Banverket satsar de närmaste tre åren två miljarder kronor för att minska tågförseningarna i Mälardalen, skriver Upsala Nya Tidning och Dagens Nyheter.
Bland annat ska felavhjälpningen tredubblas vid rusningstid och driftunderhållet öka kraftigt, enligt UNT.
Trängseln på spåret Stockholm-Uppsala har ökat de senaste åren, bland annat sedan Upptåget började gå söder om Uppsala till Upplands Väsby. Förra året ökade antalet förseningar och inställda tåg för pendeltrafiken, regionaltrafiken och även snabbtågen i Mälardalen. Därför kommer Banverket, SJ och SL att satsa mer än två miljarder kronor på att förbättra punktligheten.
En spårombyggnad vid Stockholms central – kostnad 400 miljoner kronor – ska förbättra framkomligheten för tågen, vilket gynnar resenärer mellan Uppsala och Stockholm, skriver UNT. Dessutom satsas 70 miljoner kronor på att förbättra växlar och spår mellan städerna. Driftunderhållet får 300 miljoner kronor extra och i Knivsta byggs signalsystemet om.
Situationen i Mälardalen beskrivs av Banverket som ”akut”. Den samlade mängden resenärsförseningar i Mälardalen summeras till runt 4,5 miljoner timmar per år, vilket innebär en årlig samhällsekonomisk förlust på 1,1 miljarder kronor, enligt Banverkets beräkningar.