Bläckfisken Paul från ett akvarium i Tyskland lyckades under fotbolls-VM i Sydafrika förutspå åtta vinnande lag i rad. Hans hundraprocentiga exakthet har bildat en märklig legend i fotbolls-VM:s historia.
Kinesiska affärsmän har passat på att utnyttja händelsen och erbjuder nu ett stort antal bläckfiskprodukter till försäljning.
Central News Agency rapporterar att om man skriver in orden ”Octopus Paul” (Bläckfisken Paul) på stora shoppingsidor på internet i Kina, dyker det upp över åtta sidor med fler än 40 olika typer av produkter med bläckfisktema, såsom täcken, kuddar, halsband, näsdukar, leksaker, t-shirts och mobilladdare.
– Det är många kunder som besöker min hemsida för att köpa bläckfisksaker. Försäljningen går i raketfart, säger He som äger en onlinebutik. Hon har gjort strålande affärer sedan Pauls förutsägelser rapporterades av olika media.
I leksaksbutiker i Changsha i södra Kina skyltar man stort med bläckfiskprodukterna.
– I takt med att Pauls popularitet ökade sålde produkterna allt bättre. Både barn och vuxna köper dem, säger en av butiksägarna.
– Den lilla bläckfisken är jättesöt, säger en liten flicka. Idag har hon och hennes pappa Zhang kommit till köpcentret särskilt för att köpa bläckfiskleksaker.
Zhang säger att han är en hängiven fotbollsfantast och även affärsman. Han tycker det är otroligt att bläckfisken Paul kunnat förutse vinnarna i fotbolls-VM. Zhang tror att om han köper en bläckfisk och hänger den i sin bil kommer den att bringa säkerhet och lycka till hans affärer.
Wu Lei och hans fästmö, som förbereder sig för sitt bröllop, har också anslutit sig till trenden. De har köpt ett bläckfisktäcke, kuddar och ett antal bläckfisksaker att dekorera sitt nya hem med.
– Vi köpte också en bläckfiskdocka och hoppas att vårt framtida barn kommer bli lika smart och magiskt som bläckfisken Paul, säger Leis fästmö.
På den livliga gatan Huangzingnan i Changsha är det flera matstånd som erbjuder olika bläckfiskrätter på sin meny. Nära tio olika typer av bläckfiskbullar har dragit till sig en lång kö av kunder.
– Jag kan sälja fler än 200 maträtter på en dag. En del kunder har till och med frågat om vi tar emot beställningar via telefon. Jag har så mycket att göra att jag knappt klarar av det, säger ägaren.
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/39285/