loadingDe stora tillverkarnas nya elbilar dröjer. Volkswagens konceptbil ID ska finnas på marknaden 2020. Den ska klara upp till 60 mil på en laddning och ska enligt uppgift kosta lika mycket som en Golf diesel i dag. (Foto: Björn Ewenfeldt/TT)
De stora tillverkarnas nya elbilar dröjer. Volkswagens konceptbil ID ska finnas på marknaden 2020. Den ska klara upp till 60 mil på en laddning och ska enligt uppgift kosta lika mycket som en Golf diesel i dag. (Foto: Björn Ewenfeldt/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Bästa europeiska elbilarna dröjer

Epoch Times

Teslas elbilar kan fortsätta dominera i medierna ett bra tag till. De flesta europeiska biltillverkarna svarar just nu med vackra löften och prototyper.

Omställningen till eldrift är den största som branschen gjort och biljättarna är lika lätta att svänga runt som supertankers.

Volkswagenledningen var på torsdagen väldigt stolta över att kunna presentera konceptbilen ID på bilmässan i Paris. Den har allt som många bilköpare i Europa vill ha. Eldrift med en räckvidd upp till 60 mil på en laddning, en spännande design och ett pris som bör hamna under 300 000 kronor. Det är bara ett fel på bilen – den går inte att köpa förrän 2020. Det är ett år senare än då Volvo Cars hoppas ha sin första elbil på marknaden.

Volkswagengruppen har målet att sälja en miljon rena elbilar i 30 olika modeller 2025, men det är väldigt långt dit.

Lansering 2020

Mercedes-Benz lovar att ha tio elbilar på marknaden senast 2025 och premiärvisade på onsdagen en SUV-prototyp utan namn men som alla kommande elbilar går under samlingsnamnet Generation EQ.

Opel visar upp Ampera-e i Paris men det är i grunden egentligen amerikanska Chevrolet Bolt. Renault har uppdaterat sin småbil Zoe så att den klarar 40 mil på en laddning, men det lär inte räcka för att få folk att sluta dregla över Tesla.

Vad det handlar om är att de stora europeiska biljättarna, och för den delen alla stora ”gamla” tillverkare världen över, står inför den största omställningen sedan Henry Ford började tillverka bilar på löpande band för 100 år sedan.

344375h1024_1

Enligt Christian Senger, chef för Volkswagens elbilsutveckling, dröjer det ytterligare två-tre år innan den stora gruppen bilköpare kan tänka sig en elbil. (Foto: Björn Ewenfeldt/TT)

Utveckling tar tid

– Skiftet från förbränningsmotorer till eldrift kommer efter påtryckningar från konsumenterna. Men det är först runt 2020 som marknaden för elbilar börjar växa på allvar, inte minst beroende på skärpta utsläppskrav, säger Christian Senger, chef för elbilsutvecklingen inom Volkswagen, till TT.

– Men det tar tid att utveckla effektivare batterier till lägre priser, att ta fram nya plattformar och förändra produktionen. Det är också svårt att hitta nya medarbetare med rätt kompetens, men det gäller för alla tillverkare över hela världen, tillägger han.

Saknas efterfrågan

Ola Källenius, svensken i Mercedes-Benz koncernledning, påpekar också att den breda gruppen konsumenter ännu inte efterfrågar rena elbilar. Hybriderna, med både el- och förbränningsmotorer, kommer att vara intressanta ett bra tag till, anser han.

– Den stora efterfrågan på elbilar finns inte i dag, men den är på gång. Vi tror att intresset kommer att stiga gradvis, men det gör det också för hybrider, säger han till TT.

Tillverkarna är heller inte särskilt angelägna om att kasta bort de enorma investeringar som gjorts i dagens bilmodeller. För att bara ta ett exempel har Volvo Cars investerat omkring 10 miljarder kronor i de båda plattformar som bolaget i dag bygger sina bilar på. De utvecklades när bolaget inte hade några som helst planer på ren eldrift. Dagens effektiva bensin- och dieselmotorer har också utvecklats till gigantiska kostnader och Volkswagenchefen Matthias Müller slog här i Paris fast att de motorerna kommer att finnas kvar i åtminstone 20 år.

 (TT:s utsände i Paris)

Motormässan i Paris
Mässan i Paris, eller Mondial de l’Automobile, är ett av världens största evenemang inom bilvärlden. I år är mässan öppen för allmänheten den 1-16 oktober.
2014 besöktes Parismässan av drygt 1,25 miljoner personer.
Mässan alternerar mellan Paris och Frankfurt. Europas andra stora bilmässa arrangeras i Genève varje år.

 

(Inget ämne)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDe stora tillverkarnas nya elbilar dröjer. Volkswagens konceptbil ID ska finnas på marknaden 2020. Den ska klara upp till 60 mil på en laddning och ska enligt uppgift kosta lika mycket som en Golf diesel i dag. (Foto: Björn Ewenfeldt/TT)
De stora tillverkarnas nya elbilar dröjer. Volkswagens konceptbil ID ska finnas på marknaden 2020. Den ska klara upp till 60 mil på en laddning och ska enligt uppgift kosta lika mycket som en Golf diesel i dag. (Foto: Björn Ewenfeldt/TT)
Ekonomi & Näringsliv

Bästa europeiska elbilarna dröjer

Epoch Times

Teslas elbilar kan fortsätta dominera i medierna ett bra tag till. De flesta europeiska biltillverkarna svarar just nu med vackra löften och prototyper.

Omställningen till eldrift är den största som branschen gjort och biljättarna är lika lätta att svänga runt som supertankers.

Volkswagenledningen var på torsdagen väldigt stolta över att kunna presentera konceptbilen ID på bilmässan i Paris. Den har allt som många bilköpare i Europa vill ha. Eldrift med en räckvidd upp till 60 mil på en laddning, en spännande design och ett pris som bör hamna under 300 000 kronor. Det är bara ett fel på bilen – den går inte att köpa förrän 2020. Det är ett år senare än då Volvo Cars hoppas ha sin första elbil på marknaden.

Volkswagengruppen har målet att sälja en miljon rena elbilar i 30 olika modeller 2025, men det är väldigt långt dit.

Lansering 2020

Mercedes-Benz lovar att ha tio elbilar på marknaden senast 2025 och premiärvisade på onsdagen en SUV-prototyp utan namn men som alla kommande elbilar går under samlingsnamnet Generation EQ.

Opel visar upp Ampera-e i Paris men det är i grunden egentligen amerikanska Chevrolet Bolt. Renault har uppdaterat sin småbil Zoe så att den klarar 40 mil på en laddning, men det lär inte räcka för att få folk att sluta dregla över Tesla.

Vad det handlar om är att de stora europeiska biljättarna, och för den delen alla stora ”gamla” tillverkare världen över, står inför den största omställningen sedan Henry Ford började tillverka bilar på löpande band för 100 år sedan.

344375h1024_1

Enligt Christian Senger, chef för Volkswagens elbilsutveckling, dröjer det ytterligare två-tre år innan den stora gruppen bilköpare kan tänka sig en elbil. (Foto: Björn Ewenfeldt/TT)

Utveckling tar tid

– Skiftet från förbränningsmotorer till eldrift kommer efter påtryckningar från konsumenterna. Men det är först runt 2020 som marknaden för elbilar börjar växa på allvar, inte minst beroende på skärpta utsläppskrav, säger Christian Senger, chef för elbilsutvecklingen inom Volkswagen, till TT.

– Men det tar tid att utveckla effektivare batterier till lägre priser, att ta fram nya plattformar och förändra produktionen. Det är också svårt att hitta nya medarbetare med rätt kompetens, men det gäller för alla tillverkare över hela världen, tillägger han.

Saknas efterfrågan

Ola Källenius, svensken i Mercedes-Benz koncernledning, påpekar också att den breda gruppen konsumenter ännu inte efterfrågar rena elbilar. Hybriderna, med både el- och förbränningsmotorer, kommer att vara intressanta ett bra tag till, anser han.

– Den stora efterfrågan på elbilar finns inte i dag, men den är på gång. Vi tror att intresset kommer att stiga gradvis, men det gör det också för hybrider, säger han till TT.

Tillverkarna är heller inte särskilt angelägna om att kasta bort de enorma investeringar som gjorts i dagens bilmodeller. För att bara ta ett exempel har Volvo Cars investerat omkring 10 miljarder kronor i de båda plattformar som bolaget i dag bygger sina bilar på. De utvecklades när bolaget inte hade några som helst planer på ren eldrift. Dagens effektiva bensin- och dieselmotorer har också utvecklats till gigantiska kostnader och Volkswagenchefen Matthias Müller slog här i Paris fast att de motorerna kommer att finnas kvar i åtminstone 20 år.

 (TT:s utsände i Paris)

Motormässan i Paris
Mässan i Paris, eller Mondial de l’Automobile, är ett av världens största evenemang inom bilvärlden. I år är mässan öppen för allmänheten den 1-16 oktober.
2014 besöktes Parismässan av drygt 1,25 miljoner personer.
Mässan alternerar mellan Paris och Frankfurt. Europas andra stora bilmässa arrangeras i Genève varje år.

 

(Inget ämne)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024