loadingBild tagen i september 2003 av Ferretti-jakt på den 26:e Cannes lustjachtsmässa. (Foto: AFP/Pascal Guyot)
Bild tagen i september 2003 av Ferretti-jakt på den 26:e Cannes lustjachtsmässa. (Foto: AFP/Pascal Guyot)
Utrikes

Åtta kända italienska varumärken ägs nu av kineser

Laura Cozzolino, Epoch Times

Alltifrån bilar, skor och utsökt mat har varumärket ”Made in Italy” varit känt för i hela världen som ett tecken på kvalitet och yrkeskunnande, och för italienarna har det varit en källa till nationell stolthet. Dock kan detta komma att ändras i samband med Italiens nuvarande ekonomiska problem.

Det ena efter det andra hamnar italienska företag i utländska händer som offer för den kritiska ekonomiska situationen och bristen på skydd av en instabil regering. Kinesiska investeringar är för närvarande inriktade på Made in Italy-varumärket.

Listan på de italienska varumärken som ägs av kineser växer.

1. Ferretti-gruppen, som tillverkar lyxjakter, kontrollerar åtta varumärken: Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram Yacht, Inc., Riva S.p.A., Mochi Craft, CRN och Custom Line. I januari 2012 köptes Ferretti av Kinas statligt ägda Weichai Holding Group Co., Ltd., ett dotterbolag till Shandong Heavy Industry Co., Ltd., Kinas största bulldozertillverkare. 

2. Majoriteten av lagret för lyxbilstillverkaren De Tomaso Automobili SpA såldes i februari 2012 till italienska företaget Car Luxury Investment, ett företag som ägs av den kinesiska investeringsgruppen Hotork.

3. Fiorucci Foods, en ledande producent av italienska grisköttprodukter, inklusive Prosciutto di Parma, Prosciutto di San Daniele och Mortadella Bologna, kommer snart att bli kinesiska livsmedel. Fiorucci köptes av Madrid-baserade Campofrio-matkedjan i januari 2011. Tre år tidigare slog Campofrio ihop sig med den amerikanska köttproducenten Smithfield, vilket Shuanghui International Holdings nu är redo att köpa. Den 24 september ville Smithfields aktieägare rösta om ett 7,1 miljarder dollars övertagande, vilket skulle vara ett kinesiskt företags största övertagande någonsin av ett amerikanskt företag.

4. Det italienska modemärket Miss Sixty, som i sin varumärkesportfölj har Energie, Killah, Refrigiwear och Murphy & Nye, köptes under 2012 av Trendy International Group. Trendy har sitt huvudkontor i Guangzhou i södra Kina.

5. Det Italienska lyxmodevaruhuset Cerruti, (mest känt för sina ullkostymer för män) och 1881-parfym, köptes i december 2010 av Li & Fung Group Trinity. Det Hong Kong-baserade företaget köpte Cerruti för 70 miljoner dollar.

6. Desmo, toskansk tillverkare av fina plånböcker i läder, ägs numera av den kinesiska medborgaren Shara Lin , tidigare Suping Liu.

7. Benelli, som tillverkat fina motorcyklar i nära 100 år, ägs nu av företaget Qianjiang Group, baserat i Wenling, Kina.

8. I en transaktion med utbetalning ”allt i kontanter” i september 2008, köptes 100 procent av Milano-baserad betongtillverkare CIFA SpA av ett konsortium bestående av Changsha Zoomlion Heavy Industry Science and Technology Development Co.

Den kinesiska köpraserin är inte bara ute efter att köpa inom tillverkningsindustrin. Kinesiska intressen köpte nyligen sin första gård i Gallo Nero, i traditionella Chianti-området i Toscana, känd för sitt vin och sin olivolja och anses vara en symbol för italiensk jordbruksproduktion.

Lyxiga italienska fastigheter är också till salu på kinesiska webbplatser som Juwai.com och Propgoluxury.com, som listar högt värderade fastigheter i kända turistområden i Italien och runt om i världen. Finns det köpare är Italien till salu.

Välkommen till det nya varumärket: ”Var tillverkat i Italien” (Was Made in Italy).

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBild tagen i september 2003 av Ferretti-jakt på den 26:e Cannes lustjachtsmässa. (Foto: AFP/Pascal Guyot)
Bild tagen i september 2003 av Ferretti-jakt på den 26:e Cannes lustjachtsmässa. (Foto: AFP/Pascal Guyot)
Utrikes

Åtta kända italienska varumärken ägs nu av kineser

Laura Cozzolino, Epoch Times

Alltifrån bilar, skor och utsökt mat har varumärket ”Made in Italy” varit känt för i hela världen som ett tecken på kvalitet och yrkeskunnande, och för italienarna har det varit en källa till nationell stolthet. Dock kan detta komma att ändras i samband med Italiens nuvarande ekonomiska problem.

Det ena efter det andra hamnar italienska företag i utländska händer som offer för den kritiska ekonomiska situationen och bristen på skydd av en instabil regering. Kinesiska investeringar är för närvarande inriktade på Made in Italy-varumärket.

Listan på de italienska varumärken som ägs av kineser växer.

1. Ferretti-gruppen, som tillverkar lyxjakter, kontrollerar åtta varumärken: Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram Yacht, Inc., Riva S.p.A., Mochi Craft, CRN och Custom Line. I januari 2012 köptes Ferretti av Kinas statligt ägda Weichai Holding Group Co., Ltd., ett dotterbolag till Shandong Heavy Industry Co., Ltd., Kinas största bulldozertillverkare. 

2. Majoriteten av lagret för lyxbilstillverkaren De Tomaso Automobili SpA såldes i februari 2012 till italienska företaget Car Luxury Investment, ett företag som ägs av den kinesiska investeringsgruppen Hotork.

3. Fiorucci Foods, en ledande producent av italienska grisköttprodukter, inklusive Prosciutto di Parma, Prosciutto di San Daniele och Mortadella Bologna, kommer snart att bli kinesiska livsmedel. Fiorucci köptes av Madrid-baserade Campofrio-matkedjan i januari 2011. Tre år tidigare slog Campofrio ihop sig med den amerikanska köttproducenten Smithfield, vilket Shuanghui International Holdings nu är redo att köpa. Den 24 september ville Smithfields aktieägare rösta om ett 7,1 miljarder dollars övertagande, vilket skulle vara ett kinesiskt företags största övertagande någonsin av ett amerikanskt företag.

4. Det italienska modemärket Miss Sixty, som i sin varumärkesportfölj har Energie, Killah, Refrigiwear och Murphy & Nye, köptes under 2012 av Trendy International Group. Trendy har sitt huvudkontor i Guangzhou i södra Kina.

5. Det Italienska lyxmodevaruhuset Cerruti, (mest känt för sina ullkostymer för män) och 1881-parfym, köptes i december 2010 av Li & Fung Group Trinity. Det Hong Kong-baserade företaget köpte Cerruti för 70 miljoner dollar.

6. Desmo, toskansk tillverkare av fina plånböcker i läder, ägs numera av den kinesiska medborgaren Shara Lin , tidigare Suping Liu.

7. Benelli, som tillverkat fina motorcyklar i nära 100 år, ägs nu av företaget Qianjiang Group, baserat i Wenling, Kina.

8. I en transaktion med utbetalning ”allt i kontanter” i september 2008, köptes 100 procent av Milano-baserad betongtillverkare CIFA SpA av ett konsortium bestående av Changsha Zoomlion Heavy Industry Science and Technology Development Co.

Den kinesiska köpraserin är inte bara ute efter att köpa inom tillverkningsindustrin. Kinesiska intressen köpte nyligen sin första gård i Gallo Nero, i traditionella Chianti-området i Toscana, känd för sitt vin och sin olivolja och anses vara en symbol för italiensk jordbruksproduktion.

Lyxiga italienska fastigheter är också till salu på kinesiska webbplatser som Juwai.com och Propgoluxury.com, som listar högt värderade fastigheter i kända turistområden i Italien och runt om i världen. Finns det köpare är Italien till salu.

Välkommen till det nya varumärket: ”Var tillverkat i Italien” (Was Made in Italy).

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024