NYHETER | VÄRLDEN |INTERNATIONELL POLITIK | KULTUR | MEDIA | BEVAKNING | BAKGRUND | ANALYS
ENGLISH  FRANÇAIS  DEUTSCH  ESPAÑOL  中文  Fler språk (Other languages) 

Världen i bilder

Flera bilder ->





Special






Generaldirektören för BBC avgår efter ‘slarvig’ rapportering

Genevieve Long, Epoch Times
12.11.2012 17:39

George Entwistle, tidigare generaldirektör för BBC mötte medier i London den 23 oktober. BBC:s flaggskeppsprogram Newsnight har på felaktiga grunder rapporterat om och anklagat en brittisk politiker för övergrepp mot barn. Efter skandalen sade Entwistle upp sig den 10 november. (Foto: Andrew Cowie/AFP)

Generaldirektören för BBC avgick på lördagen under enorm press efter en kontroversiell rapport som anklagade en brittisk politiker för barnmisshandel. Hans tjänstgöring blev kortvarig då Entwistle hade tillträtt posten som generaldirektör 17 september.

Den 2 november sändes nyheten, som tvingade Entwistle att avgå, på BBC:s program Newsnight. Felaktig rapportering får skulden för det flagranta misstaget. I Newsnights ursäktmeddelande, som publicerats på webbsidan, står det bland annat:

"BBC har utfärdat en oreserverad ursäkt för rapporten från Newsnight som ledde till att Lord McAlpine blev felaktigt inblandad i de påstådda sexuella övergreppen mot barn på North Wales vårdhem. Detta kommer efter att ett offer, Steve Messham, bad om ursäkt till den tidigare ekonomiansvarige för Tory efter att ha sagt att han inte hade gjort övergrepp mot honom. Newsnight hade rapporterat om Messhams påståenden mot en på 80-talet ledande Tory-politiker utan att namnge honom. BBC meddelade också en ’omedelbar paus’ i alla Newsnights utredningar".

En kommentar i den brittiska tidningen The Telegraph anklagades Newsnight och BBC för "slarviga rapporter”. BBC var slarvig, sade kommentaren, i sin inställning till undersökning av nyheten, att kontrollera fakta och intyga informationen.

"Bra journalistik är i fara i Storbritannien idag", beklagade The Telegraph.

I kommentaren i The Telegraph konstaterades att "Newsnight säkrat sina insatser: den avslöjade inte namnet på individen man ville ’avslöja’ som en pedofil, utan lämnade det till användare av sociala medier såsom Twitter för att namnge honom".

Newsnight använde en frilansande organisation för att få fram en stor del av historien. Organisationen, en byrå för undersökande journalistik, är knuten till London City University och finansieras av David Potter, en före detta Labor Party-sponsor.

BBC har vidtagit många åtgärder efter händelsen. BBC avbröt omedelbart alla samproduktioner med byrån för undersökande journalistik. Man tilldelade uppgiften att övervaka fredagskvällens upplaga av Newsnight till en erfaren och ledande nyhetschef. Man stannade upp omedelbart med alla Newsnights undersökningar enligt Entwistles instruktioner för att "bedöma den redaktionella robustheten och övervakningen”, enligt BBC:s hemsida. Det sände också en ursäkt i fredagens program.

Lord McAlpine, för sin del låter sig inte hamna i underläge. I ett långt uttalande som publicerades av The Guardian beskrev McAlpine situationen i detalj och hans engagemang (eller brist därav).

Hans avslutande kommentar i rapporten anspelar, till sannolika förestående rättsliga åtgärder mot dem som deltog i den felaktiga rapporteringen:

"Jag avslutar med att påminna dem som har förtalat mig eller som har för avsikt att göra det, att genom att göra detta uttalande ger jag inte alls upp min rätt att överklaga lagligen och jag upprepar att jag uttryckligen förbehåller mina rättigheter att vidta alla sådana åtgärder som jag och mina advokater anser nödvändigt för att skydda mina intressen".

 

Översatt från engelska