loadingPorsches kommande avgasfria modell Mission E visas upp av dåvarande chefen Matthias Müller - nu vd för VW - förra året. (Foto: Fredrik von Erichsen /DPA/AP)
Porsches kommande avgasfria modell Mission E visas upp av dåvarande chefen Matthias Müller - nu vd för VW - förra året. (Foto: Fredrik von Erichsen /DPA/AP)
Ekonomi & Näringsliv

Biljättar satsar på snabbt laddnät

Epoch Times

Tyska biljättar bekräftar nu att de försöker köra om Teslas superladdare. Under 2017 börjar ett nät av ultraladdare för elbilar rullas ut i Europa.

Hur, när och var ”tankar” man? Det är en av de största frågorna kring elbilar. Och där har amerikanska Tesla skaffat sig ett rejält försprång, med ”superladdare” ute längs motorvägarna som – i alla fall än så länge – är gratis för företagets kunder att använda.

En superladdare kan ge upp till ungefär 120 kilowatt likström, vilket enligt Tesla laddar en bil till hälften på 20 minuter. Alla andra får i dagsläget nöja sig med ”snabbladdare”, som bara ger som mest 50 kW.

Men nu behövs mer kräm, tycker de tyska biljättarna BMW, Daimler, VW, Porsche och Audi. Tillsammans med amerikanska Ford har de kommit överens om att bygga ut ett nät av ultrasnabba laddstationer, enligt ett pressmeddelande från Daimler.

En bil laddas med el. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)

En bil laddas med el. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)

Ultraladdarna ska kunna hälla in likström i batterierna med en effekt på upp till hela 350 kW. I teorin innebär det att framtida elmodeller, som exempelvis Porsches hett emotsedda Mission E, ska kunna laddas på bara några minuter.

Och även utbyggnaden ska gå snabbt. Installationerna börjar under 2017, och 2020 ska ett nätverk med 400 ultraladdare som täcker Europa, vara klart. Tanken är att då ska även elbilister kunna köra minst 30 mil i sträck, och sedan klara sig med ett kort fikastopp innan man fortsätter.

Att ladda batterier med effekter på flera hundra kilowatt innebär dock en väldig värmeutveckling. Hur bilbjässarna ska lösa det har inte framgått.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPorsches kommande avgasfria modell Mission E visas upp av dåvarande chefen Matthias Müller - nu vd för VW - förra året. (Foto: Fredrik von Erichsen /DPA/AP)
Porsches kommande avgasfria modell Mission E visas upp av dåvarande chefen Matthias Müller - nu vd för VW - förra året. (Foto: Fredrik von Erichsen /DPA/AP)
Ekonomi & Näringsliv

Biljättar satsar på snabbt laddnät

Epoch Times

Tyska biljättar bekräftar nu att de försöker köra om Teslas superladdare. Under 2017 börjar ett nät av ultraladdare för elbilar rullas ut i Europa.

Hur, när och var ”tankar” man? Det är en av de största frågorna kring elbilar. Och där har amerikanska Tesla skaffat sig ett rejält försprång, med ”superladdare” ute längs motorvägarna som – i alla fall än så länge – är gratis för företagets kunder att använda.

En superladdare kan ge upp till ungefär 120 kilowatt likström, vilket enligt Tesla laddar en bil till hälften på 20 minuter. Alla andra får i dagsläget nöja sig med ”snabbladdare”, som bara ger som mest 50 kW.

Men nu behövs mer kräm, tycker de tyska biljättarna BMW, Daimler, VW, Porsche och Audi. Tillsammans med amerikanska Ford har de kommit överens om att bygga ut ett nät av ultrasnabba laddstationer, enligt ett pressmeddelande från Daimler.

En bil laddas med el. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)

En bil laddas med el. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)

Ultraladdarna ska kunna hälla in likström i batterierna med en effekt på upp till hela 350 kW. I teorin innebär det att framtida elmodeller, som exempelvis Porsches hett emotsedda Mission E, ska kunna laddas på bara några minuter.

Och även utbyggnaden ska gå snabbt. Installationerna börjar under 2017, och 2020 ska ett nätverk med 400 ultraladdare som täcker Europa, vara klart. Tanken är att då ska även elbilister kunna köra minst 30 mil i sträck, och sedan klara sig med ett kort fikastopp innan man fortsätter.

Att ladda batterier med effekter på flera hundra kilowatt innebär dock en väldig värmeutveckling. Hur bilbjässarna ska lösa det har inte framgått.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024