loadingShen Yun Performing Arts fick stående ovationer på Merriam Theater i Philadelphia, USA, fredagen den 6 januari 2012. (Foto: Edward Dai/ The Epoch Times)
Shen Yun Performing Arts fick stående ovationer på Merriam Theater i Philadelphia, USA, fredagen den 6 januari 2012. (Foto: Edward Dai/ The Epoch Times)
Shen Yun

Återupplivar och representerar den kinesiska kulturen

Christine Lin, Epoch Times

Nästintill förlorad i öst reser sig essensen av en svunnen kultur åter i väst. Detta är del åtta av nio i en serie som utforskar traditionell kinesisk kultur och uppenbarar en djupare förståelse av det geniala hos det New York-baserade klassiska kinesiska danskompaniet Shen Yun Performing Arts.

Sofistikerade danstekniker, en orkester med instrument från såväl öst som väst, vackra dräkter och häpnadsväckande bakgrundscenerier – det här är Shen Yun vid första anblicken. Det är lätt för publiken att se den skönhet och fantasi som föreställningen andas.

För nybörjare är det en vacker och charmerande teaterupplevelse. För många kineser runtom i världen har Shen Yun dock kommit att representera någonting mycket större; en räddare och fackelbärare för deras dyrbara och autentiska kultur.

Värden som anständighet och visdom, respekt för himlen och tron på gudomlig vedergällning kommer från Kinas tre religioner: konfucianismen, buddhismen och taoismen, som är den traditionella kinesiska kulturens essens. Men i och med den kinesiska kommunistregimens systematiska attacker har den traditionella kulturen i stort sett gått förlorad.

Kina har sedan urminnes tider kallats för det ”Himmelska riket”. Benämningen härrör ur tron att gudomar genom de olika dynastierna överförde en rik och omfattande kultur till kineserna. Man anser att den kinesiska kulturen är ”gudomligt inspirerad”.

Genom en kontinuerligt nedtecknad historia på 5 000 år, tillskrev forntida kineser många av de största framgångarna inom vetenskap och humaniora gudomar. Till exempel var det guden Cang Jie som skapade de kinesiska tecknen, Shennong gav människan jordbruket och Suiren visade hur man använder eld.

Kinas tre religioner har utgjort grunden för den kinesiska civilisationen. Den taoistiska läran systematiserades av Lao Zi för mer än 2 500 år sedan i boken Tao Te Ching. Boken förklarar det mystiska universums väg, vilken han kallar för Tao.

Konfucianismen betonar en moralkodex för makten, familjen och individuellt uppförande. Konfucius, (551–479 f Kr) och hans läror var vägledande för näst intill alla de kinesiska dynastierna med början i Handynastin. Alla som önskade bli en ämbetsman var tvungna att klara proven för civiltjänst, vilka på ett övergripande vis testade deras förståelse av de konfucianska klassikerna och deras moral lära.

År 67 e Kr kom buddhismen till Kina från det forntida Indien. Dess fokus på personlig räddning och meditation hade en djupgående effekt på den kinesiska kulturen, vilken har kvartsått fram till idag.

Under påverkan av dessa trosuppfattningar har den kinesiska kulturen gett upphov till ett rikt och djupgående värderingssystem. Koncept som ”människa och natur måste vara i balans”, ”respektera himlen för att veta sitt öde” och de fem huvudsakliga dygderna medkänsla, rättfärdighet, anständighet, visdom och trofasthet kommer alla från dessa tre religioners läror, och den traditionella kinesiska livsstilen bands oupplösligt till dessa idéer.

Det var också under ledning av dessa grundsatser som handel, diplomati, juridik, konst, medicin och teknik blomstrade på ett unikt kinesiskt vis. Innovationer som papper, boktryckarkonsten, kompassen och krutet uppfanns i Kina, långt innan de upptäcktes i Europa.

Under de sista 60 åren med kommunistiskt styre har den traditionella kinesiska kulturens grund i stort sätt förlorats. Man påtvingade samhället ateism och socialismen skulle bli folkets nya religion.

För att sända budskap om slutet på den gamla världen, inte bara förstörde kommunistregimen kulturmiljöer, tempel och reliker som började i och med kulturrevolutionen på 60-talet, och 70-talet, utan skapade en egen kultur av våld, och försöker legitimera den genom konst. Propagandistiska pjäser, filmer och sånger hyllar regimens makt, istället för den traditionella respekten för den kinesiska kulturens gudomliga arv.

Idag hävdar den kinesiska regimen att de återupplivar traditionell kinesisk kultur genom utbildningscenter för det kinesiska språket och kulturutbyten med andra länder. Men allt detta tjänar bara syftet att främja partikulturen och inte den kulturen som tillhörde det kinesiska folkets förfäder. De kinesiska förfädernas kultur har avskiljts från de moderna kineserna.

Med tidens gång och åtskilliga generationer senare, var denna sanna, gudomligt inspirerade kinesiska kultur på gränsen till förintelse. Det var med stor brådska som New York-baserade Shen Yun Performing Arts bildades år 2006 av kinesiska artister som bosatt sig i utlandet. De ser som sitt uppdrag att återuppliva den 5 000-åriga gudomligt inspirerade kinesiska kulturen.

Genom att presentera den kinesiska kulturen inom ramen för konfucianismens, buddhismens och taoismens inflytande i det dagliga livet, lyckas Shen Yun fånga den kinesiska kulturens oförfalskade essens, såsom den har utvecklats under århundraden.

– Shen Yun har manifesterat den kinesiska kulturens anda autentiskt och grundligt. Jag är djupt rörd (av framträdandet), sade Liang Huaimao till Epoch Times i Taiwan, efter ett av Shen Yuns framföranden i Taipei i Mars 2010.

Liang är vd för föreningen som utvecklar det kinesiska folkets kultur i Taipei, (Chinese Nation Cultural Development Association).

– Det finns en stor bredd i den inhemska kinesiska kulturen. Eftersom kultur är liv, är det mycket rörande att se Shen Yun framträda, sade Liang.

Shen Yun gav honom en andlig gåva, som han beskrev som ”hjärtskärande”.


Den kinesiska kalligrafimästaren Huang Qunying såg Shen Yun Performing Arts föreställning i Taoyuan. (Foto: Liang Shujiang/ The Epoch Times)

Den kinesiska kalligrafimästaren Huang Qunying såg Shen Yun Performing Arts föreställning i Taoyuan. (Foto: Liang Shujiang/ The Epoch Times)

Det 92-årige underbarnet Huang Qunying som är konstnär, målare, poet och kalligraf, såg Shen Yun för första gången 2009 och blev mycket berörd. När han återsåg dem i mars 2011 i Taoyuan, Taiwan, hade han tagit med sig åtta gäster, inräknat sin hustru, dotter och elever.

– Shen Yun är en idealisk utbildningsform genom underhållning, en fontän som kan inspirera livets visdom, källan till kulturkonst och är höjdpunkten av sanningsenlighet, elegans och skönhet, berättade Huang glatt för Epoch Times:

På tal om Shen Yun’s inverkan på samhället sade Huang:

– Shen Yun har blandat essenserna från tradition, historia, kultur, etik, moral och modern teknologi i en utsökt konstform som kan rena människors hjärtan och göra samhället mer fridfullt.

Han sade också att Shen Yun får publiken att känna sig ”berörda och upprymda”.

Li Chiao, tidigare politisk rådgivare till Taiwans president, och vinnare av det nationella konstpriset 2006, sade till Epoch Times efter en föreställning i Taipei att ”Shen Yun har fullt ut visat den kinesiska kulturens kvintessens och härlighet”.

Han tillade att Shen Yuns föreställning, ”rehabiliterar sanningen om den kinesiska kulturen.”

Översatt från engelska.

För mer information om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, besök: Shenyunpreformingarts.org/learn.

Epoch Times är mediepartner till Shen Yun Performing Arts, som har börjat en helt ny världsturné 2012. Showen kommer till Cirkus i Stockholm den 4, 5 och 6 april 2012.

För mer info om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, om världsturnén 2012, biljetter och kalendern: sv.shenyunperformingarts.org

Mest lästa

Rekommenderat

loadingShen Yun Performing Arts fick stående ovationer på Merriam Theater i Philadelphia, USA, fredagen den 6 januari 2012. (Foto: Edward Dai/ The Epoch Times)
Shen Yun Performing Arts fick stående ovationer på Merriam Theater i Philadelphia, USA, fredagen den 6 januari 2012. (Foto: Edward Dai/ The Epoch Times)
Shen Yun

Återupplivar och representerar den kinesiska kulturen

Christine Lin, Epoch Times

Nästintill förlorad i öst reser sig essensen av en svunnen kultur åter i väst. Detta är del åtta av nio i en serie som utforskar traditionell kinesisk kultur och uppenbarar en djupare förståelse av det geniala hos det New York-baserade klassiska kinesiska danskompaniet Shen Yun Performing Arts.

Sofistikerade danstekniker, en orkester med instrument från såväl öst som väst, vackra dräkter och häpnadsväckande bakgrundscenerier – det här är Shen Yun vid första anblicken. Det är lätt för publiken att se den skönhet och fantasi som föreställningen andas.

För nybörjare är det en vacker och charmerande teaterupplevelse. För många kineser runtom i världen har Shen Yun dock kommit att representera någonting mycket större; en räddare och fackelbärare för deras dyrbara och autentiska kultur.

Värden som anständighet och visdom, respekt för himlen och tron på gudomlig vedergällning kommer från Kinas tre religioner: konfucianismen, buddhismen och taoismen, som är den traditionella kinesiska kulturens essens. Men i och med den kinesiska kommunistregimens systematiska attacker har den traditionella kulturen i stort sett gått förlorad.

Kina har sedan urminnes tider kallats för det ”Himmelska riket”. Benämningen härrör ur tron att gudomar genom de olika dynastierna överförde en rik och omfattande kultur till kineserna. Man anser att den kinesiska kulturen är ”gudomligt inspirerad”.

Genom en kontinuerligt nedtecknad historia på 5 000 år, tillskrev forntida kineser många av de största framgångarna inom vetenskap och humaniora gudomar. Till exempel var det guden Cang Jie som skapade de kinesiska tecknen, Shennong gav människan jordbruket och Suiren visade hur man använder eld.

Kinas tre religioner har utgjort grunden för den kinesiska civilisationen. Den taoistiska läran systematiserades av Lao Zi för mer än 2 500 år sedan i boken Tao Te Ching. Boken förklarar det mystiska universums väg, vilken han kallar för Tao.

Konfucianismen betonar en moralkodex för makten, familjen och individuellt uppförande. Konfucius, (551–479 f Kr) och hans läror var vägledande för näst intill alla de kinesiska dynastierna med början i Handynastin. Alla som önskade bli en ämbetsman var tvungna att klara proven för civiltjänst, vilka på ett övergripande vis testade deras förståelse av de konfucianska klassikerna och deras moral lära.

År 67 e Kr kom buddhismen till Kina från det forntida Indien. Dess fokus på personlig räddning och meditation hade en djupgående effekt på den kinesiska kulturen, vilken har kvartsått fram till idag.

Under påverkan av dessa trosuppfattningar har den kinesiska kulturen gett upphov till ett rikt och djupgående värderingssystem. Koncept som ”människa och natur måste vara i balans”, ”respektera himlen för att veta sitt öde” och de fem huvudsakliga dygderna medkänsla, rättfärdighet, anständighet, visdom och trofasthet kommer alla från dessa tre religioners läror, och den traditionella kinesiska livsstilen bands oupplösligt till dessa idéer.

Det var också under ledning av dessa grundsatser som handel, diplomati, juridik, konst, medicin och teknik blomstrade på ett unikt kinesiskt vis. Innovationer som papper, boktryckarkonsten, kompassen och krutet uppfanns i Kina, långt innan de upptäcktes i Europa.

Under de sista 60 åren med kommunistiskt styre har den traditionella kinesiska kulturens grund i stort sätt förlorats. Man påtvingade samhället ateism och socialismen skulle bli folkets nya religion.

För att sända budskap om slutet på den gamla världen, inte bara förstörde kommunistregimen kulturmiljöer, tempel och reliker som började i och med kulturrevolutionen på 60-talet, och 70-talet, utan skapade en egen kultur av våld, och försöker legitimera den genom konst. Propagandistiska pjäser, filmer och sånger hyllar regimens makt, istället för den traditionella respekten för den kinesiska kulturens gudomliga arv.

Idag hävdar den kinesiska regimen att de återupplivar traditionell kinesisk kultur genom utbildningscenter för det kinesiska språket och kulturutbyten med andra länder. Men allt detta tjänar bara syftet att främja partikulturen och inte den kulturen som tillhörde det kinesiska folkets förfäder. De kinesiska förfädernas kultur har avskiljts från de moderna kineserna.

Med tidens gång och åtskilliga generationer senare, var denna sanna, gudomligt inspirerade kinesiska kultur på gränsen till förintelse. Det var med stor brådska som New York-baserade Shen Yun Performing Arts bildades år 2006 av kinesiska artister som bosatt sig i utlandet. De ser som sitt uppdrag att återuppliva den 5 000-åriga gudomligt inspirerade kinesiska kulturen.

Genom att presentera den kinesiska kulturen inom ramen för konfucianismens, buddhismens och taoismens inflytande i det dagliga livet, lyckas Shen Yun fånga den kinesiska kulturens oförfalskade essens, såsom den har utvecklats under århundraden.

– Shen Yun har manifesterat den kinesiska kulturens anda autentiskt och grundligt. Jag är djupt rörd (av framträdandet), sade Liang Huaimao till Epoch Times i Taiwan, efter ett av Shen Yuns framföranden i Taipei i Mars 2010.

Liang är vd för föreningen som utvecklar det kinesiska folkets kultur i Taipei, (Chinese Nation Cultural Development Association).

– Det finns en stor bredd i den inhemska kinesiska kulturen. Eftersom kultur är liv, är det mycket rörande att se Shen Yun framträda, sade Liang.

Shen Yun gav honom en andlig gåva, som han beskrev som ”hjärtskärande”.


Den kinesiska kalligrafimästaren Huang Qunying såg Shen Yun Performing Arts föreställning i Taoyuan. (Foto: Liang Shujiang/ The Epoch Times)

Den kinesiska kalligrafimästaren Huang Qunying såg Shen Yun Performing Arts föreställning i Taoyuan. (Foto: Liang Shujiang/ The Epoch Times)

Det 92-årige underbarnet Huang Qunying som är konstnär, målare, poet och kalligraf, såg Shen Yun för första gången 2009 och blev mycket berörd. När han återsåg dem i mars 2011 i Taoyuan, Taiwan, hade han tagit med sig åtta gäster, inräknat sin hustru, dotter och elever.

– Shen Yun är en idealisk utbildningsform genom underhållning, en fontän som kan inspirera livets visdom, källan till kulturkonst och är höjdpunkten av sanningsenlighet, elegans och skönhet, berättade Huang glatt för Epoch Times:

På tal om Shen Yun’s inverkan på samhället sade Huang:

– Shen Yun har blandat essenserna från tradition, historia, kultur, etik, moral och modern teknologi i en utsökt konstform som kan rena människors hjärtan och göra samhället mer fridfullt.

Han sade också att Shen Yun får publiken att känna sig ”berörda och upprymda”.

Li Chiao, tidigare politisk rådgivare till Taiwans president, och vinnare av det nationella konstpriset 2006, sade till Epoch Times efter en föreställning i Taipei att ”Shen Yun har fullt ut visat den kinesiska kulturens kvintessens och härlighet”.

Han tillade att Shen Yuns föreställning, ”rehabiliterar sanningen om den kinesiska kulturen.”

Översatt från engelska.

För mer information om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, besök: Shenyunpreformingarts.org/learn.

Epoch Times är mediepartner till Shen Yun Performing Arts, som har börjat en helt ny världsturné 2012. Showen kommer till Cirkus i Stockholm den 4, 5 och 6 april 2012.

För mer info om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, om världsturnén 2012, biljetter och kalendern: sv.shenyunperformingarts.org

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024