KINA | NYHETER | MILJÖ | KULTUR| MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER | INTERNET | MEDIA | KINESISKT NÄRINGSLIV
ENGLISH  FRANÇAIS  DEUTSCH  ESPAÑOL  中文  Fler språk (Other languages) 

Världen i bilder

Flera bilder ->





Special






Sällsynta protester mot censuren i Kina (video)

Jack Phillips, Epoch Times
09.01.2013 20:55

Mängder av demonstranter samlades framför Guangdong-baserade tidningen Southern Weeklys huvudkontor för att uttrycka stöd för pressfriheten, efter att det framkommit att en lokal kommunistpartitjänsteman hade manipulerat den kända tidningens nyårsledare.

En del experter anser att det är en av de viktigaste händelser som satt strålkastarljuset på Kinas ofria pressmiljö på länge.

"Ta bort censuren. Det kinesiska folket vill ha frihet", skrev en användare på Twitter.

Protesten kom efter att redaktionen på Southern Weekly strejkat under helgen, vilket utgjorde en sällsynt offentlig demonstration för pressfrihet i Kina, ett av de hårdast censurerade länderna i världen.

South China Morning Post rapporterade att redaktionen gick i strejk - den första strejken av det slaget på en stor tidning på flera decennier.

Beslutet att strejka fattades efter att tidningsledningen tog kontroll över redaktionens mikrobloggkonto och sade att dess nyårsuttalande var skrivet av egna skribenter och inte av provinsens propagandachef, tidigare Xinhuachefen Tuo Zhen. Under helgen kom rapporter om att Tuo Zhen gjort ändringarna utan redaktionens samtycke, vilket ledde till fördömanden från reportrar, kommentatorer och många kinesiska akademiker.

"Uttalandet [på den officiella mikrobloggen] representerar inte redaktionens åsikter. Det är ett resultat av påtryckningar från myndigheterna mot ... ledningen", lyder ett uttalande från Southern Weeklys stab på en annan mikroblogg, enligt South China Morning Post. "Redaktionen kommer att kämpa mot det förfalskade uttalandet ... Tills problemet är löst kommer vi inte att utföra något redaktionellt arbete."

Den ursprungliga ledarartikeln diskuterade ett återvändande till konstitutionalism i Kina, men den nya ledaren, som tydligen skrivits av Tuo tog bort de känsliga ämnena och prisade i stället kommunistpartiet..

Alla medieorganisationer – statliga såväl som privata - omfattas av kommunistpartiets censur och tar ofta bort innehåll som anses känsligt eller stridande mot dess propagandalinje. Kina rankas konsekvent av organisationer som ett av de länder i världen där pressfriheten är som sämst.

Demonstranter framför Southern Weeklys kontor kom med krysantemumblommor och ropade "för demokrati, pressfrihet och mänskliga rättigheter", enligt John Kennedy på South China Morning Post. Han sade också att grundskolelever kom ut för att visa sitt stöd. Det uppkom en del mindre slagsmål mellan poliser och demonstranter.

"Avskaffa presscensuren. Det kinesiska folket vill ha frihet!" sade en annan kinesisk demonstrant.

"Jag tycker att vanligt folk måste vakna" sade demonstranten Yuan Fengchu till Associated Press via telefon. "Folket börjar inse att deras rättigheter har tagits ifrån dem av kommunistpartiet och de känner sig ständigt förtryckta."

David Bandurski vid Hongkong Universitys China Media Project sade att händelsen " utan tvekan är en av de viktigaste vi kommer att få se i Kina i år."

Enligt China Media Project krävde redaktionen på Southern Weekly att det bildas en utredningsgrupp för att undersöka fallet med nyårsledaren och samanställa en offentlig rapport. Men redaktionshefen Huang Can sade att det "inte skulle bli någon bedömning" och att censurprocessen skulle "återgå till det normala".


Översatt från engelska