loadingDet blir svårt förs Kalixforsbronsbor att ta sig till Gällivare om bron rivs. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Det blir svårt förs Kalixforsbronsbor att ta sig till Gällivare om bron rivs. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Inrikes

Brorivning isolerar by

Epoch Times

Mellan Gällivare och Kiruna ligger byn Kalixforsbron. Enda sättet att ta sig till och från byn, som ligger på Gällivaresidan, är att åka över en bro som går över Kalixälven. Nu säger Trafikverket att de kommer riva bron om ingen tar över driften som kostar ungefär åtta miljoner kronor per år.

En rivning skulle betyda att ett tiotal hushåll i byn skulle isoleras helt, skriver SVT Norrbotten.

När en ny järnvägsbro byggdes på 1980-talet blev den gamla bron kvar som förbinder byn med det allmänna vägnätet, men enligt Trafikverket tillhör den gamla bron ändå inte vägnätet och faller därför utanför deras ansvar.

Den lokala vägföreningen har ingen möjlighet att ta över driften och varken Gällivare eller Kiruna kommun vill ta över.

– Familjerna lever som andra familjer, de har ett behov att ta sig in till stan för arbete, skolor och omsorg men sånt skärs ju av om bron försvinner, säger Torbjörn Rormark, boende i Kalixforsbron, till SVT.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet blir svårt förs Kalixforsbronsbor att ta sig till Gällivare om bron rivs. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Det blir svårt förs Kalixforsbronsbor att ta sig till Gällivare om bron rivs. (Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild)
Inrikes

Brorivning isolerar by

Epoch Times

Mellan Gällivare och Kiruna ligger byn Kalixforsbron. Enda sättet att ta sig till och från byn, som ligger på Gällivaresidan, är att åka över en bro som går över Kalixälven. Nu säger Trafikverket att de kommer riva bron om ingen tar över driften som kostar ungefär åtta miljoner kronor per år.

En rivning skulle betyda att ett tiotal hushåll i byn skulle isoleras helt, skriver SVT Norrbotten.

När en ny järnvägsbro byggdes på 1980-talet blev den gamla bron kvar som förbinder byn med det allmänna vägnätet, men enligt Trafikverket tillhör den gamla bron ändå inte vägnätet och faller därför utanför deras ansvar.

Den lokala vägföreningen har ingen möjlighet att ta över driften och varken Gällivare eller Kiruna kommun vill ta över.

– Familjerna lever som andra familjer, de har ett behov att ta sig in till stan för arbete, skolor och omsorg men sånt skärs ju av om bron försvinner, säger Torbjörn Rormark, boende i Kalixforsbron, till SVT.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024