loading(Foto: Pixabay)
(Foto: Pixabay)
Hälsa & Livsstil

Autistiska barn får en timme i brittiska leksaksaffärer

Epoch Times

Idag har nästan alla affärer, inte minst leksaksaffärer, bakgrundsmusik och frestande skyltning som ska få oss att handla mer. I leksaksaffärerna finns dessutom ofta leksaker som låter och blinkar i grälla färger. Högtalare gör ljudlig reklam för varor. Skyltning med rörliga och blinkande leksaker ger ljud och ljus ifrån sig. Allt detta kan bli för mycket för den som är känslig, inte minst autistiska barn.

Det är svårt för barn och vuxna med autism att besöka en leksaksaffär. De blir lätt överväldigade av för mycket ljud och information. Det här har en stor leksakskedja i Storbritannien tagit fasta på, och anpassar miljön i butikerna för känsliga barn under en morgontimme en dag strax innan den stora julhandeln drar igång.

På söndag den 6 november kommer flera Toys R Us-varuhus i Storbritannien förändra shoppingmiljön i sina varuhus. Under en timme ska belysningen dämpas och fluorescerande ljus minskas. Det ska vara tyst i varuhuset utan bakgrundsmusik eller högtalarreklam. Skyltningen ska vara anpassad för barn med autism och man ska iordningställa tysta zoner, skriver The Telegraph.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: Pixabay)
(Foto: Pixabay)
Hälsa & Livsstil

Autistiska barn får en timme i brittiska leksaksaffärer

Epoch Times

Idag har nästan alla affärer, inte minst leksaksaffärer, bakgrundsmusik och frestande skyltning som ska få oss att handla mer. I leksaksaffärerna finns dessutom ofta leksaker som låter och blinkar i grälla färger. Högtalare gör ljudlig reklam för varor. Skyltning med rörliga och blinkande leksaker ger ljud och ljus ifrån sig. Allt detta kan bli för mycket för den som är känslig, inte minst autistiska barn.

Det är svårt för barn och vuxna med autism att besöka en leksaksaffär. De blir lätt överväldigade av för mycket ljud och information. Det här har en stor leksakskedja i Storbritannien tagit fasta på, och anpassar miljön i butikerna för känsliga barn under en morgontimme en dag strax innan den stora julhandeln drar igång.

På söndag den 6 november kommer flera Toys R Us-varuhus i Storbritannien förändra shoppingmiljön i sina varuhus. Under en timme ska belysningen dämpas och fluorescerande ljus minskas. Det ska vara tyst i varuhuset utan bakgrundsmusik eller högtalarreklam. Skyltningen ska vara anpassad för barn med autism och man ska iordningställa tysta zoner, skriver The Telegraph.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024