Idag har nästan alla affärer, inte minst leksaksaffärer, bakgrundsmusik och frestande skyltning som ska få oss att handla mer. I leksaksaffärerna finns dessutom ofta leksaker som låter och blinkar i grälla färger. Högtalare gör ljudlig reklam för varor. Skyltning med rörliga och blinkande leksaker ger ljud och ljus ifrån sig. Allt detta kan bli för mycket för den som är känslig, inte minst autistiska barn.
Det är svårt för barn och vuxna med autism att besöka en leksaksaffär. De blir lätt överväldigade av för mycket ljud och information. Det här har en stor leksakskedja i Storbritannien tagit fasta på, och anpassar miljön i butikerna för känsliga barn under en morgontimme en dag strax innan den stora julhandeln drar igång.
På söndag den 6 november kommer flera Toys R Us-varuhus i Storbritannien förändra shoppingmiljön i sina varuhus. Under en timme ska belysningen dämpas och fluorescerande ljus minskas. Det ska vara tyst i varuhuset utan bakgrundsmusik eller högtalarreklam. Skyltningen ska vara anpassad för barn med autism och man ska iordningställa tysta zoner, skriver The Telegraph.