KINA | NYHETER | MILJÖ | KULTUR| MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER | INTERNET | MEDIA | KINESISKT NÄRINGSLIV
ENGLISH  FRANÇAIS  DEUTSCH  ESPAÑOL  中文  Fler språk (Other languages) 

Världen i bilder

Flera bilder ->





Special






Kinesiska tjänstemän pixlade sina ansiktsbilder för att undvika skandaler

Irene Luo & Gary Pansey, Epoch Times
25.12.2012 22:29

Pixlade foton av markbyråns tjänstemän i sydvästra Kina har lett till hård kritik på nätet. (Foto: Weibo.com)

Ett antal skandaler med sexvideos på kinesiska partitjänstemän och deras unga älskarinnor har lett till att ett litet byråkratiskt organ agerat för att undvika det.

Kadrer inom mark- och resursbyrån i Xing'an-häradet i Guangxiprovinsen har nyligen fått sina ansikten pixlade på de officiella hemsidorna. I vissa fall har de till och med tagits bort. Det cirkulerar två olika förklaringar till detta.

Den officiella förklaringen är att man ville se till att det inte ska gå att skapa fotomontage där man sätter tjänstemannens huvud på någon annans kropp och sedan använder det för utpressning. Internetanvändare menar emellertid att det rör sig om att man vill förhindra att tjänstemännen identifieras på eventuella oanständiga filmer som dyker upp på internet.

Departementets hemsida saknade bilder på sekreteraren och vicesekreteraren, och bilder på andra partimedlemmar var pixlade, enligt en artikel i lokaltidningen Guangxi News, den 19 december.

"När Xing'an-häradets mark- och resursbyrå lade ut bilder på ledningen var vissa ansikten suddiga, som en mosaik," sade Jiang, en insatt källa, till Guangxi News. Han tyckte att det var underligt när han kollade den officiella hemsidan, så han rapporterade det till tidningen, som i sin tur kunde bekräfta att det stämde.

Tjänstemän på departementet vid namn Tang och Xie sade till tidningen att de och många andra medlemmar av den högsta ledningen hade blivit utpressade. De hävdade att det hade förekommit ganska suddiga bilder på en man och en kvinna i en säng, men att ansiktsbilderna var mycket skarpa, och att de matchade bilderna som tidigare legat uppe på hemsidan.

Utpressningsbreven sade ungefär "Jag har kommit över bevis på dina missgärningar och skickat en bild. Det krävs 20 miljoner yuan för att den här affären ska försvinna."

Detta var anledningen till att man gjort en "mosaik" av bilderna på tjänstemännen, enligt Guangxi News. Man gav inga bevis på att bilderna faktiskt hade förekommit i utpressning, och dagen därpå var de opixlade bilderna tillbaka på nätet.

Tydligen hade centralregimen hört talas om saken, eftersom regimens språkrör People's Daily bad om ursäkt för det hela, och tillade: "Bilderna på de aktuella tjänstemännen är nu tydliga på den officiella hemsidan nu."

People's Daily lade ut en skärmdump på sin mikroblogg som visade "före" och "efter"-bilder tillsammans med ursäkten.

Det hela var inte över än, dock. Den 22 december, när Epoch Times kollade hemsidan, var bilderna extremt små, mycket mindre än originalen. Det här tilldrog sig också uppmärksamhet på nätet, och en post på Sina Weibo vidarebefordrades och kommenterade mer än 13 000 gånger.

"Människor som handlar ärligt har inget att frukta, så alla bör förstå [den verkliga orsaken till tjänstemännens beteende]" sade användaren Zhaorong AO från Guangdong.

"Ledarna fick skämmas inför allmänheten," skrev Pan Shiyi, VD för SOHO China, ett stort fastighetsutvecklingsbolag.

 

Översatt från engelska .