loadingSeron Shinn Chau. (Foto: Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)
Seron Shinn Chau. (Foto: Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)
Shen Yun

Artistprofil: Seron Chau

John Nania - Epoch Times

Vid sin framstående audition i Sydney 2007, räknade Seron Shinn Chau till runt 60 kandidater som aspirerade till den ansedda Fei Tian Academy. Domarna sade inte ett ord till henne under tiden då deltagarna reducerades genom olika tester och övningar. Men de iakttog henne, och slutligen pekade de på henne och ytterligare en sökande, och tog dem backstage för att visa dem specifika metoder för teknik och dans.

Det var till slut Chau som fick platsen på den rigorösa och givande utbildningen. Det är ett program som gav henne en plats som dansare i Shen Yun Performing Arts, som är världsledande inom klassisk kinesisk dans.

Efter den lyckade auditionen har hon börjat i Shen Yuns New York Company genom Fei Tian Academy of the Arts, och turnerat runt i dussintals städer på fyra kontinenter.

Chau växte upp i Australien. Engelska är hennes förstaspråk, men hon talar även kantonesiska och mandarin. Hon gick sju år i en kinesisk skola i Australien, men hon säger:

– Jag lärde mig mycket om mitt arv när jag dansade med Shen Yun.

Dansens ”känsla”

– Kinesisk dans handlar inte enbart om teknik. Det handlar om ”shen yun shen fa”, känslan av klassisk kinesisk dans. Det är något man aldrig blir fullärd i, oavsett hur avancerad man är som dansare, för det har att göra med den kinesiska kulturen, säger Chau.

Hon fördjupar sig i begreppet ”känsla” i kinesisk dans:

– För tjejer finns de vackra sakerna. Klassisk kinesisk dans innehåller rörelser som representerar att man är den blyga sortens flicka, en rekorderlig, anspråkslös kinesisk kvinna. Men det finns också rörelser som representerar att man är en stark tjej, kanske du representerar en krigare.

– När man dansar med ett svärd är det en helt annan känsla än när man dansar med vackra, fluffiga små solfjädrar eller en näsduk.

Enastående uttrycksfullhet

Chau är känd för sin enastående uttrycksfullhet på scenen. Denna styrka lyfter hon fram i sina framträdanden.

Chau avancerade till semifinal i NTD Televisions internationella klassiska danstävling 2011.

Hon porträtterade den mytiska karaktären Chang’e från Shen Yun’s dansföreställning ”Kvinnan på månen”.

Legenden säger att Chang’e dricker ett elixir som gör henne odödlig, och flyger till månen. I sitt framförande förkroppsligade Chau skönhet och grace i en lång, böljande gyllene orange klänning som accentuerade hennes eleganta snurrörelser.

Utöver klassiska kinesiska dansstycken, framför Shen Yun etniska folkdanser. De etniska danserna kan bland andra vara tibetanska, mongoliska, från Dai-, eller Yifolket eller koreanska. Chau berättar vilken bredd de olika etniska danserna kräver:

– De har alla sina egna stilar, de är alla distinkta. Vi måste lära oss så många etniciteter. Somliga [i andra danskompanier], kanske specialiserar sig på låt säga mongoliska, men som Fei Tian-dansare i Shen Yun har vi kanske fem olika etniska danser, och vi måste lära oss dem alla, och utföra dem alla så att vi dansar dem med känsla. Man behöver få in djupet i dem.

Chau säger att hon är lite av en perfektionist, och bekräftar att kinesisk dans som konstform har en obegränsad potential.

– Man mognar i sin förståelse av vad man håller på med, i och med varje uppträdande och turné. Programmen blir tuffare och tuffare för varje år.

Publikens uppskattning

Dansarna tränar och studerar verkligen hårt större delen av året, och har en omkring fem månader lång säsong med uppträdanden.

– Det är verkligen värt det, att uppträda inför publik, och allt hårt arbete. Man väntar otåligt på att få uppträda och åka på turné, och ibland när man är på turné väntar man på att få vila, säger Chau.

– När man som artist ser publikens reaktioner, förändrar det hur man ser på saker. Man känner helt enkelt att det är värt det.

Hon förklarade hur hon ser på Shen Yun’s speciella uppdrag som konstföretag.

– Vi försöker att återuppväcka kinesisk kultur med Shen Yun, och jag känner mig mycket hedrad av att få vara en del av föreställningarna. Vi får mycket feedback från publiken, speciellt från kineser. De säger alltid: ”Shen Yun är Kinas framtid”, för mycket av Kinas mest traditionella, grundläggande kultur har fallit i glömska, speciellt hos ungdomarna, eftersom kommunistpartiet har förstört för mycket av den.

Hon syftar på kulturrevolutionen och andra massrörelser som den nuvarande regimen genomfört för att radera, eller förvrida kinesisk historia och traditionell kultur för regimens egna syften.

Shen Yun, däremot, menar Chua, syftar till att återuppliva och återställa Kinas fem tusen år långa historia, berättelser om hjältemod och dygd, och konst fylld med de mest ädla egenskaper hos mänskligheten.

– Jag antar att vi, genom den klassiska kinesiska dansens språk, är som pionjärer för framtiden, som återuppväcker den kinesiska kulturen.

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSeron Shinn Chau. (Foto: Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)
Seron Shinn Chau. (Foto: Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)
Shen Yun

Artistprofil: Seron Chau

John Nania - Epoch Times

Vid sin framstående audition i Sydney 2007, räknade Seron Shinn Chau till runt 60 kandidater som aspirerade till den ansedda Fei Tian Academy. Domarna sade inte ett ord till henne under tiden då deltagarna reducerades genom olika tester och övningar. Men de iakttog henne, och slutligen pekade de på henne och ytterligare en sökande, och tog dem backstage för att visa dem specifika metoder för teknik och dans.

Det var till slut Chau som fick platsen på den rigorösa och givande utbildningen. Det är ett program som gav henne en plats som dansare i Shen Yun Performing Arts, som är världsledande inom klassisk kinesisk dans.

Efter den lyckade auditionen har hon börjat i Shen Yuns New York Company genom Fei Tian Academy of the Arts, och turnerat runt i dussintals städer på fyra kontinenter.

Chau växte upp i Australien. Engelska är hennes förstaspråk, men hon talar även kantonesiska och mandarin. Hon gick sju år i en kinesisk skola i Australien, men hon säger:

– Jag lärde mig mycket om mitt arv när jag dansade med Shen Yun.

Dansens ”känsla”

– Kinesisk dans handlar inte enbart om teknik. Det handlar om ”shen yun shen fa”, känslan av klassisk kinesisk dans. Det är något man aldrig blir fullärd i, oavsett hur avancerad man är som dansare, för det har att göra med den kinesiska kulturen, säger Chau.

Hon fördjupar sig i begreppet ”känsla” i kinesisk dans:

– För tjejer finns de vackra sakerna. Klassisk kinesisk dans innehåller rörelser som representerar att man är den blyga sortens flicka, en rekorderlig, anspråkslös kinesisk kvinna. Men det finns också rörelser som representerar att man är en stark tjej, kanske du representerar en krigare.

– När man dansar med ett svärd är det en helt annan känsla än när man dansar med vackra, fluffiga små solfjädrar eller en näsduk.

Enastående uttrycksfullhet

Chau är känd för sin enastående uttrycksfullhet på scenen. Denna styrka lyfter hon fram i sina framträdanden.

Chau avancerade till semifinal i NTD Televisions internationella klassiska danstävling 2011.

Hon porträtterade den mytiska karaktären Chang’e från Shen Yun’s dansföreställning ”Kvinnan på månen”.

Legenden säger att Chang’e dricker ett elixir som gör henne odödlig, och flyger till månen. I sitt framförande förkroppsligade Chau skönhet och grace i en lång, böljande gyllene orange klänning som accentuerade hennes eleganta snurrörelser.

Utöver klassiska kinesiska dansstycken, framför Shen Yun etniska folkdanser. De etniska danserna kan bland andra vara tibetanska, mongoliska, från Dai-, eller Yifolket eller koreanska. Chau berättar vilken bredd de olika etniska danserna kräver:

– De har alla sina egna stilar, de är alla distinkta. Vi måste lära oss så många etniciteter. Somliga [i andra danskompanier], kanske specialiserar sig på låt säga mongoliska, men som Fei Tian-dansare i Shen Yun har vi kanske fem olika etniska danser, och vi måste lära oss dem alla, och utföra dem alla så att vi dansar dem med känsla. Man behöver få in djupet i dem.

Chau säger att hon är lite av en perfektionist, och bekräftar att kinesisk dans som konstform har en obegränsad potential.

– Man mognar i sin förståelse av vad man håller på med, i och med varje uppträdande och turné. Programmen blir tuffare och tuffare för varje år.

Publikens uppskattning

Dansarna tränar och studerar verkligen hårt större delen av året, och har en omkring fem månader lång säsong med uppträdanden.

– Det är verkligen värt det, att uppträda inför publik, och allt hårt arbete. Man väntar otåligt på att få uppträda och åka på turné, och ibland när man är på turné väntar man på att få vila, säger Chau.

– När man som artist ser publikens reaktioner, förändrar det hur man ser på saker. Man känner helt enkelt att det är värt det.

Hon förklarade hur hon ser på Shen Yun’s speciella uppdrag som konstföretag.

– Vi försöker att återuppväcka kinesisk kultur med Shen Yun, och jag känner mig mycket hedrad av att få vara en del av föreställningarna. Vi får mycket feedback från publiken, speciellt från kineser. De säger alltid: ”Shen Yun är Kinas framtid”, för mycket av Kinas mest traditionella, grundläggande kultur har fallit i glömska, speciellt hos ungdomarna, eftersom kommunistpartiet har förstört för mycket av den.

Hon syftar på kulturrevolutionen och andra massrörelser som den nuvarande regimen genomfört för att radera, eller förvrida kinesisk historia och traditionell kultur för regimens egna syften.

Shen Yun, däremot, menar Chua, syftar till att återuppliva och återställa Kinas fem tusen år långa historia, berättelser om hjältemod och dygd, och konst fylld med de mest ädla egenskaper hos mänskligheten.

– Jag antar att vi, genom den klassiska kinesiska dansens språk, är som pionjärer för framtiden, som återuppväcker den kinesiska kulturen.

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024