loadingI juni registrerades 36 307 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. (Foto: Tomas Oneborg /SvD/TT-arkivbild)
I juni registrerades 36 307 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. (Foto: Tomas Oneborg /SvD/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Brexit ger medvind för bilhandeln

TT

Bilhandeln ökade i år med nästan 13 procent jämfört med i fjol, enligt branschorganisationen Bil Sweden.
– Vi får en medvind av brexit, säger vd Bertil Moldén.

Brexit ger inte bara negativa effekter, om man får tro Bertil Moldén, vd vid Bil Sweden. För bilmarknaden betyder britternas val att gå ur EU en blomstrande bilhandel, spår han.

– Räntan kommer att ligga lågt under två, tre år till, vilket i sin tur påverkar hushållens disponibla inkomst. Vi får en medvind av brexit, säger Bertil Moldén till TT.

Redan nu har försäljningen av bilar ökat jämfört med i fjol, något som enligt Bertil Moldén beror på ett lågt antal begagnade bilar och få varsel.

– Våra största hämskor är varsel och om våra återförsäljare redan har ett högt antal begagnade bilar. I slutet av maj i år var det rekordlågt, säger han.

Utsläppsskandal inte påverkat

Någon nedgång i försäljningen av bilmärket Volkswagen – som tidigare har bluffat vid utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i flera bilmodeller – har Bertil Moldén inte märkt av.

– Vad som inte syns, som det som kommer ut ur avgasröret, är svårt att ta till sig. Volkswagen har hanterat saken snyggt.

”Tecken på överhettning”

Privatleasing av bilar har vuxit i popularitet bland unga och kvinnor över 60 år, framhåller Bertil Moldén.

– Med privatleasing behöver de inte lägga upp kontanta pengar och det passar dessa målgrupper.

Men alla applåderar inte förbehållslöst den ökande bilförsäljningen. Peter Malmqvist, chefsanalytiker vid fondkommissionen Remium, ser den, liksom utlåning till hushållen, som ett uttryck för en överhettning av svensk ekonomi. Med den låga räntan riskerar konsumtionen att bli kreditfinansierad, vilket ger en på ytan uppblåst, men i själva verket skör, ekonomi, menar han.

– Det säljs mer bilar i landet än någonsin. Jag ser det som en indikator på överdriven konsumism, säger Peter Malmqvist.

Ökad försäljning av bilar
I juni registrerades 36 307 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Det är en ökning med 12,6 procent jämfört med motsvarande månad förra året.
Hittills i år har därmed 187 591 nya personbilar registrerats, vilket är 11,7 procent fler än under motsvarande period i fjol.
Tätplatsen bland personbilarna hittills i år har Volvo V70II med 15 040, jämfört med 13 641 under motsvarande period i fjol. Tvåa är VW Golf med 10 626 (10 039) och trea VW Passat med 8 015 (7 893).
Antalet nyregistrerade lastbilar ökade i juni med 17,7 procent till 5 243. Nyregistreringarna av tunga lastbilar, över 16 ton, steg med 28,8 procent.
Källa: Bil Sweden.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingI juni registrerades 36 307 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. (Foto: Tomas Oneborg /SvD/TT-arkivbild)
I juni registrerades 36 307 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. (Foto: Tomas Oneborg /SvD/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Brexit ger medvind för bilhandeln

TT

Bilhandeln ökade i år med nästan 13 procent jämfört med i fjol, enligt branschorganisationen Bil Sweden.
– Vi får en medvind av brexit, säger vd Bertil Moldén.

Brexit ger inte bara negativa effekter, om man får tro Bertil Moldén, vd vid Bil Sweden. För bilmarknaden betyder britternas val att gå ur EU en blomstrande bilhandel, spår han.

– Räntan kommer att ligga lågt under två, tre år till, vilket i sin tur påverkar hushållens disponibla inkomst. Vi får en medvind av brexit, säger Bertil Moldén till TT.

Redan nu har försäljningen av bilar ökat jämfört med i fjol, något som enligt Bertil Moldén beror på ett lågt antal begagnade bilar och få varsel.

– Våra största hämskor är varsel och om våra återförsäljare redan har ett högt antal begagnade bilar. I slutet av maj i år var det rekordlågt, säger han.

Utsläppsskandal inte påverkat

Någon nedgång i försäljningen av bilmärket Volkswagen – som tidigare har bluffat vid utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i flera bilmodeller – har Bertil Moldén inte märkt av.

– Vad som inte syns, som det som kommer ut ur avgasröret, är svårt att ta till sig. Volkswagen har hanterat saken snyggt.

”Tecken på överhettning”

Privatleasing av bilar har vuxit i popularitet bland unga och kvinnor över 60 år, framhåller Bertil Moldén.

– Med privatleasing behöver de inte lägga upp kontanta pengar och det passar dessa målgrupper.

Men alla applåderar inte förbehållslöst den ökande bilförsäljningen. Peter Malmqvist, chefsanalytiker vid fondkommissionen Remium, ser den, liksom utlåning till hushållen, som ett uttryck för en överhettning av svensk ekonomi. Med den låga räntan riskerar konsumtionen att bli kreditfinansierad, vilket ger en på ytan uppblåst, men i själva verket skör, ekonomi, menar han.

– Det säljs mer bilar i landet än någonsin. Jag ser det som en indikator på överdriven konsumism, säger Peter Malmqvist.

Ökad försäljning av bilar
I juni registrerades 36 307 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Det är en ökning med 12,6 procent jämfört med motsvarande månad förra året.
Hittills i år har därmed 187 591 nya personbilar registrerats, vilket är 11,7 procent fler än under motsvarande period i fjol.
Tätplatsen bland personbilarna hittills i år har Volvo V70II med 15 040, jämfört med 13 641 under motsvarande period i fjol. Tvåa är VW Golf med 10 626 (10 039) och trea VW Passat med 8 015 (7 893).
Antalet nyregistrerade lastbilar ökade i juni med 17,7 procent till 5 243. Nyregistreringarna av tunga lastbilar, över 16 ton, steg med 28,8 procent.
Källa: Bil Sweden.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024