loadingEn bilkonvoj på väg in i minerat ingenmansland mellan Västsahara och Mauretanien. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)
En bilkonvoj på väg in i minerat ingenmansland mellan Västsahara och Mauretanien. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)
Utrikes

Bilsmuggling i fokus i Västsahara

Epoch Times

I många år har europeiska ökenfantaster finansierat sina Saharaäventyr genom att köra bilar genom Västsahara och sälja dem. Nu motiverar Marocko en militär satsning i området med att bilsmugglingen måste stoppas. Men förklaringen väcker misstro.

För en vecka sedan larmade den västsahariska gerillarörelsen Polisario om stor militär aktivitet på den känsliga La Güera-halvön, vars västliga del ingår i det omstridda Västsahara, medan den östliga hyser den för Mauretanien viktiga fiskestaden Nouadhibou.

Enligt Polisario verkar Marocko vilja etablera sig militärt bortom den sandbarriär som fungerat som gräns för den marockanska närvaron sedan eld upphör nåddes i Västsahara-kriget 1991.

Marocko har svarat att det är dags att stoppa smugglingen. ”Säkerhetsstyrkor och tullen har med början i söndags lett upprensningsoperationer i Gargarate-området. . . för att stoppa smuggling och illegal handel”, meddelade lokala myndigheter i veckan enligt nyhetsbyrån AFP.

Marknad i Mauretanien där många insmugglade bilar är till försäljning. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)

Marknad i Mauretanien där många insmugglade bilar är till försäljning. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)

Inte ärlig

Den förklaringen tror inte Stephen Zunes, Västsahara-expert vid University of San Francisco, på.

– När man har en barriär som är omöjlig att ta sig igenom, förutom vid några få kontrollstationer, så låter inte förklaringen att man måste gå bortom barriären helt ärlig, säger han i telefon till TT.

Zunes förklarar att efter det att Marocko tidigare i år öppet grälat med – och trotsat FN – provar Rabat-regeringen sig nu fram.

– De vet att de kommer undan med grejer. Ärligt talat tror jag att de testar gränserna för att se hur långt de kan gå.

La Güera är sedan många år en spökstad, och Marocko skulle inte ha någon omedelbar konkret nytta av den västsahariska sidan av halvön. Det handlar enligt Zunes om symbolpolitik.

– Soldater på plats signalerar: Det här är vårt, vi bryr oss inte om vad omvärlden, Polisario eller någon annan säger.

Minurso, FN-styrkan i Västsahara, har normalt ingen närvaro på La Güera-halvön, men har efter Polisarios klagomål i veckan åkt dit. FN-talesmannen Farhan Haq säger enligt AFP att ”ingen militär närvaro eller utrustning påträffats i buffertzonen”.

Trafik rör sig i området, men Minurso bedömde det vara civila fordon.

Ett torg i Mauretanien, där fordonsparken delvis består av begagnade bilar från Frankrike, Tyskland och andra europeiska länder. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)

Ett torg i Mauretanien, där fordonsparken delvis består av begagnade bilar från Frankrike, Tyskland och andra europeiska länder. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)

Som Östtimor?

Trots minor och andra faror har trafiken länge varit intensiv i området. På europeiska ökenentusiastsajter som Sahara Overland beskrivs detta som den sedan 1990-talet enklaste landvägen ner i, och söder om, Sahara.

Tidvis har det handlat om hundratals bilar i veckan från EU-länder som passerar gränsen söderut – och sedan i stor utsträckning säljs, mer eller mindre lagligt, i Mauretanien, Senegal eller ännu längre söderut.

600 bilar beslagtogs enligt Marocko i veckans aktion. Om landet nu bestämt sig för att stoppa trafiken är oklart. Och Stephen Zunes ser ingen lösning på dragkampen om Västsahara på många år än.

– Frankrike är för Marocko vad USA är för Israel när det handlar om att stoppa konkreta åtgärder i FN:s säkerhetsråd.

Samtidigt pekar Zunes på nutida exempel där dylika dödlägen slutat med självständighet, som upprättandet av staten Östtimor i Asien 2002.

– På lång sikt tror jag att det globala civilsamhället kan få samma roll som i Östtimor, där människorätts- och andra grupper fick regeringar att skämmas för stöd till Indonesiens ockupation.

(TT)

Guldfloden och Röda kanalen
  • Västsahara består av områdena Río de Oro och Saguia al-Hamra, översatt Guldfloden och Röda kanalen – en illustration av hur värdefulla alla vattenkällor är i området. Det är en sparsamt befolkad, men mineralrik ökenregion, på Afrikas nordvästra kust. Mellan mitten av 1950- och 1970-talen var området spanskt.
  • När Madrid-regeringen lämnade området togs de nordvästliga två tredjedelarna över av Marocko, den resterande tredjedelen gick till Mauretanien. Detta i enlighet med ”Madridavtalet” från november 1975, som dock bara var en av flera motstridiga överenskommelser om den omstridda ökenregionen.
  • Gerillarörelsen Polisario fick stöd av Västsaharas tredje grannland, Algeriet, och krig utbröt. Mauretanien gav snart upp och överlämnade 1979 den sydöstra tredjedelen till Polisario.
  • Den öppna krigföringen slutade med eldupphör 1991. Enligt avtalet ska det hållas folkomröstning om Västsaharas status, men på grund av oenighet är den uppskjuten på obestämd tid.
  • Polisario utropade 1976 staten ”Sahariska arabiska demokratiska republiken”, som erkänns av tiotals länder. Riksdagen beslöt 2012 att Sverige bör erkänna Västsahara som självständig stat, men regeringen har aldrig genomfört det.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn bilkonvoj på väg in i minerat ingenmansland mellan Västsahara och Mauretanien. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)
En bilkonvoj på väg in i minerat ingenmansland mellan Västsahara och Mauretanien. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)
Utrikes

Bilsmuggling i fokus i Västsahara

Epoch Times

I många år har europeiska ökenfantaster finansierat sina Saharaäventyr genom att köra bilar genom Västsahara och sälja dem. Nu motiverar Marocko en militär satsning i området med att bilsmugglingen måste stoppas. Men förklaringen väcker misstro.

För en vecka sedan larmade den västsahariska gerillarörelsen Polisario om stor militär aktivitet på den känsliga La Güera-halvön, vars västliga del ingår i det omstridda Västsahara, medan den östliga hyser den för Mauretanien viktiga fiskestaden Nouadhibou.

Enligt Polisario verkar Marocko vilja etablera sig militärt bortom den sandbarriär som fungerat som gräns för den marockanska närvaron sedan eld upphör nåddes i Västsahara-kriget 1991.

Marocko har svarat att det är dags att stoppa smugglingen. ”Säkerhetsstyrkor och tullen har med början i söndags lett upprensningsoperationer i Gargarate-området. . . för att stoppa smuggling och illegal handel”, meddelade lokala myndigheter i veckan enligt nyhetsbyrån AFP.

Marknad i Mauretanien där många insmugglade bilar är till försäljning. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)

Marknad i Mauretanien där många insmugglade bilar är till försäljning. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)

Inte ärlig

Den förklaringen tror inte Stephen Zunes, Västsahara-expert vid University of San Francisco, på.

– När man har en barriär som är omöjlig att ta sig igenom, förutom vid några få kontrollstationer, så låter inte förklaringen att man måste gå bortom barriären helt ärlig, säger han i telefon till TT.

Zunes förklarar att efter det att Marocko tidigare i år öppet grälat med – och trotsat FN – provar Rabat-regeringen sig nu fram.

– De vet att de kommer undan med grejer. Ärligt talat tror jag att de testar gränserna för att se hur långt de kan gå.

La Güera är sedan många år en spökstad, och Marocko skulle inte ha någon omedelbar konkret nytta av den västsahariska sidan av halvön. Det handlar enligt Zunes om symbolpolitik.

– Soldater på plats signalerar: Det här är vårt, vi bryr oss inte om vad omvärlden, Polisario eller någon annan säger.

Minurso, FN-styrkan i Västsahara, har normalt ingen närvaro på La Güera-halvön, men har efter Polisarios klagomål i veckan åkt dit. FN-talesmannen Farhan Haq säger enligt AFP att ”ingen militär närvaro eller utrustning påträffats i buffertzonen”.

Trafik rör sig i området, men Minurso bedömde det vara civila fordon.

Ett torg i Mauretanien, där fordonsparken delvis består av begagnade bilar från Frankrike, Tyskland och andra europeiska länder. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)

Ett torg i Mauretanien, där fordonsparken delvis består av begagnade bilar från Frankrike, Tyskland och andra europeiska länder. Arkivbild. (Foto: Henrik Samuelsson /TT)

Som Östtimor?

Trots minor och andra faror har trafiken länge varit intensiv i området. På europeiska ökenentusiastsajter som Sahara Overland beskrivs detta som den sedan 1990-talet enklaste landvägen ner i, och söder om, Sahara.

Tidvis har det handlat om hundratals bilar i veckan från EU-länder som passerar gränsen söderut – och sedan i stor utsträckning säljs, mer eller mindre lagligt, i Mauretanien, Senegal eller ännu längre söderut.

600 bilar beslagtogs enligt Marocko i veckans aktion. Om landet nu bestämt sig för att stoppa trafiken är oklart. Och Stephen Zunes ser ingen lösning på dragkampen om Västsahara på många år än.

– Frankrike är för Marocko vad USA är för Israel när det handlar om att stoppa konkreta åtgärder i FN:s säkerhetsråd.

Samtidigt pekar Zunes på nutida exempel där dylika dödlägen slutat med självständighet, som upprättandet av staten Östtimor i Asien 2002.

– På lång sikt tror jag att det globala civilsamhället kan få samma roll som i Östtimor, där människorätts- och andra grupper fick regeringar att skämmas för stöd till Indonesiens ockupation.

(TT)

Guldfloden och Röda kanalen
  • Västsahara består av områdena Río de Oro och Saguia al-Hamra, översatt Guldfloden och Röda kanalen – en illustration av hur värdefulla alla vattenkällor är i området. Det är en sparsamt befolkad, men mineralrik ökenregion, på Afrikas nordvästra kust. Mellan mitten av 1950- och 1970-talen var området spanskt.
  • När Madrid-regeringen lämnade området togs de nordvästliga två tredjedelarna över av Marocko, den resterande tredjedelen gick till Mauretanien. Detta i enlighet med ”Madridavtalet” från november 1975, som dock bara var en av flera motstridiga överenskommelser om den omstridda ökenregionen.
  • Gerillarörelsen Polisario fick stöd av Västsaharas tredje grannland, Algeriet, och krig utbröt. Mauretanien gav snart upp och överlämnade 1979 den sydöstra tredjedelen till Polisario.
  • Den öppna krigföringen slutade med eldupphör 1991. Enligt avtalet ska det hållas folkomröstning om Västsaharas status, men på grund av oenighet är den uppskjuten på obestämd tid.
  • Polisario utropade 1976 staten ”Sahariska arabiska demokratiska republiken”, som erkänns av tiotals länder. Riksdagen beslöt 2012 att Sverige bör erkänna Västsahara som självständig stat, men regeringen har aldrig genomfört det.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024