaffe och kontrast

Om man tar principen ett steg längre och med tanke på diskussionen med baristan, föreslog vi att brun färg skulle kunna kopplas till beskhet (eller kanske kopplas negativt till sötma) och att kaffe i vit mugg skulle rankas som något beskare än exakt samma kaffe som dricks av genomskinlig mugg.

Det är möjligt att någon annan mekanism kan påverka smakuppfattningen. Om ljust, ogenomskinligt kaffe förknippas med beskhet, då skulle en ljusblå mugg  intensifiera  kaffets bruna färg eftersom blått är komplementfärg till brunt så skulle det bruna hos kaffet att ”dyka upp”.


En lite ljusare färg på en kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

En lite ljusare färg på en kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

Det skulle i sin tur föra med sig att bedömningar av beskhet ökade i förhållande till samma kaffe när det serveras i en genomskinlig mugg.

Några kända exempel på denna kontrastverkan är när Heinz använde en grönblå burk för att framhäva sina röd-oranga bönor med sås, och Cadburys användning av en lila förpackningar för att förstärka färgen på sin choklad.

I ett experiment förbättrades kaffesmakens ”intensitet”  av en vit mugg, jämfört med den transparenta muggen. Med små skillnader i muggarna, utfördes ett andra försök med identiska glasmuggar fast med en färgad hållare till den heta muggen.

Ännu en gång påverkade muggens färg deltagarnas uppskattning av kaffet. Särskilt uppskattades kaffet vara mindre sött i en vit mugg jämfört med genomskinlig eller blå mugg.

Ta med-budskapet

Vår studie visar tydligt att färgen på muggen påverkar hur kaffesmaken uppfattas.

Den holländska psykologen Ap Dijksterhuis föreslog intressant nog att användningen av ordet ”stark” i reklamen får konsumenterna att ofta förväxla kaffets styrka eller intensitet med dess ”beskhet”. I vår forskning fann vi en trend i skattning av beskheten som speglade skattning av intensitet.


En annan färg på en kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

En annan färg på en kopp kaffe. (Annie Zhuo/Reverieday.tumblr.com)

Vi fann också att varje minskning av ”sötma” i kaffe när det presenterades från en vit mugg också kan få kaffedrickaren att förvänta sig en ökad upplevd beskhet (eller styrka). Detta stödjer forskning (se ovan) som visar att brunt, bland andra färger, är negativt associerad med sötma.Den sensoriska effekten av muggens färg på kaffesmaken som redovisas här, antyder att caféägare, baristas, samt porslinstillverkare noga bör ta sig en funderare på muggarnas färg.

De potentiella effekterna kan betyda skillnaden mellan engångskund och en återvändande kund.

George Van Doorn arbetar inte för, är inte konsult för, äger inte aktier i eller få finansiering från något företag eller organisation som skulle ha nytta av den här artikeln, och har inga relevanta anknytningar.

Denna artikel publicerades ursprungligen på The Conversation. Läs den ursprungliga artikeln här.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024