loadingFärdskrivarna från planet som störtade med Polens president Lech Kaczynski ombord, på huvudkontoret för Kommittén för mellanstatlig luftfart i Moskva den 19 maj. Luftfartskommittén undersöker flygolyckan den 10 april - Polens värsta katastrof efter andra världskriget. (Foto: Natalia Kolesnikova/AFP/Getty Images)
Färdskrivarna från planet som störtade med Polens president Lech Kaczynski ombord, på huvudkontoret för Kommittén för mellanstatlig luftfart i Moskva den 19 maj. Luftfartskommittén undersöker flygolyckan den 10 april - Polens värsta katastrof efter andra världskriget. (Foto: Natalia Kolesnikova/AFP/Getty Images)
Utrikes

Avskrift av det polska flygplanets färdskrivare publicerad

Andrey Volkov, Epoch Times

Den polska regeringen släppte den emotsedda utskriften från den ”svarta lådan” från cockpiten i den polske presidentens plan som kraschade den 10 april och dödade alla 95 ombord. Avskriften visar att piloterna ignorerade upprepade varningar från planets automatiska varningssystem om att planet var på kollisionskurs.

Hela dokumentet offentliggörs på inrikesdepartementets webbplats.

Under flera minuter innan planet nådde trädtopparna och sedan kraschade hade planets terrängsensorer och varningssystem (TAWS) varnat piloterna och uppmanat dem att ta upp planet åtta gånger.

TWAS skickar ut varningar ifall ett flygplan har en farlig kurs mot jorden eller ett föremål.

Avskriften visar att piloterna kände till att landningsförhållandena var farliga. Det är oklart varför piloterna väntade tills det var för sent med att manövrera flygplanet bort från faran.

Inspelningen börjar kl 10:04 och avslutas 37 minuter senare vid 10:41, tidpunkten för olyckan.

Klockan 10:26 säger en pilot: ”Just nu, under rådande omständigheter, kommer vi inte att kunna landa. Vi ska försöka göra en inflygning, vi ska göra ett försök men troligtvis kommer det inte att gå.”

Den polska regeringen offentliggjorde den 41-sidiga avskriften för att hejda mediaspekulationer om orsakerna till kraschen. Officiella utredningar har dragit slutsatsen att felet låg hos piloterna. Ljudversion av utskriften kommer att finnas tillgänglig inom två till tre veckor.

Utskrifterna innehåller samtal mellan kabinpersonalen, markpersonalen och besättningen på det polska flygvapnets Yak-40 som hade lyckats landa på samma flygplats tidigare under dagen.

Avskriften bekräftar att en passagerare som inte tillhörde besättningen fanns i cockpiten och pratade med piloterna. Förra veckan hade polska tjänstemän sagt att en av de oidentifierade personerna var polska flygvapnets general Andrzej Blasik.

Det finns ingen samstämmighet mellan polska och ryska tjänstemän huruvida passageraren, som inte tillhörde besättningen, påverkat piloterna att fatta det slutliga beslutet att landa. Polska medier har allmänt spekulerat att presidenten kan ha beordrat piloten att landa. Det finns inga direkta bevis för detta i utskriften. Mycket av det inspelade samtalet är ensidigt och tvetydigt.

Klockan 10:26 säger en oidentifierad röst: ”Just nu har vi inte presidentens beslut om vad man ska göra härnäst.”

Polens dåvarande president Lech Kaczynski, hans hustru, och ett flygplan fullt med topptjänstemän dödades i kraschen i en dimmig skog nära Smolensk i Ryssland den 10 april.

Delegationen var på väg att högtidlighålla den 70:e årsdagen av massavrättningar av den polska eliten under andra världskriget i Katynskogen, ca 19 km från platsen för tragedin. 

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/36620/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFärdskrivarna från planet som störtade med Polens president Lech Kaczynski ombord, på huvudkontoret för Kommittén för mellanstatlig luftfart i Moskva den 19 maj. Luftfartskommittén undersöker flygolyckan den 10 april - Polens värsta katastrof efter andra världskriget. (Foto: Natalia Kolesnikova/AFP/Getty Images)
Färdskrivarna från planet som störtade med Polens president Lech Kaczynski ombord, på huvudkontoret för Kommittén för mellanstatlig luftfart i Moskva den 19 maj. Luftfartskommittén undersöker flygolyckan den 10 april - Polens värsta katastrof efter andra världskriget. (Foto: Natalia Kolesnikova/AFP/Getty Images)
Utrikes

Avskrift av det polska flygplanets färdskrivare publicerad

Andrey Volkov, Epoch Times

Den polska regeringen släppte den emotsedda utskriften från den ”svarta lådan” från cockpiten i den polske presidentens plan som kraschade den 10 april och dödade alla 95 ombord. Avskriften visar att piloterna ignorerade upprepade varningar från planets automatiska varningssystem om att planet var på kollisionskurs.

Hela dokumentet offentliggörs på inrikesdepartementets webbplats.

Under flera minuter innan planet nådde trädtopparna och sedan kraschade hade planets terrängsensorer och varningssystem (TAWS) varnat piloterna och uppmanat dem att ta upp planet åtta gånger.

TWAS skickar ut varningar ifall ett flygplan har en farlig kurs mot jorden eller ett föremål.

Avskriften visar att piloterna kände till att landningsförhållandena var farliga. Det är oklart varför piloterna väntade tills det var för sent med att manövrera flygplanet bort från faran.

Inspelningen börjar kl 10:04 och avslutas 37 minuter senare vid 10:41, tidpunkten för olyckan.

Klockan 10:26 säger en pilot: ”Just nu, under rådande omständigheter, kommer vi inte att kunna landa. Vi ska försöka göra en inflygning, vi ska göra ett försök men troligtvis kommer det inte att gå.”

Den polska regeringen offentliggjorde den 41-sidiga avskriften för att hejda mediaspekulationer om orsakerna till kraschen. Officiella utredningar har dragit slutsatsen att felet låg hos piloterna. Ljudversion av utskriften kommer att finnas tillgänglig inom två till tre veckor.

Utskrifterna innehåller samtal mellan kabinpersonalen, markpersonalen och besättningen på det polska flygvapnets Yak-40 som hade lyckats landa på samma flygplats tidigare under dagen.

Avskriften bekräftar att en passagerare som inte tillhörde besättningen fanns i cockpiten och pratade med piloterna. Förra veckan hade polska tjänstemän sagt att en av de oidentifierade personerna var polska flygvapnets general Andrzej Blasik.

Det finns ingen samstämmighet mellan polska och ryska tjänstemän huruvida passageraren, som inte tillhörde besättningen, påverkat piloterna att fatta det slutliga beslutet att landa. Polska medier har allmänt spekulerat att presidenten kan ha beordrat piloten att landa. Det finns inga direkta bevis för detta i utskriften. Mycket av det inspelade samtalet är ensidigt och tvetydigt.

Klockan 10:26 säger en oidentifierad röst: ”Just nu har vi inte presidentens beslut om vad man ska göra härnäst.”

Polens dåvarande president Lech Kaczynski, hans hustru, och ett flygplan fullt med topptjänstemän dödades i kraschen i en dimmig skog nära Smolensk i Ryssland den 10 april.

Delegationen var på väg att högtidlighålla den 70:e årsdagen av massavrättningar av den polska eliten under andra världskriget i Katynskogen, ca 19 km från platsen för tragedin. 

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/36620/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024