loadingTransportstyrelsen föreslår att nya miljözoner införs i städerna för att det ska bli renare luft. Arkivbild. (Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT)
Transportstyrelsen föreslår att nya miljözoner införs i städerna för att det ska bli renare luft. Arkivbild. (Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT)
Miljö

Bensinbilar kan förbjudas i city

Epoch Times

Fordon som körs med bensin eller diesel kan förbjudas i en del av de svenska stadskärnorna i framtiden.

Transportstyrelsen föreslår att nya miljözoner införs i städerna.

Myndigheten har på regeringens uppdrag utrett hur dagens regelverk om miljözoner kan utökas till att gälla personbilar, lätta bussar och lastbilar. Transportstyrelsen föreslår att två nya zoner införs, miljözon klass 2 och klass 3.

– Det är för att få en bättre luftkvalitet, säger Kristofer Elo, utredare vid Transportstyrelsen, till TT.

För att få köra i klass 3 krävs det ett fordon som går på el eller vätgas, enligt förslaget. Klass 2 innebär att fordon som körs med bensin, diesel, etanol och gas måste uppfylla vissa miljökrav för att få köra där.

– Vi ser att miljözon klass 2 ger väldigt bra effekt mellan 2020 och 2025. Sedan börjar det ebba ut lite, säger Kristofer Elo.

Miljözon klass 3 bedöms ge en renare luft och en tystare stadsmiljö under en längre tid.

Enligt förslaget är det kommunerna som ska bestämma när och var bestämmelserna om miljözoner ska tillämpas.

Utredningen har överlämnats till näringsdepartementet.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTransportstyrelsen föreslår att nya miljözoner införs i städerna för att det ska bli renare luft. Arkivbild. (Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT)
Transportstyrelsen föreslår att nya miljözoner införs i städerna för att det ska bli renare luft. Arkivbild. (Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT)
Miljö

Bensinbilar kan förbjudas i city

Epoch Times

Fordon som körs med bensin eller diesel kan förbjudas i en del av de svenska stadskärnorna i framtiden.

Transportstyrelsen föreslår att nya miljözoner införs i städerna.

Myndigheten har på regeringens uppdrag utrett hur dagens regelverk om miljözoner kan utökas till att gälla personbilar, lätta bussar och lastbilar. Transportstyrelsen föreslår att två nya zoner införs, miljözon klass 2 och klass 3.

– Det är för att få en bättre luftkvalitet, säger Kristofer Elo, utredare vid Transportstyrelsen, till TT.

För att få köra i klass 3 krävs det ett fordon som går på el eller vätgas, enligt förslaget. Klass 2 innebär att fordon som körs med bensin, diesel, etanol och gas måste uppfylla vissa miljökrav för att få köra där.

– Vi ser att miljözon klass 2 ger väldigt bra effekt mellan 2020 och 2025. Sedan börjar det ebba ut lite, säger Kristofer Elo.

Miljözon klass 3 bedöms ge en renare luft och en tystare stadsmiljö under en längre tid.

Enligt förslaget är det kommunerna som ska bestämma när och var bestämmelserna om miljözoner ska tillämpas.

Utredningen har överlämnats till näringsdepartementet.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024