loadingStockholmare väljer att promenera till jobbet på torsdagsmorgonen på grund av den återupptagna bussförarstrejken. (Foto: Katarina Hall/ Epoch Times)
Stockholmare väljer att promenera till jobbet på torsdagsmorgonen på grund av den återupptagna bussförarstrejken. (Foto: Katarina Hall/ Epoch Times)
Inrikes

Busstrejken fortsätter och utvidgas

Katarina Hall, Epoch Times Sverige

Busstrejken återupptas i dag. Fredagen den 4 juli valde Kommunal att utlysa paus i strejken när Bussarbetsgivarna gick in med ett sockrat bud. På måndagen strandade förhandlingarna efter nio timmar då bussarbetsgivarna inte gick Kommunal helt till mötes.

I Stockholm berörs denna gång endast SL:s innerstadstrafik. Däremot inleds den planerade strejken i Västerbotten där resenärer med Swebus och Veolia Transport berörs.

Facket har bland annat krävt att den så kallade ramtiden – den längsta möjliga tiden för en arbetsdag inklusive rast och vila – sänks till högst 13 timmar om dagen. Dessutom vill man ha elva timmars vila per dygn, löneökning på 1 600 kronor på två år, samt utökad rätt till fast anställning.

Vi har sagt att vi kan diskutera lönenivån och ramtiden. Men vi kan inte pruta på kravet om dygnsvilan. Där säger vår delegation bestämt nej. Men arbetsgivarna säger likadant. De kan diskutera lönenivån och ramtiden. Men dygnsvilan är de inte beredda att ändra sig på. Och då blir läget helt låst, säger Bo Sandholm, Kommunals ansvarige förhandlare.

Bo Sandholm hoppas även att det nya varslet ska innebära ett snabbt slut på konflikten och ett nytt avtal för personalen i de privata bussbolagen.

Bussarbetsgivarnas VD Peter Jeppsson kommenterar Kommunals nuvarande strejk med orden:

– De vill inte ens diskutera våra kompromissförslag och de anser att vårt nya ökade lönebud är ”alldeles för lågt”. Men de har inte några förslag att komma med i stället för sina ursprungliga krav. Det går inte att förhandla med en motpart som inte är beredd att själv också göra eftergifter.

Förutom Stockholm drabbas nu även tusentals passagerare ute i landet.

– Det är med sorg i hjärtat jag ser hur resenärerna drabbas, säger Maria Adolfsson vid Stockholms lokaltrafik, SL.

Kommunal kräver bland annat följande

  • Minst 11 timmars vila per dygn
  • Slut på långa arbetsdagar. Ramtiden ska kortas från högst 13,5 timmar om dagen till högst 13 timmar om dagen
  • Ökad rätt till fast anställning
  • En löneökning på 1600 kronor på 2 år

STREJKENS NYA VARSEL

Midnatt, natten till torsdagen 10 juli:
Stockholms innerstad: Busslink AB:s depåer Söderort, Söderhallen och Hornsberg
Västerbottens län: Swebus och Veolia.

Midnatt, natten tisdagen 15 juli:
Skåne: Arriva Sverige AB, Swebus AB, Veolia Transport Sverige AB samt Bergkvarabuss AB

Midnatt, natten till fredagen den 18 juli:
Flygbussarna AB – dock inte trafiken till och från Skavsta flygplats och inte heller charterverksamheten.
Därtill omfattas också Swebus Express AB och Säfflebussarna AB
Detta varsel gäller över hela landet.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingStockholmare väljer att promenera till jobbet på torsdagsmorgonen på grund av den återupptagna bussförarstrejken. (Foto: Katarina Hall/ Epoch Times)
Stockholmare väljer att promenera till jobbet på torsdagsmorgonen på grund av den återupptagna bussförarstrejken. (Foto: Katarina Hall/ Epoch Times)
Inrikes

Busstrejken fortsätter och utvidgas

Katarina Hall, Epoch Times Sverige

Busstrejken återupptas i dag. Fredagen den 4 juli valde Kommunal att utlysa paus i strejken när Bussarbetsgivarna gick in med ett sockrat bud. På måndagen strandade förhandlingarna efter nio timmar då bussarbetsgivarna inte gick Kommunal helt till mötes.

I Stockholm berörs denna gång endast SL:s innerstadstrafik. Däremot inleds den planerade strejken i Västerbotten där resenärer med Swebus och Veolia Transport berörs.

Facket har bland annat krävt att den så kallade ramtiden – den längsta möjliga tiden för en arbetsdag inklusive rast och vila – sänks till högst 13 timmar om dagen. Dessutom vill man ha elva timmars vila per dygn, löneökning på 1 600 kronor på två år, samt utökad rätt till fast anställning.

Vi har sagt att vi kan diskutera lönenivån och ramtiden. Men vi kan inte pruta på kravet om dygnsvilan. Där säger vår delegation bestämt nej. Men arbetsgivarna säger likadant. De kan diskutera lönenivån och ramtiden. Men dygnsvilan är de inte beredda att ändra sig på. Och då blir läget helt låst, säger Bo Sandholm, Kommunals ansvarige förhandlare.

Bo Sandholm hoppas även att det nya varslet ska innebära ett snabbt slut på konflikten och ett nytt avtal för personalen i de privata bussbolagen.

Bussarbetsgivarnas VD Peter Jeppsson kommenterar Kommunals nuvarande strejk med orden:

– De vill inte ens diskutera våra kompromissförslag och de anser att vårt nya ökade lönebud är ”alldeles för lågt”. Men de har inte några förslag att komma med i stället för sina ursprungliga krav. Det går inte att förhandla med en motpart som inte är beredd att själv också göra eftergifter.

Förutom Stockholm drabbas nu även tusentals passagerare ute i landet.

– Det är med sorg i hjärtat jag ser hur resenärerna drabbas, säger Maria Adolfsson vid Stockholms lokaltrafik, SL.

Kommunal kräver bland annat följande

  • Minst 11 timmars vila per dygn
  • Slut på långa arbetsdagar. Ramtiden ska kortas från högst 13,5 timmar om dagen till högst 13 timmar om dagen
  • Ökad rätt till fast anställning
  • En löneökning på 1600 kronor på 2 år

STREJKENS NYA VARSEL

Midnatt, natten till torsdagen 10 juli:
Stockholms innerstad: Busslink AB:s depåer Söderort, Söderhallen och Hornsberg
Västerbottens län: Swebus och Veolia.

Midnatt, natten tisdagen 15 juli:
Skåne: Arriva Sverige AB, Swebus AB, Veolia Transport Sverige AB samt Bergkvarabuss AB

Midnatt, natten till fredagen den 18 juli:
Flygbussarna AB – dock inte trafiken till och från Skavsta flygplats och inte heller charterverksamheten.
Därtill omfattas också Swebus Express AB och Säfflebussarna AB
Detta varsel gäller över hela landet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024