Christer Svensson, frilansande journalist och tv-profil, såg öppningsföreställningen av Chinese Spectacular på skärtorsdagen i Stockholm.
– Jag såg intervjun på SVT:s kulturnyheter och tycker inte att det de visade där om föreställningen representerade vad vi fick se här idag, säger Christer efter föreställningen.
– Jag tycker artisterna bör vara med i tv och bli intervjuade där, till exempel i Steffos tv-soffa, samt visa ett extranummer med en annan koreografi som inte är med i galan (eftersom det är copyright på det som visas där), säger Christer.
– Det som hände före kulturrevolutionen var att man fortfarande följde principerna för sanning, godhet och tålamod i samklang med konfucianism, budddism och daoismen. Det vi ser här idag är den kinesiska kulturen. Det väcker nyfikenhet och de principerna kommer tillbaka nu med Falun Gong. De [kommunistregimen i Kina] har tryckt ner någonting, nu kommer det upp igen.
Han beskriver en scen som gjorde starkt intryck på honom. Männen i en av scenerna har den ena handen knuten medan de lägger den andra utsträckt över den knutna. Det är en hälsningsgest för män i det forna Kina.
– För mig är det en gest av att låta mildheten, den mjukt sträckta handen, hålla tillbaka hårdheten hos människan.
– Jag såg på tv för några dagar sedan några personer som dansade med trästockar. Vad är det, jämfört med det här? Jag tycker absolut att de borde vara med i svensk tv.
I andra delen visas det att om alla människor vaknar upp moraliskt och reagerar så finns det ingen plats för ljusskygga individer, vare sig det är kommunister eller militärer, att bryta mot mänskliga rättigheter, det är mitt budskap!
– Kostymerna är fina, särskilt gillar jag solfjädrarna med sidenslöjor och vatteneffekten de gav.