Goda tider, särskilt för hushåll som gör bostadsaffärer, ger ett oväntat kraftigt lyft för detaljhandeln i november. En urstark arbetsmarknad bidrar också, enligt Nordea-ekonomen Andreas Wallström.
I löpande priser ökade omsättningen i detaljhandeln med 7 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Det är de goda finansiella förutsättningarna hushållen har som driver på. Trenden har funnits länge, säger Andreas Wallström, ekonom på Nordea.
En avgörande faktor är hushållens ökade konsumtionsutrymme till följd av vinster på bostadsaffärer, enligt Wallström.
– Dels det, men också det faktum att det är så hög aktivitet och omsättning på bostadsmarknaden, säger han.
Mycket starkt
Wallström noterar att detaljhandelns novembersiffror ligger i linje med ihållande starka siffror från detaljhandeln under hela 2015, på ett sätt som han inte har sett sedan 2007.
– Det är en acceleration under det här året. Den ekonomiska politiken är väldigt expansiv. Boräntorna har kommit ned ytterligare. Vi ser dessutom att arbetsmarknaden går mycket starkt, säger Wallström.
Sysselsättningsgraden 20-64 år, som visar hur stor andel av den arbetsföra befolkningen som är sysselsatt, är enligt Wallström på den högsta nivån sedan 1992.
– Man får alltså gå tillbaks till våren 1992, tiden före det att Sverige släppte kronan flytande.
FAKTA: Oväntat starkt detaljhandelslyft |
Detaljhandelns omsättning ökade med 7 procent i november jämfört med samma månad i fjol, mätt i löpande priser. I fasta priser och kalenderkorrigerat ökade försäljningsvolymen med 5,2 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB) och HUI Research. Lyftet var oväntat starkt. Analytiker hade i snitt räknat med en ökning i fasta priser och kalenderkorrigerat på cirka 4 procent. Sällanköpsvaruhandeln, som kapitalvaror och möbler, ökade med 8,8 i löpande priser. Dagligvaruhandeln, där livsmedel ingår, steg med 4,6 procent. Källa: Statistiska centralbyrån |
I kristallkulan ser Wallström en viss inbromsning.
– Förutsättningarna för hushållen lär ju fortsätta vara gynnsamma en bit in i nästa år. Men så här starkt kan det inte växa i evighet, säger han.
Faktorer som bromsar kan bli höjt skattetryck och vad som ser ut att bli stigande boräntor 2016.
– Det kan dämpa utvecklingen till viss del. Men vi ser ju ingen vändning på arbetsmarknaden ännu, så av allt att döma kommer det bli fortsatt stark konsumtion även nästa år.
I första hand är det sällanköpsvaror som har gått bra i konsumtionsrallyt i år. Dagligvaruhandeln, där livsmedel ingår, har en mer stabil utveckling.