NYHETER | VÄRLDEN |INTERNATIONELL POLITIK | KULTUR | MEDIA | BEVAKNING | BAKGRUND | ANALYS
ENGLISH  FRANÇAIS  DEUTSCH  ESPAÑOL  中文  Fler språk (Other languages) 

Världen i bilder

Flera bilder ->





Special






Sociala medier till stöd för orkandrabbade

James Smith, Epoch Times
07.11.2012 21:47

Invånarna inspekterar skadorna på Rockaway Beach en vecka efter superstormen Sandy. (Foto: Graziano Casale)

Det omedelbara kommunikationsflödet som delas via sociala medier blir alltmer en del av vardagen och när naturkatastrofer slår till är tidsaspekten ytterst viktig.

Under orkanen Sandys framfart, fann många som  kommit i trångmål, olika sätt att nå ut och få hjälp via sociala medier.

Sean och Shana Carroll bodde i Long Beach, i New York när orkanen Sandy slog till den 29 oktober. Familjen kunde fly till sina bilar innan den värsta stormen slog till, men de berättade att de förlorade allt annat. Hela samhället där de bodde förstördes av vattenmassor.

Seans syster, Juni Carroll, beskrev hur vattnet steg till mellan 1-1,5 meter över golvet och lämnade strukturella skador. De är fortfarande osäkra på om deras hus möjligen kommer kunna återställas. 

June, som bodde i Pennsylvania och hade både ström och internetuppkoppling, ville hjälpa sin bror och hans familj.

Volontärer lastar en lastbil med donerade förnödenheter åt Rockaway, fredagen ​​den 2 november. (Foto: Graziano Casale)

Då hon förstod att folk bara skulle bekymra sig över problemet under en begränsad tid, organiserade hon omedelbart (natten till den 29 oktober), en kampanj på Fundly.com och lade den till sitt nätverk på Facebook.

Fundly bildades 2009 som en icke vinstdrivande sajt för att hjälpa människor att samla in tillgångar. Genom att organisera en kampanj kan en ideell, politisk grupp eller individ snabbt generera tillgångar. Ett mål sätts för hur mycket pengar kommer att räcka för kampanjen. Med länkar till Facebook och Twitter kan man snabbt kunna uppmärksamma folk för behovet, och berörda parter kan sedan donera direkt till dessa människor.

Sociala mediers kraft realiseras genom dess informationsspridning, som när ”en vän når ut i sitt nätverk som i sin tur sänder vidare i sina nätverk", säger Dave Boyce, vd för Fundly. Den här snöbollseffekten har potential att fortsätta.

Juni Carroll satte målet på 15,000 dollar. På tisdagen fick de två donationer. På onsdagen fick de ytterligare en på 4,000 dollar. Kampanjen fick sedan fart och nådde sitt mål under måndagen (den 5 november). Eftersom Sean och Shana Carroll fick pengarna snabbt och direkt, kunde de gå och köpa förnödenheter när de behövde dem.

Ett bortslitet hus efter superstormen Sandy har landat på Rockaway Beach. (Foto: Graziano Casale).

Rockaways drabbades hårt av orkanen Sandy. I vissa delar har hem lyfts upp från sina grunder, möbler och personliga tillhörigheter sopades bort tillsammans med bilar och båtar. Invånarna har lämnats utan grundläggande behov, såsom kläder, mat och vatten.

Med hjälp av bilder som cirkulerar på nätet och via medier har människor inspirerats att hjälpa Rockaways invånare. Graziano Casale, försäljningschef på ett Manhattan-baserat telecomföretag, var tillsammans med en vän, Alina Gershman, den 1 november. Med en gemensam tanke "låt oss göra något för att hjälpa dessa människor" började de spåna ideér, sade Casale.

De bestämde sig för att de skulle ge förnödenheter till Rockaways invånare. Vid klockan 21:30 hade de startat en Fundly-kampanj. Inom fem timmar hade de fått in 1,600 dollar. Under följande dag via sociala mediers plattform började folk att bidra. "Vissa människor ville donera varor, andra ville komma dit för att stödja", sade Casale.

Förutom donerade varor gick medlen till att köpa förnödenheter för Rockaways invånare. När de for iväg på lördagen, var de 30 personer, med sex bilar och en lastbil. De tog med sig 850 liter vatten på flaska, däribland 3,200 flaskor som donerats av Smeraldina-vatten och 1,600 flaskor som donerats av Lurisia-vatten, samt 500 smörgåsar.

I ytterligare leveranser fanns ficklampor, tröjor, blöjor, tandborstar, rengöringmaterial och mycket mer. BJ:s Wholesale gav dem en 500 dollars presentkort där chefen donerat 50 dollar personligen. Online shopen Home Depot gav dem 20 procents rabatt på varor.

Alla varor delades ut från lastbilens flak till tacksamma Rockaways invånare. De återkom följande dag med ytterligare nio bilar för en ny runda.

När folk såg Casale och Gershman susa in som superhjältar, började de undra vilka de var. De kom snabbt upp med namnet "Räddningsteamets hjälpgrupp (Rescue Team Hjälp Unit)".

Den nyligen tillerkända hjälpgruppen samlar fortfarande in pengar online och kommer att åka tillbaka på nytt under kommande söndag för att fortsätta hjälpa Rockaways invånare.


Översatt från engelska