loadingGrundarna av affärsnätverket Swedish Wealth Institute, Daniel Wood, Gisela Wood och Marc Sheldon, samt nätverkets VD Adele Kamel. (Foto: Privat)
Grundarna av affärsnätverket Swedish Wealth Institute, Daniel Wood, Gisela Wood och Marc Sheldon, samt nätverkets VD Adele Kamel. (Foto: Privat)
Hälsa & Livsstil

Nytt år, nya möjligheter - boosta karriären med nätverkande

Andrea Elvhage

Genom nätverkande lär du känna människor som finns utanför din vanliga sfär av kontakter. Det kan hjälpa dig att hitta nytt jobb, generera nya samarbeten, nya kunder och hjälpa dig att snabbare bygga upp din affärsverksamhet.

Det finns företagare som byggt upp hela sin affärsverksamhet på ett bra nätverk, och säljare som dubblat sin omsättning genom de kontakter de etablerat. För en entreprenör kan ett nätverk även innebära tillfällen att lyfta blicken från den egna verksamheten, få stöd och kunna utbyta idéer och erfarenheter.

– Ofta handlar det inte om huruvida nätverkande kan ge dig något, utan snarare vilket nätverk du bör satsa på. Välj ut en målgrupp som du nätverkar mot, tipsar Daniel Wood, en av grundarna av affärsnätverket Swedish Wealth Institute.

Torkild Sköld: Bli en bättre ledare i ditt eget företag – livet

För den som tycker att nätverkande känns jobbigt och obekvämt finns det inga vägar runt det. Det handlar om att öva, och våga gå ur sin bekvämlighetszon.

– Vissa nätverk kanske inte är rätt för dig. Men välj nätverk på samma sätt som du väljer vänner. Lär känna dem först. Tycker du inte om dem så finns det andra vänner och andra nätverk. Ge inte upp efter första försöket, säger Daniel.

Han förklarar också att mingla och nätverka inte är samma sak, utan att skillnaden ligger i huruvida du har ett mål och syfte med vad du vill åstadkomma. Om du inte har en tydlig strategi, så kanske du inte heller får ut någonting av att nätverka.

– Det handlar inte alltid om vem du har framför dig, utan om vilka den personen har i sitt kontaktnät. Gör klart för dig vad du vill ha ut och vem du skulle vilja träffa. Man behöver ha lite tålamod.

Undvik de vanligaste misstagen

Många som är ute och nätverkar är ivriga att sälja sina tjänster och marknadsföra sina produkter. Men för att öka chanserna till fruktsamma möten, kan det vara värt att finslipa sin teknik och sättet man bemöter människor.

– Som entreprenör bör du inte gå in och försöka få till tio affärer på första nätverksträffen. Det handlar om att bygga relationer med människor. Man kan likna det vid att fria på första dejten. Det är bra att lära känna varandra innan man börjar be om tjänster eller om engagemang i någon form. Ger du ett bra intryck och de rekommenderar dig vidare till sina kontakter, så fungerar de i praktiken också som ambassadörer för dig, säger Daniel.

När Daniel Wood började investera i fastigheter, insåg han hur enkelt det var, men också hur lite stöd det fanns för folk som ville in i den branschen. Med det föddes idén till Swedish Health Institute som han grundade tillsammans med Gisela Wood och Marc Sheldon. Nätverket finns för att stödja investerare, entreprenörer som vill utvecklas tillsammans, lära av varandra och stödja varandra för att nå sina mål. (Foto: Milla Kuhto Photography)

När Daniel Wood började investera i fastigheter, insåg han hur enkelt det var, men också hur lite stöd det fanns för folk som ville in i den branschen. Med det föddes idén till Swedish Wealth Institute som han grundade tillsammans med Gisela Wood och Marc Sheldon. Nätverket syftar till att stödja entreprenörer och investerare som vill utvecklas tillsammans och lära av varandra för att nå sina mål. (Foto: Milla Kuhto Photography)

Daniel pratar mycket om relationskapital, det vill säga tiden vi investerar i att bygga relationer med andra. Om man inte lyssnar och bara pratar om sig själv, så signalerar man att det är svårt att etablera en genuin kontakt, menar han.

– Någon du lyssnat på vänder ofta tillbaka med frågan: ”Berätta lite om dig.” När du nu vet vad de har för behov, kan du anpassa det du erbjuder efter det de är ute efter.

När du visar intresse för andra, så visar de vanligen intresse tillbaka, fortsätter Daniel.

– Det kan hända att du stöter på folk som bara vill prata om sig själva, men då kanske de ändå inte är så intressanta att ha kontakt med. Om du hjälper någon med kontakter och ingångar, även om du kanske inte ögonblickligen får någonting tillbaka, så kommer de troligtvis komma ihåg att du hjälpte dem. Det gör dem inställda på att hjälpa dig nästa gång.

Daniels tips för ett bra nätverkande

  1. Fundera i förväg på vad ditt syfte är med att gå dit.
  2. Förbered hur du ska presentera dig själv när någon frågar. Ofta kan man vilja veta vem du är, vad du gör och vad du söker genom nätverket.
  3. Visa intresse för andra genom att lyssna och ställa frågor.
  4. Ha en nyfiken och öppensinnad inställning. Ett vanligt misstag är att man för snabbt försöker avgöra huruvida kontakten är värdefull eller inte.
  5. Prata inte bara med de du redan känner utan se till att även ta nya kontakter.
  6. Om du upplever ett bra utbyte med personen du pratar med, byt visitkort och ta en ny kontakt efter nätverket. På så vis hinner du prata med flera olika människor.
  7. Följ upp på de kontakter du tagit via epost, telefon eller personliga möten.

Här är kroppsspråket som gör dig omtyckt

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGrundarna av affärsnätverket Swedish Wealth Institute, Daniel Wood, Gisela Wood och Marc Sheldon, samt nätverkets VD Adele Kamel. (Foto: Privat)
Grundarna av affärsnätverket Swedish Wealth Institute, Daniel Wood, Gisela Wood och Marc Sheldon, samt nätverkets VD Adele Kamel. (Foto: Privat)
Hälsa & Livsstil

Nytt år, nya möjligheter - boosta karriären med nätverkande

Andrea Elvhage

Genom nätverkande lär du känna människor som finns utanför din vanliga sfär av kontakter. Det kan hjälpa dig att hitta nytt jobb, generera nya samarbeten, nya kunder och hjälpa dig att snabbare bygga upp din affärsverksamhet.

Det finns företagare som byggt upp hela sin affärsverksamhet på ett bra nätverk, och säljare som dubblat sin omsättning genom de kontakter de etablerat. För en entreprenör kan ett nätverk även innebära tillfällen att lyfta blicken från den egna verksamheten, få stöd och kunna utbyta idéer och erfarenheter.

– Ofta handlar det inte om huruvida nätverkande kan ge dig något, utan snarare vilket nätverk du bör satsa på. Välj ut en målgrupp som du nätverkar mot, tipsar Daniel Wood, en av grundarna av affärsnätverket Swedish Wealth Institute.

Torkild Sköld: Bli en bättre ledare i ditt eget företag – livet

För den som tycker att nätverkande känns jobbigt och obekvämt finns det inga vägar runt det. Det handlar om att öva, och våga gå ur sin bekvämlighetszon.

– Vissa nätverk kanske inte är rätt för dig. Men välj nätverk på samma sätt som du väljer vänner. Lär känna dem först. Tycker du inte om dem så finns det andra vänner och andra nätverk. Ge inte upp efter första försöket, säger Daniel.

Han förklarar också att mingla och nätverka inte är samma sak, utan att skillnaden ligger i huruvida du har ett mål och syfte med vad du vill åstadkomma. Om du inte har en tydlig strategi, så kanske du inte heller får ut någonting av att nätverka.

– Det handlar inte alltid om vem du har framför dig, utan om vilka den personen har i sitt kontaktnät. Gör klart för dig vad du vill ha ut och vem du skulle vilja träffa. Man behöver ha lite tålamod.

Undvik de vanligaste misstagen

Många som är ute och nätverkar är ivriga att sälja sina tjänster och marknadsföra sina produkter. Men för att öka chanserna till fruktsamma möten, kan det vara värt att finslipa sin teknik och sättet man bemöter människor.

– Som entreprenör bör du inte gå in och försöka få till tio affärer på första nätverksträffen. Det handlar om att bygga relationer med människor. Man kan likna det vid att fria på första dejten. Det är bra att lära känna varandra innan man börjar be om tjänster eller om engagemang i någon form. Ger du ett bra intryck och de rekommenderar dig vidare till sina kontakter, så fungerar de i praktiken också som ambassadörer för dig, säger Daniel.

När Daniel Wood började investera i fastigheter, insåg han hur enkelt det var, men också hur lite stöd det fanns för folk som ville in i den branschen. Med det föddes idén till Swedish Health Institute som han grundade tillsammans med Gisela Wood och Marc Sheldon. Nätverket finns för att stödja investerare, entreprenörer som vill utvecklas tillsammans, lära av varandra och stödja varandra för att nå sina mål. (Foto: Milla Kuhto Photography)

När Daniel Wood började investera i fastigheter, insåg han hur enkelt det var, men också hur lite stöd det fanns för folk som ville in i den branschen. Med det föddes idén till Swedish Wealth Institute som han grundade tillsammans med Gisela Wood och Marc Sheldon. Nätverket syftar till att stödja entreprenörer och investerare som vill utvecklas tillsammans och lära av varandra för att nå sina mål. (Foto: Milla Kuhto Photography)

Daniel pratar mycket om relationskapital, det vill säga tiden vi investerar i att bygga relationer med andra. Om man inte lyssnar och bara pratar om sig själv, så signalerar man att det är svårt att etablera en genuin kontakt, menar han.

– Någon du lyssnat på vänder ofta tillbaka med frågan: ”Berätta lite om dig.” När du nu vet vad de har för behov, kan du anpassa det du erbjuder efter det de är ute efter.

När du visar intresse för andra, så visar de vanligen intresse tillbaka, fortsätter Daniel.

– Det kan hända att du stöter på folk som bara vill prata om sig själva, men då kanske de ändå inte är så intressanta att ha kontakt med. Om du hjälper någon med kontakter och ingångar, även om du kanske inte ögonblickligen får någonting tillbaka, så kommer de troligtvis komma ihåg att du hjälpte dem. Det gör dem inställda på att hjälpa dig nästa gång.

Daniels tips för ett bra nätverkande

  1. Fundera i förväg på vad ditt syfte är med att gå dit.
  2. Förbered hur du ska presentera dig själv när någon frågar. Ofta kan man vilja veta vem du är, vad du gör och vad du söker genom nätverket.
  3. Visa intresse för andra genom att lyssna och ställa frågor.
  4. Ha en nyfiken och öppensinnad inställning. Ett vanligt misstag är att man för snabbt försöker avgöra huruvida kontakten är värdefull eller inte.
  5. Prata inte bara med de du redan känner utan se till att även ta nya kontakter.
  6. Om du upplever ett bra utbyte med personen du pratar med, byt visitkort och ta en ny kontakt efter nätverket. På så vis hinner du prata med flera olika människor.
  7. Följ upp på de kontakter du tagit via epost, telefon eller personliga möten.

Här är kroppsspråket som gör dig omtyckt

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024