loading(Foto:AFP/Timothy A Clary)
(Foto:AFP/Timothy A Clary)
Inrikes

Bolag struntar i reklamregler

(TT)

Många läkemedelsbolag fortsätter att sprida reklam som bryter mot marknadsföringsreglerna. Nu vill bolagens egen branschförening skärpa straffen.

Under förra året fälldes 27 företag för sammanlagt 62 fall av regelvidrig reklam, visar en sammanställning som Dagens Nyheter gjort. Totalt dömde branschdomstolen ut 4,9 miljarder kronor i straffavgifter.

I vissa fall återkom samma annons flera gånger, trots att de dömts och belagts med böter en eller flera gånger tidigare.

I 18 fall dömde industrins egen branschdomstol ut de högsta straffbeloppen på 100 000 kronor. Andelen allvarliga fall har fördubblats sedan 2005.

Richard Bergström, vd för Läkemedelsindustriföreningen, konstaterar att de höga beloppen tydligen inte varit tillräckligt avskräckande. Han säger till Dagens Nyheter att föreningens jurister fått i uppdrag att se över på vilket sätt sanktionerna kan skärpas.

Det företag som fällts flest gånger i domstolen är Novartis, som under förra året fälldes sju gånger, till sammanlagt 790 000 kronor i straffavgifter.

Novartis marknadschef Stefan Mårtensson säger till tidningen att det handlar om en klumpig intern hantering, som nu är åtgärdad.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto:AFP/Timothy A Clary)
(Foto:AFP/Timothy A Clary)
Inrikes

Bolag struntar i reklamregler

(TT)

Många läkemedelsbolag fortsätter att sprida reklam som bryter mot marknadsföringsreglerna. Nu vill bolagens egen branschförening skärpa straffen.

Under förra året fälldes 27 företag för sammanlagt 62 fall av regelvidrig reklam, visar en sammanställning som Dagens Nyheter gjort. Totalt dömde branschdomstolen ut 4,9 miljarder kronor i straffavgifter.

I vissa fall återkom samma annons flera gånger, trots att de dömts och belagts med böter en eller flera gånger tidigare.

I 18 fall dömde industrins egen branschdomstol ut de högsta straffbeloppen på 100 000 kronor. Andelen allvarliga fall har fördubblats sedan 2005.

Richard Bergström, vd för Läkemedelsindustriföreningen, konstaterar att de höga beloppen tydligen inte varit tillräckligt avskräckande. Han säger till Dagens Nyheter att föreningens jurister fått i uppdrag att se över på vilket sätt sanktionerna kan skärpas.

Det företag som fällts flest gånger i domstolen är Novartis, som under förra året fälldes sju gånger, till sammanlagt 790 000 kronor i straffavgifter.

Novartis marknadschef Stefan Mårtensson säger till tidningen att det handlar om en klumpig intern hantering, som nu är åtgärdad.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024