Många läkemedelsbolag fortsätter att sprida reklam som bryter mot marknadsföringsreglerna. Nu vill bolagens egen branschförening skärpa straffen.
Under förra året fälldes 27 företag för sammanlagt 62 fall av regelvidrig reklam, visar en sammanställning som Dagens Nyheter gjort. Totalt dömde branschdomstolen ut 4,9 miljarder kronor i straffavgifter.
I vissa fall återkom samma annons flera gånger, trots att de dömts och belagts med böter en eller flera gånger tidigare.
I 18 fall dömde industrins egen branschdomstol ut de högsta straffbeloppen på 100 000 kronor. Andelen allvarliga fall har fördubblats sedan 2005.
Richard Bergström, vd för Läkemedelsindustriföreningen, konstaterar att de höga beloppen tydligen inte varit tillräckligt avskräckande. Han säger till Dagens Nyheter att föreningens jurister fått i uppdrag att se över på vilket sätt sanktionerna kan skärpas.
Det företag som fällts flest gånger i domstolen är Novartis, som under förra året fälldes sju gånger, till sammanlagt 790 000 kronor i straffavgifter.
Novartis marknadschef Stefan Mårtensson säger till tidningen att det handlar om en klumpig intern hantering, som nu är åtgärdad.